DagboekLove

Eet en sportdagboek Samirah

posted by Samirah 20 februari 2017 2 Comments
eet en sportdagboek

Een paar weken geleden schreef Samirah een gastblog over lief zijn voor jezelf en niet meer op dieet gaan. Vandaag heeft ze voor ons een blog met haar eet en sportdagboek! De komende tijd kunnen jullie meer gaan lezen van Samirah, want zij gaat op regelmatige basis gastblogs schrijven voor Eat.Run.Love.

Samirah: Gedurende drie dagen heb ik bijgehouden wanneer ik train en wat ik eet. Voordat ik hiermee begin, is het goed om te weten dat ik het intermittent fasten principe aanhoud. Dit is geen dieet, maar een levensstijl. Mijn levensstijl. Kort gezegd houdt het in dat ik binnen een  tijdframe van ongeveer acht uur eet. Dit is meestal tussen 12:00 uur en 20:00 uur, maar kan ook van 11:00 uur t/m 19:00 uur zijn. Het is geen harde deadline, maar een richtlijn. Als ik uit eten ga, stop ik niet met eten om 20:00 uur haha…

Het geeft mij een gevoel van rust, omdat ik niet meer de druk voel om elke twee uur te eten. Lange tijd heb ik het om de twee, drie uur eten als noodzakelijk en enige waarheid aangenomen. Inmiddels begrijp ik dat elk lichaam anders werkt en dat het een uitdaging is om te vinden wat bij jou past. Voor nu is dat voor mij intermittent fasten.  Daarnaast  heb ik gemerkt dat mijn darmen er ook erg blij mee zijn. Het intermittent fasten heeft een positief effect op mijn stoelgang, waar ik echt heel erg blij mee ben. Rust in mijn hoofd omdat ik niet meer van eetmoment naar eetmoment leef én een betere stoelgang zijn voor mij twee belangrijke driveveren. In mijn eerstvolgende blog zal ik dieper in gaan op intermittent fasten.

Zondag

Na heerlijk uitgeslapen te hebben en mijn twee glazen warm water met gember en citroen te hebben gedronken, pak ik de metro naar CrossFit Wildhearts. Mijn fiets ben ik kwijt. Naja, kwijt… Hij staat ergens, weet alleen niet meer precies waar. De conclusie is dat ik een nieuwe fiets moet kopen, maar nog in een ontkenningsfase ben. Ergens hoop ik dat mijn fiets opeens weer voor mijn neus staat. De winterse kou zorgt er daarnaast voor dat het zoeken naar smoesjes om niet opzoek te gaan  naar mijn fiets, mij erg makkelijk afgaat.

Er staat een 2 RM deadlift op het programma. Dat betekent dat je langzaam opbouwt naar een deadlift gewicht waarmee je de deadlift twee keer achter elkaar met de juiste houding kunt uitvoeren. De workout wordt afgesloten met honderd kettlebell swings. Na de workout probeer ik zo snel mogelijk thuis te komen, trek! Thuis beleg ik drie maiswafels met ongeveer 100 gram Hüttenkäse, 100 gram gerookte zalm en een halve avocado. Daar kan ik echt van genieten. Die maiswafels smaken gewoon naar popcorn, logisch natuurlijk, dus ook zonder beleg een aanrader.

eet en sportdagboek

Tijdens het mealpreppen eet ik een rode paprika. Om 15:30 uur drink ik een heerlijke Americano met Soja melk. Om 16:45 zit ik in de bios te genieten van mijn bakje gemealprepte havermout. Het is te donker voor een foto, maar dit eet ik (bijna) elke dag en staat voor morgen ook op het programma. Ook eet ik nog een halve oatmeal cookie. Die vind ik zo lekker! Om 19:30 uur kom ik weer thuis aan en eet ik 250 gram magere vanille kwark met een halve appel, halve peer, 30 gram elite haver en kaneel. Mijn dag sluit ik af met een glaasje water met een oploszakje magnesium.

eet en sportdagboek

Maandag

Eerste dag van een nieuwe week. Dat geeft mij altijd wel een gezonde boost om er weer honderd procent voor te gaan. Vroeger trainde ik regelmatig in de vroege uurtjes, maar sinds ik wat verder weg van huis werk, doe ik dat veel minder. Vandaag had ik zo’n zin in een earlybird workout en besluit hiernaar te luisteren. Om 6:30 uur sta ik in de CrossFit box voor een 20 minuten partner air bike interval. De air bike is één van mijn zwakke punten met CrossFit en ben daarom blij dat deze op het programma staat. “Fight your weakness” is mij verteld (wijze coach he?). Na de training ga ik snel douchen, omkleden en pak ik de trein naar Leiden. Op Leiden centraal koop ik een Americano bij Starbucks. Dik verdiend vind ik. Aangezien ik vandaag in de ochtend heb gesport, eet ik eerder dan de gebruikelijke 12:00 uur. Op mijn werk eet ik mijn eerste maaltijd rond 10:00 uur. Deze bestaat uit mijn bakje havermout. Ik kan er helaas geen mooiere foto van maken, het ziet er best onsmakelijk uit, dat ben ik met je eens. Het bijkomende voordeel is dat ik daarom nooit hoef te delen, want niemand vraagt om een hapje haha. Wat zit er precies in: 35 gram havermout, 200 gram geraspte courgette, 35 gram vanille eiwit, 150 ml ongezoete amandelmelk en lekker veel kaneel. Elke dag kijk ik er weer naar uit.

eet en sportdagboek

Tussendoor eet ik twee voorgesneden paprika’s en een Grenade eiwitreep. Deze vind ik echt heel erg lekker. Rond 15:00 uur eet ik een geprepte salade. Deze bestaat uit ongeveer 60 gram slamelange, 200 gram pompoen, 100 gram tomaat, 45 gram geitenkaas, een gekookt ei en 10 gram zadenmix. Deze heb ik voor twee dagen voorbereid en eet ik morgen ook. Rond 18:30 uur kom ik thuis van mijn werk. Ik hou het simpel met maiswafels, hüttenkäse, kipfilet en avocado.  Wederom sluit ik af met magnesium.

eet en sportdagboek

Dinsdag

Om 5:45 gaat de wekker en ik sta altijd direct op. Tijdens mijn ochtend routine drink ik twee glazen warm water met gember met citroen. Dit doe ik overigens elke ochtend. Gember schijnt heel goed voor je te zijn, maar bovenal vind ik het vooral een lekker drankje om mee wakker te worden. Daarnaast  heb ik gelijk het nodige vocht tot mij genomen.Om 7:30 uur kom ik aan op mijn werk in Leiden. Tot 12 uur drink ik veel thee, water en twee kopjes koffie. Op mijn werk hebben we een echte barista, waar ik mijn dagelijkse dosis cafeïne maar al te graag haal.

Om 12:00 uur eet ik een paprika en daarna dezelfde geprepte salade van gister. Deze maak ik altijd voor twee dagen en besluit er vandaag mee te ontbijten. Rond 14:30 uur eet ik nog een paprika en een Grenade eiwitreep, een andere smaak dit keer: Brownie. Ook een lekkere! Om 16:00 uur is het tijd voor mijn bakje havermout. 18:00 uur start de WOD. Die bestaat dit keer uit drie ronden van één minuut deadlifts,  één minuut hang clean, één minuut shoulder to overhead, één minuut burpees over the bar en één minuut rust. Kan er niets anders over zeggen dan dat ik ervan houd. Hoofd leeg maken door mij volledig te focussen op mijn workout.

eet en sportdagboek

Om 19:45 uur sta ik gedoucht in de keuken om een makkelijke maaltijd voor mijzelf te maken. Er moeten nog een aantal dingen in mijn koelkast op. Dit betekent maiswafels, hüttenkäse, gerookte zalm en avocado. Genieten weer hoor!

Mijn leven is regelmatig lekker chaotisch, en dat vind ik helemaal niet erg. Het helpt mij dan wel om mijn voeding makkelijk en voedzaam te houden. De courgette in mijn havermout, de twee paprika’s als tussendoortje en mijn salade zorgen ervoor dat ik mijn portie groente wel binnen krijg op een dag. Dit geeft mij de mogelijkheid om het in de avond lekker simpel te houden. Als ik zin heb in hartig kies ik er vaak voor om crackers of maiswafels te beleggen en als ik trek heb in zoet dan eet ik een bakje kwark met fruit en noten.

image_print

2 Comments

Intermittent fasting; wat is het? - Eat.Run.Love. 5 maart 2017 at 09:30

[…] bovengenoemde voordelen zijn in verschillende wetenschappelijke studies bewezen. In mijn voedingsdagboek heb ik ook een ander voordeel genoemd die niet direct in de wetenschappelijke onderzoeken naar […]

Reply
Britt 22 februari 2017 at 16:31

Ik zie lekkere dingen voorbijkomen! Leuk om zo in de eetmanieren van anderen te kijken, lekkere salades!

Reply

Leave a Comment