Lifestyle

Eet en sportdagboek Hedwig

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 23 juni 2016 8 Comments
sport en eetdagboek

Ik vind het leuk om af en toe andere sportieve dames aan het woord te laten over hun eet- en sportdagboek, vaak haal ik daar zelf ook nog super veel inspiratie uit. Vandaag het woord aan Hedwig, die aanstaande zondag haar eerste triathlon gaat doen. In aanloop naar haar sportieve prestatie heeft ze een eetdagboekje bij gehouden voor Eat.Run.Love. Naast het vele sporten runt Hedwig ook haar eigen bedrijf – Stijlburo FESTIV – en kun je Hedwig inhuren als (interieur)styliste.

Hedwig: Een paar maanden geleden werd ik door mijn collega’s overgehaald om mee te gaan doen met de ICAN triathlon in Amsterdam. Soms is het goed om nieuwe doelen te stellen en jezelf uit te dagen toch? De kick, de energie die het geeft en mezelf laten zien dat ik meer kan dan ik denk, maken dan ook dat ik nog geen moment spijt heb van de inschrijving. Waar ik toen nog twijfelde omdat mijn zwemskills zeker niet om over naar huis te schrijven waren, leef ik tegenwoordig zo ongeveer uit mijn sporttas. Het zwemmen is niet meer weg te denken uit mijn leven (nooit gedacht), maar het feit dat ik dit uitdagende doel heb gesteld maakt dat ik er helemaal voor wil gaan. Bij mijn fanatieke sportplanning hoort natuurlijk ook een goed voedingspatroon. Deze week heb ik bijgehouden wat ik allemaal eet (geloof me, ik ben onverzadigbaar sinds ik 5 keer per week sport) en deel ik een paar dagen met je.

Dinsdag

Het is 5:20 uur als de wekker gaat. De bedoeling is dat ik om 7 uur in het zwembad in Amsterdam lig, maar ik wil niet uit bed. Ik ben nog zo moe want na de bbq van gisteren gingen we pas laat slapen. Wel had ik ambitieus mijn sporttas met zwemspullen al klaarstaan. Uiteindelijk doet vriendlief, die me er op attendeert dat we dus voor niks zo vroeg wakker zijn, me besluiten om mezelf toch uit bed te slepen en te gaan. Achteraf ben ik hier heel blij om, want er is voor mij geen betere start van de dag dan een uur zwemmen. Ik ontbijt met yoghurt met banaan, rozijnen en granola.

Na het zwemmen trakteer ik mezelf op een groene smoothie op het station en eet ik een mueslireep. Ik ga thuis werken aan mijn blog en projecten en zwaar verdiept in mijn website is het al snel tijd voor de lunch. Aangezien ik niet snel het gevoel heb dat ik vol zit, zijn eieren de laatste tijd mijn grootste vriend! Ik kook 2 eitjes, maak 2 broodjes gezond met kaas (en de ander met kipfilet), komkommer, tomaat en sla en eet ik een appel. ‘s Middags eet ik nog een LU speltcracker met pindakaas en een paar dadels.

Tussen de werkzaamheden voor FESTIV door ga ik een rondje hardlopen. Ik vind het altijd heerlijk om even mijn hoofd leeg te maken en daarna met nieuwe energie verder te werken. Groot voordeel van thuiswerken en flexibiliteit hebben. ‘s Avonds maak ik een van mijn favoriete salades. Een mix van zoete aardappel, spinazie, cherrytomaatjes, komkommer, kip, avocado, olijven, peper en zout. Ik kan het niet laten en neem na het eten een van mijn guilty pleasures, een Snickers Icecream.

Qua drinken neem ik eigenlijk altijd alleen water, spa rood en thee. Ik drink water uit een flesje, zodat ik weet dat ik voldoende water drink. In ieder geval 1,5 tot 2 liter per dag en als ik heb gesport nog wat extra.

sport en eetdagboek

Woensdag

Ik begin de dag weer met mijn favoriete ontbijtje: Griekse yoghurt. Ik doe er een appel met een beetje granola en bio speltmuesli doorheen. Deze vond ik vorige week voor maar €1,50 bij de Action! Er zitten speltvlokken, roggevlokken, tarwevlokken, zonnebloempitten en rozijnen in. Altijd leuk zulke goede (en betaalbare) vondsten!

Als lunch ga ik voor een sneetje brood met kipfilet en komkommer en eentje met pindakaas. Daarnaast maak ik een smoothie met banaan, sinaasappel, aardbeien, spinazie, havermout en water, eet ik mango en 2 eitjes.

Na een paar afspraken voor FESTIV ga ik naar Het Volkshotel om te borrelen met collega’s. Ik heb een alcoholvrije maand, dus ik neem een cola light en we bestellen wat borrelhapjes. Daarna gaan we naar de overkant, The Pool, waar we ook nog wat lekkere drankjes en hapjes bestellen. Aangezien ik al best vol zit, bestaat mijn avondeten uit een taco met ‘nepgehakt’ (zo noem ik vegetarisch gehakt altijd;)), maïs, cherrytomaatjes, sla, tomatensaus en geraspte kaas. Ook eten ik nog wat wortels om mijn groente wat aan te vullen. Iets waar ik nu echt op moet letten, want vaak lukt het niet om voldoende binnen te krijgen.

Na het avondeten ga ik met mijn vriend nog een rondje op de racefiets. Heerlijk om dit ‘s avonds in het zonnetje te kunnen doen, ik hou van de zomer! Na de training neem ik bij de thee een stukje zelfgemaakt bananenbrood. Heel simpel te maken door de deze ingrediënten samen te voegen: 3 bananen, 2 eieren, 150 gram havermout, 70 gram dadels, een scheutje vanille extract en honing en een zakje bakpoeder. In de blender en dan ongeveer 45 minuten in de oven.

sport en eetdagboek

Donderdag

Om een beetje af te wisselen ga ik vandaag voor havermout met appel, rozijnen, kaneel en een beetje kokend water. Daarna is het tijd om een uurtje te zwemmen. Als tussendoortje neem ik een zelfgemaakte granolabar.

Mijn lunch bestaat uit een wrap met humus, kipfilet, spinazie en komkommer. Ook eet ik nog 2 eitjes, een schaaltje wortels en drink ik bietensap. ‘s Middags neem ik ook een tussendoortje. We eten altijd vrij laat, dus ik heb altijd iets nodig om de middag mee door te komen (om te voorkomen dat ik ga snaaien). Ik neem een rijstwafel met pindakaas en een dadel met laagje pure chocola (onwijs lekker!) en een handje kersen. Ik afgesproken met een andere stylist, en we spreken af bij Vinnies in de Haarlemmerstraat. Superleuk plekje en ik word in de verleiding gebracht om een lekker taartje te nemen. Toch lukt het me om voor een spa rood met munt en citroen te gaan:).

Voor het eten loop ik nog een rondje hard. Als avondeten heeft mijn vriend een heerlijke hamburger gemaakt. We doen daar vaak ovenfrietjes bij. Ik kan het niet weerstaan om daarna nog een Snickers icecream te nemen:).

Uiteraard probeer ik zo gezond en afwisselend mogelijk te eten. In real life lukt dit echter niet altijd, dus als aanvulling (met name omdat ik nu zoveel sport) neem ik Multi Sports Vitamine en Omega 3 van Qwin, slow juices van Frecious (heel lekker) en wat shotjes tarwegras, gember en acerolabessen. Het voelt wel goed om mijn lichaam op deze manier wat extra energie te geven.

sport en eetdagboek

Alles staat nu in het teken van de triatlon volgende week. Superspannend allemaal, maar ik heb er zin in! Na de triathlon zal ik op Eat.Run.Love. mijn ervaringen delen. Mocht je vragen hebben over mijn voorbereiding of over de triathlon zelf laat dan zeker even een reactie achter.

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

8 Comments

Triathlon ervaring van Hedwig - Eat.Run.Love. 23 juli 2016 at 10:00

[…] paar weken geleden deelde ik mijn eetdagboek met jullie en konden jullie lezen dat ik aardig in de ban was van de triathlon die eraan zat te komen. Nu, een […]

Reply
Eet en sportdagboek Bo - Eat.Run.Love. 29 juni 2016 at 06:30

[…] eetdagboekje van Hedwig werd vorige week goed ontvangen. Stiekem is het ook gewoon erg leuk om te weten wat anderen eten, ik […]

Reply
Bo
Bo 23 juni 2016 at 15:31

Mooi dagboekje, heel leuk! Welke ga je doen, de olympische of de halve? Ik heb vorig jaar voor het eerst de olympische afstand gedaan; heel tof en inderdaad, goed en veel eten is echt de sleutel hè? :)

Reply
Avatar
Hedwig 24 juni 2016 at 11:35

Hi Bo,

Thanks:)! En wat tof dat je ook een triathlon hebt gedaan vorig jaar! Ik ga zondag ook voor de olympische. Ben zoooo nerveus haha, heb je nog tips?

X Hedwig

Reply
Bo
Bo 25 juni 2016 at 13:43

Hi Hedwig!
De meest waardevolle tip is dat je moet geniéten! Heel cliché maar zo waar! En verder.. Doe je startnummer nog niet onder je wetsuit; de mijne was helemaal nat en gescheurd, haha. Amateur ;) Ik ben nu zelf aan het trainen voor de marathon van New York en aankomende week komt mijn dagboekje ook op Eat.Run.Love. :) Onwijs veel plezier en succes gewenst morgen!
X Bo

Reply
Avatar
Hedwig 23 juni 2016 at 09:44

Hi Lisa,

Leuk om te horen, dank je!
En hé, als je zoveel sport moeten de calorieën aangevuld worden toch;)? Tenzij je veel af wilt vallen natuurlijk.

Goede vraag over het bananenbrood, ik bak het zo’n 50 minuten op ongeveer 180 graden (hetelucht).

Liefs Hedwig

Reply
Avatar
Lisa 23 juni 2016 at 09:16

Leuk dagboek om te lezen! Vooral door het vele eten, ik heb ook altijd trek als ik veel sport! Sommige mensen eten dan alsnog weinig en dan denk ik ‘eet ik nou zoveel?’
Maar 1 vraagje, op hoeveel graden bak je het bananenbrood? Veel succes verder!

Reply
Avatar
Hedwig 24 juni 2016 at 11:36

Hi Lisa,

Leuk om te horen, dank je!
En hé, als je zoveel sport moeten de calorieën aangevuld worden toch;)? Tenzij je veel af wilt vallen natuurlijk.

Goede vraag over het bananenbrood, ik bak het zo’n 50 minuten op ongeveer 180 graden (hetelucht).

Liefs Hedwig

Reply

Leave a Comment