Eet en sportdagboek Bo

Het eetdagboekje van Hedwig werd vorige week goed ontvangen. Stiekem is het ook gewoon erg leuk om te weten wat anderen eten, ik haal er zelf ook nog steeds erg veel inspiratie uit. Daarom nu nog een eetdagboek van een andere Eat.Run.Love lezeres; namelijk Bo. Bo won een tijdje geleden twee startbewijzen voor de Halve van Den Helder en zo zijn we in contact met elkaar gekomen. Deze Haarlemse dame is nu aan het trainen voor de marathon van New York en heeft daarom haar voedingspatroon aangepast om zich helemaal goed klaar te stomen. In dit eetdagboek deelt ze drie dagen uit haar week!

Bo: “Ik volgde Eat.Run.Love. al een tijdje op Instagram, toen Jessica een challenge bedacht voor haar volgers: maak de meest originele hardloopfoto en win 2 startbewijzen voor de Halve van Den Helder! Mijn selfie met een Schotse Hooglander bleek een gouden zet! In Den Helder heb ik in de stralende zon een halve marathon gelopen (1:59:47) en heb ik Jessica kort ontmoet. Op 6 november 2016 hoop ik mijn eerste marathon te gaan lopen, en wel in New York! Dit brengt een pittig trainingsschema met zich mee en wat aanpassingen in mijn voeding. 

Even vooraf voor de beeldvorming: 30 jaar oud, tof appartement in hartje Haarlem met vriendlief, fulltime werkzaam als HR Support Officer, vorige zomer gefinisht op de triathlon olympische afstand in Barcelona en héél véél liefde voor festivals!”

Dinsdag

Mijn wekker gaat om 06.30 uur. Gisteravond een onwijs goede Bikram Yoga sessie gehad waar ik veel energie van kreeg en dat werkt nog steeds lekker door! Mijn vriend en ik werken een kilometer bij elkaar vandaan, dus we rijden ’s ochtends altijd samen naar Amsterdam. Onderweg eet ik mijn favoriete ontbijtje: biologische volle yoghurt met aardbeien, blauwe bessen en chiazaad. Lekker fris om de dag mee te beginnen! Op de achterbank een tas vol met eten. Maandag-, dinsdag- en woensdagavond zijn trainingsavonden, dus om niet meteen met een 3-0 achterstand aan de nieuwe week te beginnen, ben ik vaak op zondag al bezig met food prepping. Een van mijn culinaire hoogstandjes is dit keer een bananenbrood, waar ik 2 dikke plakken van bij me heb. Rond 09.30 uur heb ik alweer trek en verorber ik de eerste. Sinds ik aan het trainen ben voor de marathon is eten my middle name. Rond 11.00 uur neem ik nog 2 rijstwafels met gerookte kipfilet en een gekookt eitje.

Dan is het om 12.00 uur tijd om te lunchen en de koelkast leeg te roven. Ik heb een broccolisoepje gemaakt, gevuld met gerookte zalmsnippers. Daarna eet ik nog een meergranen wrap met avocado, spinazie, ei, gerookte kip en wat light mayo. Avocado is echt mijn lievelings! De honger is weer gestild. Voor even. ’s Middags weer een plak bananenbrood en om 17.00 uur loop ik naar de kantine om mijn omelet op te warmen. Ik moet namelijk direct door naar SportCity Amsterdam voor een afspraak met voedingscoach Laura en ik wil er direct een uurtje krachttraining achteraan plakken. Mijn omelet heb ik gemaakt met zoete aardappel, spinazie en feta. Hij vult als een malle; precies wat ik nodig heb!

sport en eetdagboek

Om 18.30 uur heb ik mijn afspraak met Laura. Ter voorbereiding heb ik een week lang een voedingsdagboekje bijgehouden en ik ben erg benieuwd wat ze van mijn huidige eetpatroon vindt. Ik weet echt wel wat van voeding, maar toch voel ik me soms nog een beetje ‘lost’. Zoveel informatie en iedereen is weer een andere mening toebedeeld over wat wel of niet werkt. Bovendien, wat bij de een werkt hoeft niet per definitie bij de ander ook te werken. Mijn voornaamste doel is het hoog houden van mijn energielevel; ik moet tenslotte straks 4 à 5 uur lang onafgebroken shinen in New York. Bij een eerder consult heb ik daar al een mooie tip over gekregen: vervang tarwe eens door spelt. Speltproducten geven geleidelijker energie af, wat ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel minder pieken en dalen kent. Gevolg: een veel stabieler energieniveau. En dáár heb ik wat aan! Laura voegt eraan toe dat ik wel iets meer kan variёren in mijn voeding, om op die manier zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen. Ik herken het wel; variёren vind ik soms wel een dingetje. Ik val vaak terug op het bekende en kook vaak grotere porties zodat ik er 2 dagen van kan eten. Gemak en tijdsgebrek. Mijn vriend stuurde me vandaag echter een artikel van nrc.next toe: “Alleen sukkels hebben het druk”. Hmm, stof tot nadenken.

Na onze afspraak duik ik de gym in. Ik ben hier voor het eerst en als ik zie dat ze een onwijs lange monkey bar hebben kan ik het niet laten om me even uit te sloven! Mijn benen laat ik met rust; morgen staat er een beach run op het programma. Als ik thuiskom eet ik nog 4 havermoutpannekoekjes, die ik bak in kokosolie. En wat ik gedronken heb vandaag? Water. All day every day.

I love the monkey bar.

sport en eetdagboek

Woensdag

Vandaag werk ik op onze vestiging in Haarlem; heerlijk vind ik dat! Zeeën van tijd heb ik dan ineens voor mijn gevoel. Voor de verandering ontbijt ik dus eens lekker thuis! Ik maak van de gelegenheid gebruik en blend een smoothie van banaan, sinaasappel, spinazie en een schepje chiazaad. Ook eet ik een bakje yoghurt met de welbekende toppings.

Tussendoor op werk weer een plak bananenbrood; hij was nog niet op! Ik lunch met een homemade bloemkool courgettesoep en 2 speltcrackers met gerookte kipfilet, avocado en tomaat. Na de lunch ga ik nog even naar buiten om van het zonnetje te genieten. Een instant energy boost. ’s Middags snack ik een bakje cherrytomaatjes leeg en eet ik 2 kiwi’s. ’s Avonds ben ik binnen een kwartier thuis; wat een genot!

sport en eetdagboek

Ik moet om 19.30 uur in de duinen zijn voor een hardlooptraining met mijn personal trainer Marco en ik ben blij dat ik voldoende tijd heb om te eten. Ik eet een quinoa salade met broccoli, rucola, zongedroogde tomaatjes en gerookte kip. Quinoa staat, net als spelt, bekend om de langdurige energie die het afgeeft. Perfect om voorafgaand aan een training te eten dus. Na het eten lees ik de uitwerking door van het interview dat ik vorige week heb gehad. Ik verschijn in september in het magazine van SportCity met een interview en een foto in de rubriek ‘Inspirator’. Ik loop de NYC Marathon voor een hoger doel dan enkel de fysieke prestatie; ik heb tevens mijn naam verbonden aan KiKa! Dankzij de vrijgevigheid van alle lieve mensen om mij heen en door het organiseren van sponsoracties heb ik al meer dan € 4.000,00 opgehaald voor dit fantastische doel. Ik krijg er regelmatig een brok van in mijn keel; ik ben iedereen die hier een bijdrage aan heeft geleverd (of nog gáát leveren) zo ontzettend dankbaar. Heel erg tof dat ik van SportCity de kans krijg om dit verhaal te vertellen en hiermee hopelijk ook anderen te inspireren.

Maar voordat ik naar New York vlieg om de grootste prestatie van m’n leven neer te zetten moet er eerst nog flink getraind worden! Op naar de duinen dus. Een kwartiertje fietsen en dus meteen een goede warming up. Ik train 1x per week samen met mijn personal trainer Marco. Hij heeft me al zoveel geleerd en ik kan met recht zeggen dat ik nooit zover was gekomen zonder hem. Vandaag lopen we een rondje van 12 km. Het leukste aan trainen in het duingebied vind ik de afwisseling. Verharde paden, bospaadjes, mul zand, trappen, veel heuvels. Dit maakt het een lekker pittige training. Voor onderweg heb ik een flesje water bij me met wat siroop erin en een powerbar. Ik ben nog een beetje zoekende wat werkt voor mij tijdens het hardlopen. Als we in de duinen trainen komen we altijd veel dieren tegen, maar vandaag heeft Moeder Natuur wel een héél mooie verrassing voor ons in petto: de grootste kudde Koniks (paarden) die ik tot nu toe in dit gebied heb gezien, met op de achtergrond de zonsondergang. Wauw. Hier kan ik zo intens van genieten. De training gaat lekker en als ik thuis ben drink ik een glas appelsap met een schepje glutamine en eet ik 2 havermoutpannekoekjes met aardbeien. Even douchen en naar bed!

Marco is vorig jaar de uitdaging aangegaan om me triathlon proof te shapen, en met succes!

sport en eetdagboek

Zaterdag

Weekend! Heerlijk! Ik probeer sinds een aantal weken mijn weekenden wat meer vrij te houden. Mijn ‘probleem’ is dat ik alles leuk vind en mijn tijd het liefst super efficiёnt indeel, zodat ik zoveel mogelijk kan doen. Zodra er dan iets niet geheel volgens mijn strakke planning gaat, schiet mijn stress level instantly omhoog. Het trainen voor de marathon, zeker naast mijn fulltime baan, vraagt zowel fysiek als mentaal behoorlijk wat van me. Het inbouwen van rustmomentjes is dus zeker geen overbodige luxe.

Mijn voedingscoach had me de tip gegeven om wat meer te variёren met mijn ontbijtjes, en ik maak vandaag voor het eerst een mug cake. Ik heb voor een chocolade variant (85% cacao) gekozen; heel erg lekker, maar wel wat heftig. Tijdens het ontbijt zie ik dat mijn nieuwste blog voor Lief voor je Leif online staat! Ik schrijf maandelijks een blog over ‘my road to New York City’ en dit keer verklap ik waar ik mijn runner’s high vandaan tover.

Om 11.30 uur heb ik een afspraak bij SportCity voor een meting; die heb ik eens in de 6 weken. Voorafgaand aan deze afspraak ga ik nog even hardlopen; een snelle 5 km langs het Spaarne. Als ik terugkom drink ik een glas appelsap met een schepje glutamine en eet ik een banaan. Daarna direct door. Ik sta al een aantal maanden ‘onder toezicht’ van Roy. Mijn gewicht én mijn vetpercentage (gemeten met een huidplooimeter) zijn aanzienlijk gedaald ten opzichte van de vorige meting, en eigenlijk is dat niet de bedoeling.. Ik heb het erover met Roy en we komen tot de conclusie dat ik me geen zorgen hoef te maken. Ik train en ik let op mijn voeding, maar ik sla nergens in door. Ben op het moment totaal niet gefocust op het opbouwen van spiermassa an sich, en ik heb nog nooit in mijn leven geprobeerd af te vallen. Ik heb een hoge verbranding en behaal snel fysieke resultaten; it’s just the way my body is. Ik doe nog een half uurtje krachttraining en drink daarna een proteїne shake aan de bar. Met krachttraining probeer ik mijn benen en core sterker te maken, om zo gemakkelijker te kunnen rennen én blessures te voorkomen. Alles wat ik doe is gelinkt aan de marathon.

sport en eetdagboek

En dan.. tijd voor ontspanning! Ik ga samen met mijn vriend lunchen bij By LIMA, een van de healthy hotspots van Haarlem. Ik drink een homemade slowjuice sapje van ananas, wortel & kurkuma en eet een zuurdesem sandwich met warm gerookte zalm, citroen-bieslook ricotta, erwtjes en tuinbonen. Ik geniet van het eten, het gezelschap én van het interieur; dit is zo’n toffe plek! Daarna slenteren we lekker door ons mooie stadje. Ik moet nog wat voedingssupplementen halen bij de Vitaminstore en neem daar ook direct een smoothie van mango, sinaasappel, aҫai en zwarte bes.

Als ik over de markt loop kan ik de geur van warme stroopwafels niet weerstaan. Mijn guilty pleasure.

’s Avonds heb ik het rijk voor mij alleen en maak ik een van mijn favoriete gerechten: verse ciabatta met daarop een salade van spinazie, avocado, peppadew, feta, walnoten en katenspek. Daarna werk ik aan mijn blog en neem ik als tussendoortje nog een klein bakje ongebrande, ongezouten noten en een halve reep Tony’s Chocolonely; de mini versie welteverstaan! Balance is the key.

sport en eetdagboek