GezondheidLove

Een middagdutje is goed

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 30 januari 2018 0 comments
Een middagdutje is goed

Laatst vroeg iemand mij of ik wel eens een middagdutje doe na een zware training. Ja, dat doe ik eigenlijk wel eens. Heerlijk om ’s middags even op de bank te gaan liggen. Ik snap wel dat het wellicht een beetje raar voelt om ’s middags een dutje te gaan doen, want we zijn allemaal druk en willen het maximale uit onze dag halen. Aan de andere kant, waarom ook niet? In Zuid-Europese landen doen mensen nog steeds heel vaak een siësta. En bovendien een middagdutje is goed voor je!

Waarom een middagdutje of powernap

Een middagdutje of powernap is hartstikke goed voor je. Een powernap is relatief kort, kom ik zo nog op terug, vandaar dat ik het wat breder trek naar een middagdutje. Een middagdutje of powernap brengt verschillende voordelen met zich mee en kan een wereld van verschil zijn als je je moe voelt. Het zorgt ervoor dat je lichaam en geest een flinke boost krijgt. Je krijgt er meer energie door, voelt je alerter, het verhoogt je productiviteit, je herstelt sneller en je stressniveaus worden omlaag gebracht. Dat lijken mij wel genoeg voordelen toch? Gewoon toegeven aan die slaap dus als je daar behoefte aan hebt, een middagdutje is goed voor je.

Hoe lang doe je een dutje

Dan natuurlijk de grote hamvraag; hoe lang doe je een middagdutje? Je kunt verschillende dutjes doen.

  • Een korte powernap van 10-20 minuten. Met de duur van een korte powernap geef je je energie een boost. Doe dit zeker niet langer dan 20 minuten. Tijdens je slaap ga je namelijk door verschillende fases heen en na 20 minuten begint de diepe slaap. Als je tijdens de diepe slaap wakker wordt voel je geradbraakt. Ik ben fan van korte powernaps en doe dit regelmatig. Ik zet dan na 20 minuten mijn wekker. Ik val niet altijd in slaap, maar dan ben ik lekker aan het soezen met mijn ogen dicht en ook dat zorgt er voor dat ik me veel fitter voel.
  • 60 minuten om je geheugen op te frissen. Door een uurtje slaap te pakken wordt je geheugen opgefrist en kun je dingen beter onthouden. Echter bevind je je dan ook in de diepe slaap dus grote kans dat je niet zo lekker wakker wordt en je eigenlijk vermoeider voelt. Deze lengte van slapen heeft dan ook niet mijn voorkeur.
  • Een slaapcyclus van 90 minuten. Heb je iets langer de tijd? Doe dan een middagdutje van 90  minuten. Hiermee doorloop je een gehele slaapcyclus van in slaap vallen, lichte slaap en diepe slaap. Deze 90 minuten zorgen ervoor dat je creativiteit weer aangewakkerd wordt en je kunt daarna makkelijker nieuwe vaardigheden leren. Wil je dus echt een goede boost, pak dan 90 minuten. Doordat je één slaapcyclus doorloopt, word je als het goed is ook uitgerust wakker.

Wanneer een middagdutje doen

Een middagdutje is goed voor je als je er tijd voor hebt. Of eigenlijk maakt. Ook als je er geen tijd voor hebt, is het soms goed om er tijd voor te maken.  Je voelt je daarna vaak veel energieker. Een middagdutje kun je het beste na de lunch tot een uur of 15.00 doen. Als je het later dan 15.00 doet is de kans groot dat het jouw avondritme in de war gooit en je moeite krijgt met ‘s  avonds in slaap vallen. Heb je moeite met slapen of heb je last van slapeloosheid dan is het niet zo verstandig om een middagdutje te doen, omdat je bioritme dan meer in de war gebracht kan worden.

Het is niet voor niks dat topsporters na het sporten een dutje doen. Je herstelt sneller en hebt sneller je energie terug. Ik zeg dus gewoon doen! Voel je zeker niet beschaamd, want je uiteindelijk word je er zelf een blijer mens van. Een middagdutje is goed voor je :)

Leave a Comment