EatNieuws

Een kater voorkomen tijdens de feestdagen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 12 december 2014 3 Comments
kater voorkomen

Nu Sinterklaas het land uit is, beginnen alle kerstborrels weer. Mijn eerste kerstdiner is vanavond al. We hebben met kantoor het jaarlijkse bedrijfsuitje, overdag een teambuilding activiteit en ’s avonds kerstdiner en op stap. Ik heb er superveel zin in, maar wil zaterdag toch wel fris en fruitig zijn zodat ik hopelijk nog een rondje kan hardlopen. Het is altijd makkelijker gezegd dan gedaan, maar met de volgende tips verklein je de kans op een kater aanzienlijk wat er tevens voor zorgt dat je sportschema niet in de war geschopt hoeft te worden.

Eet vezelrijke en vette voeding voor je gaat drinken, en nee, dan bedoel ik geen snackbar food. Denk aan een pasta met daarnaast bijvoorbeeld een salade met avocodo en noten. “Vette” voedingsmiddelen vertragen de opname van alcohol in het lichaam.Vezelrijke producten breken alcohol af en absorberen het. De zogenaamde bodem leggen voor een avondje stappen is dus wel van toepassing.

Neem Vitamine C. Naast dat het goed is voor de weerstand, gaat het ook kater symptomen tegen.

Houd het bij één soort drankje, het liefst een sterk, licht drankje zoals wodka of gin. Hoe duurder de alcohol, hoe meer gefilterd deze is en hoe kleiner de kans op een kater. Met een sterke, alcoholische versnapering doe je doorgaans langer dan met een slobberwijn of tapbiertje. Daarnaast kun je op deze wijze bijhouden hoeveel je drinkt en de kans op maagklachten is veel kleiner.

Een inkoppertje, maar wissel af met water. Op deze wijze nuttig je minder alcohol en zorg je ervoor dat je gehydrateerd blijft. Alcohol is een vochtafdrijver. Met als gevolg een droge mond, hoofdpijn en mogelijk misselijkheid. De welbekende kater!

Neem voordat je gaat slapen nog een aantal glazen water en eventueel een ibuprofen. Niet helemaal iets wat ik normaal gesproken zou doen, maar als ik merk dat ik toch teveel heb gedronken doe ik dit vaak preventief om een bonkend hoofd te voorkomen.

Hebben jullie nog goede tips? 

image_print

3 Comments

Last minute tips voor de kerstdagen - Eat.Run.Love. 24 december 2014 at 07:04

[…] Wissel de alcoholische versnaperingen af met water Ik schreef het al in dit artikel, maar zorg ervoor dat je voldoende water drinkt.  Gedurende een kerstdiner kun je stiekem best veel drinken, bij elke gang komt er ook vaak een […]

Reply
W 12 december 2014 at 10:06

je kan beter een paracetamol nemen dan een ibuprofen, de combinatie alcohol en ibuprofen is slechter en bovendien extra slecht als je afgelopen uren niets hebt gegeten is een ibuprofen erg slecht voor je maag waardoor je er bijvoorbeeld een maagzweer of maagperforatie (gaatje) kan krijgen!

Reply
Eline 12 december 2014 at 08:24

voor je gaat slapen iets van diksap nemen. Fruit suikers dus. Werkt ook erg goed!

Reply

Leave a Comment