LoveMotivatie

Een goede voorbereiding is het halve werk

posted by Susannah - De Prestatiekwekerij 21 september 2016 0 comments
goede voorbereiding halve werk

♦ Blog geschreven door Susannah

Wanneer dit artikel gepubliceerd wordt, ben ik ergens in het hooggebergte tussen Italië en Zwitserland. Ik ga een expeditie doen met een groep vrienden waarbij we verschillende toppen beklimmen in het Monta Rosagebied. Het letterlijke hoogtepunt wordt de Dufourspitze, op de Mont Blanc na de hoogste berg van de alpen. Daarnaast hopen we vijf andere toppen te beklimmen. De reis wordt mijn topprestatie van dit jaar en ik voel bij het schrijven van dit artikel al de kriebels in mijn buik. Ik heb er heel veel zin in maar ik ben ook een beetje zenuwachtig.

Als doel is het voor mij precies goed: het is uitdagend maar niet te moeilijk. Mijn doel is concreet en positief geformuleerd. Ik heb in het verleden al vergelijkbare expedities gedaan en ik weet dat ik het fysiek aan kan. Tegelijkertijd heb ik nog nooit in dit gebied geklommen en de hoogste top is bijna 500 meter hoger dan ik tot nu toe heb beklommen. Het ligt voor mijn gevoel ongeveer 15% buiten mijn comfort zone. Om hier goed mee om te gaan heb ik een goede voorbereiding getroffen. Dit is in de bergsport sowieso belangrijk. Onder de zware omstandigheden moet je weten wat je tegen kan komen en hoe je daarop gaat reageren. Over voorbereiden wil ik graag over schrijven deze maand.

Belangrijk voor een sportieve prestatie

Wat ik vooral aan jullie wil meegeven is hoe belangrijk een goede voorbereiding is voor een sportieve prestatie. Dit lijkt misschien een open deur maar je zou je verbazen over hoeveel mensen ik spreek met een ambitieus doel en geen goede voorbereiding om daar te komen. Wat ik het meest opmerkelijke vind is dat dit vaak niet ligt aan het feit dat mensen niet weten hoe ze zich moeten voorbereiden. Nee, vaak weten ze het wel, maar ze doen het niet. Ze denken dan dat snappen waarom goede voorbereiding handig is hetzelfde is als echt goed voorbereiden, of ze denken “bij mij zal het wel meevallen, ik heb niet zo’n goede voorbereiding nodig”. Er is ook een groep mensen dat het eigenlijk zo spannend vind dat ze er niet over na willen denken. Hierdoor werken ze in feite hun eigen falen in de hand.

Waarom is voorbereiden zo belangrijk? De belangrijkste reden is om stress en twijfel geen kans te geven. Deze emoties verpesten je dag en kunnen ervoor zorgen dat je niet geniet van je race. Met een goede voorbereiding kun je sneller reageren en betere keuzes maken wanneer een probleem zich voordoet. Ook verdeel je je energie beter wanneer je weet hoe een wedstrijd gaat lopen en bereid je je mentaal voor op zwaardere punten van een wedstrijd. Voorbereiding is het wapen tegen verassingen die je van de wijs kunnen brengen onderweg. Herken je dat je schrok van hoe moe je was? Of dat het eten niet goed gevallen is en je last hebt? Of dat je dacht dat die heuvel kleiner was? Ben je wel eens te snel gestart waardoor je veel energie verspilde in het eerste deel van de race? Had je eigenlijk gewild dat je een goede vriendin of familielid had staan bij het zwaarste punt van de race in plaats van bij de finish waar je elkaar niet kan vinden? Al deze situaties gebeuren niet als je van tevoren je route analyseert en jezelf onderzoekt voor de wedstrijd.

Hoe bereid ik mezelf goed voor?

Hier zijn mijn top tips.

  1. bekijk aandachtig je route. Zorg dat je weet hoe het terrein eruit ziet, wat de weersomstandigheden kunnen zijn, welke uitdagingen het parcours biedt (hoogteverschillen, saaie stukken, luid publiek, lengte).
  2. Verzin van tevoren een tactiek voor jezelf. Wat ga je doen als je het zwaar krijgt? Wat ga je doen als het saai is of juist te druk? Hoe ga je je focus houden? Hier kun je bijvoorbeeld spelletjes op verzinnen of tussendoelen stellen. Een mooie manier om dit te doen is door de route uit te printen en aantekeningen te maken bij verschillende punten in de race. Hang dan je raceplan op je spiegel.
  3. Oefen met je eten en drinken zodat je weet hoe je reageert op verschillende soorten eten. Oefen ook met tijd van de dag. Als je race in de avond is en je loopt normaal gesproken in de ochtend, train dan ook enkele keren in de avond.
  4. Vraag anderen naar hun ervaringen op vergelijkbare races. Als je zelf nog nooit de race hebt gedaan kun je nooit zo goed bedenken hoe het gaat zijn als iemand die het al wel gedaan heeft.

Ik kan er niet voor zorgen dat je het nu echt gaat doen, maar hopelijk heb ik je overtuigd, en help ik je een stuk dichterbij een geweldige wedstrijdervaring met deze tips! Heb je al vaker geprobeerd zelf voor te bereiden maar lukt het niet? Neem contact met mij op en ik kan je persoonlijk helpen!

goede voorbereiding halve werk

Hoofdfoto: Tim Gouw

Leave a Comment