HealthRun

Duursporters presteren slechter bij fel zonlicht

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 3 mei 2016 1 Comment
sportprestatie felle zon

Wellicht weet je dit al, of heb je het zelf gemerkt, maar op een warme dag presteer je vaak minder goed dan op een koele dag. Dit komt zowel door de hoge temperatuur als de de hoge luchtvochtigheid. Daarom is het in de zomer ook zo fijn om ’s ochtends heel vroeg of ’s avonds laat te gaan trainen en de warmte te vermijden. Nieuw onderzoek laat zien dat niet alleen de temperatuur en luchtvochtigheid van invloed zijn op de duurprestatie, maar ook de sterkte van de zonnestraling.

Stijging kerntemperatuur

Door te sporten in een warme omgeving stijgt de temperatuur in het lichaam, ook wel de kerntemperatuur genoemd, extra snel. Je gaat extra zweten en er stroomt meer bloed naar de huid. Hoe hoger de temperatuur en luchtvochtigheid is, hoe sneller de kerntemperatuur stijgt. Bij een hoge luchtvochtigheid verdampt zweet minder goed, en hoopt de warmte zich op in het lichaam. Vinden jullie het ook altijd zo fijn als het waait in de zomer? Dat is logisch want zweet verdamp sneller wanneer het waait. Wielrenners hebben daarom vaak minder last van de warmte dan hardlopers.

Felle zorgt voor slechtere prestatie

Een studie die onlangs is gepubliceerd in The European Journal of Applied Physiology liet zien dat proefpersonen in de warmte bijna twee keer opgaven wanneer de zon scheen dan wanneer het volledig bewolkt was. 8 proefpersonen deden een paarΒ keer een uitputtingstest op de fiets. Dit deden ze in een klimaatkamer met constante temperatuur, luchtvochtigheid en een verwaarloosbare wind. De onderzoekers manipuleerden de sterkte van de zonnestraling door een speciale lamp. Op deze manier werd er een zonnige zomerdag, een volledig bewolkte dag en een dag met sluierbewolking nagebootst.

Bij sporten in de volle zon stijgt de huidtemperatuur nog sneller dan normaal. Op een warme dag doe je er dus goed aan om niet alleen rekening te houden met de temperatuur en de luchtvochtigheid, maar ook de sterkte van de zonnestraling. Dit kun je doen door zowel mogelijk de schaduw op te zoeken of op een tijdstip te trainen dat de zon niet meer zo sterk is (’s ochtends of ’s avonds).

Bron: Topsport Topics

Dit vind je misschien ook leuk om te lezen:
Tips voor sporten in de zon
Wat trek je aan bij welke temperatuur met hardlopen

image_print

1 Comment

Afkoelen na een warme run - Eat.Run.Love. 19 juli 2016 at 06:30

[…] vind je wellicht ook interessant: – Drinken tijdens hardlopen – Duursporters presteren slechter bij fel zonlicht – Hardlopen op vakantie – Tips voor hardlopen in de ochtend – Wat trek je aan bij […]

Reply

Leave a Comment