GezondheidLove

Drinken in de winter

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 15 januari 2017 1 Comment
drinken in de winter

In de winter kost het mij altijd wat meer moeite om voldoende te drinken, hebben jullie dat ook? In de zomer ben ik snel dorstig en heb ik altijd een flesje water op mijn bureau staan. In de winter heb ik dit flesje er ook staan, maar komt hij gewoon niet op. Terwijl het juist in de winter ook heel belangrijk is om voldoende water te drinken. Tijdens het sporten verlies je nog steeds veel vocht, al is het misschien iets minder dan wanneer het in de zomer 30 graden is. Maar het is dus heel belangrijk om ook in de winter je vochtinname goed op peil te houden. En wel om de volgende redenen.

Minder dorstsignalen

Lagere temperaturen zorgen voor minder verminderde dorstsignalen van het lichaam. Ik ben er nog niet helemaal achter waarom dit is, maar ik ervaar dit zelf ook zo. Daarna houdt koude lucht weinig vocht vast doordat het vaak een droge lucht is. Dit houdt in dat je bij inspanning in de kou makkelijker vocht verliest; zweet verdampt sneller. Het risico op dehydratatie is daarom groter dan je denkt. Beschouw water als een belangrijke voedingsstof en vergeet dit niet dit te drinken.

Voorkomt spierpijn en pijn in de gewrichten

Vocht is essentieel voor een goede werking van de spieren, het speelt een rol bij het aanspannen en stretchen van de spieren. Als de spiercellen te weinig vocht bevatten, krijg je last van spierkrampen en is de kans groter dat je ondermaats presteert. Daarnaast is de kans op spierpijn ook groter wanneer je te weinig drinkt omdat de spieren niet snel genoeg kunnen herstellen.

Lees ook: Hydratatie tijdens sport een must om te presteren

Verbeterd immuunsysteem

Water zorgt voor een verbeterd immuunsysteem. Ons lichaam produceert afvalstoffen door de spijsvertering, maar krijgt ook schadelijke stoffen binnen uit het milieu. Het drinken van water zuivert het lichaam waardoor de kans op bacteriën, virussen of andere ziekteverwekkers kleiner is. Ook voorkomt het de uitdroging van slijmvliezen die belangrijk zijn bij het weerstaan van verkoudheid en andere griepvirussen.

Lees ook: Sporten weer oppakken na griep

Geeft een energieboost en stimuleert hersenactiviteit

Is koffie het eerste waar je aan denkt als je wakker wordt? Geef daar pas aan toe nadat je een glas water hebt gedronken. Na zo’n 8 uur slaap (dit is het ideale aantal uren slaap per nacht) is dat waar je lichaam behoefte aan heeft. Spoel toxines die je lichaam ’s nachts heeft opgebouwd weg, hydrateer je brein en je organen. Elk orgaan in het lichaam heeft water nodig om goed te kunnen functioneren en gezond te blijven. Daarbij functioneert het menselijk brein ook beter als het lichaam voldoende vocht binnen krijgt. Wanneer je de dag begint met voldoende water zul je merken dat je meer energie krijgt en ook productiever bent.

Lees ook: Vijf tips voor meer energie

Voorkomt droge keel, droge huid en hoofdpijn

In de winter staat de verwarming lekker de hele dag aan en dat zorgt voor erg droge lucht. Zoals je eerder in dit artikel al kon lezen is koude lucht vaak droger, in warme lucht zit veel meer water. Een koud huis verwarm je met de verwarming, maar er komt geen warme buitenlucht (met vocht bij). Het gevolg is dus een droge lucht die wordt ingeademd. De longen kunnen minder zuurstof opnemen waardoor er minder zuurstof beschikbaar is voor het lichaam. Daarnaast verdampt de lucht erg snel waardoor een droge keel, droge huid en hoofdpijn op de loer liggen. Vaak is het drinken van water een hele goede remedie tegen deze symptomen. Zorg dus dat je gedurende de dag ook weer voldoende water drinkt. Mocht je toch hoofdpijn krijgen, neem dan eerst een paar glazen water voordat je pijsntillers neemt.

Lees ook: Een mooie huid door voeding

Verwar honger niet met dorst

Veel mensen denken dat ze trek hebben en gaan eten, terwijl ze eigenlijk dorst hebben. In de winter geeft je lichaam minder dorstsignalen af en heb je sowieso vaker zin in meer eten en zwaardere maaltijden. Het risico voor extra calorieën ligt dus al gauw op de loer. Heb je heel erg trek en het idee dat je nog niet veel hebt gedronken, drink dan eerst wat en kijk dan of je daarna nog steeds trek hebt. Makkelijke manier om die extra calorieën te voorkomen! Elk pondje gaat door het mondje ;)

Lees ook: Een gezonde start van de dag

Mijn tips om voldoende te drinken in de winter

  • Start elke dag met 2 glazen water, direct als je uit bed komt
  • Drink een glas water voor elke maaltijd en eentje voor je naar bed gaat
  • Drink geen ijskoud water, maar lauwwarm water
  • Maak zelf kruidenthee die niet al te sterk smaakt, dat drinkt lekker weg. Mijn favoriet momenteel is warm water met gember en sinaasappel. Wist je dat gember ook nog eens heel goed is voor sporters?
  • Wissel verschillende theesoorten af; goed voor de smaak en voor de gezondheid! Zo gaat rooibosthee het verouderingsproces tegen, zorgt zwarte thee voor ontspanning en afname van het stresshormoon cortison en groene thee voor een mooie huid.
  • Geniet van een goede warme chocolademelk op zijn tijd :)

1 Comment

5 gezonde gewoontes - Eat.Run.Love. 18 februari 2017 at 11:30

[…] Lees ook: Drinken in de winter […]

Reply

Leave a Comment