EatNieuws

Do’s en don’ts bij het ontbijt

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 6 oktober 2016 0 comments
Do’s en don’ts bij het ontbijt

Neem jij elke dag de tijd om te ontbijten? Indien jij zo iemand bent die dit vrijwel elke dag skipt, zou ik zeker even deze blog lezen. Ontbijten zorgt namelijk voor een gezonde start van de dag en voorkomt dat je later op de dag gaat snaaien. Breakfast betekent niet voor niks “breaking the fast”. Door te ontbijten geef je je lichaam een kickstart aan je metabolisme, geef je het de energie die het nodig heeft en voed je ook je hersenen waardoor je minder behoefte hebt aan een ochtend snack.

Maar waar let je op bij het ontbijt? In deze blog de do’s en don’ts voor een gezond en lekker ontbijtje!

Eet granen met een lage glycemische index

Waarschijnlijk hoef ik niet uit te leggen, maar cruesli uit de supermarkt is normaliter niet de meest gezonde keuze. Het is echt niet erg voor een keertje maar probeer er geen dagelijkse gewoonte van te maken. Deze producten bevatten namelijk veel suiker en eigenlijk maar weinig echte voedingsstoffen. Ook is een wit geroosterd broodje (ja, ik at dit vroeger dagelijks) niet ideaal. Kies voor een ontbijt met langzame koolhydraten en vezels om goed verzadigd de dag te beginnen en niet gelijk om 10.00 je eerste craving te hebben. Maak je eigen granola met volkoren havervlokken, maak een havermoutontbijtje of kies voor een volkoren boterham met (hartig) beleg. Zoet beleg laat je in de ochtend ook liever staan.

Voeg eiwitten toe aan je ontbijt

Wanneer je veel sport is het goed om gedurende de dag op je eiwit inname te letten. Een goede leidraad is zo’n 20 gram eiwitten per maaltijd. Natuurlijk kun je dit later op de dag met gemak inhalen, maar toch is het fijn om ’s ochtends al met een portie eiwitten te beginnen. Bovendien verzadigen eiwitten ook goed. Denk aan kwark of eieren, maar ook in granen en bonen zitten eiwitten.

Do’s en don’ts bij het ontbijt

Fruit gecombineerd met granen en vezels

Een stuk fruit heb je zo gegeten en is ook heel gezond voor je. Echter bevatten de meeste fruitsoorten relatief veel suikers. Het is dus verstandiger om niet alleen fruit te eten, maar dit te combineren met granen, vezels en eventueel vetten. Ik start elke dag met fruit, maar probeer dit altijd te combineren met iets anders. In de zomer is een fruitsalade heerlijk, maar eet er bijvoorbeeld een eetlepel lijnzaad en een handje noten bij. Of eet het in combinatie met granola en kwark. Een andere lekkere optie zijn wentelteefjes of een rijstwafel met pindakaas en banaan. Maak je graag een juice of smoothie? Zorg dan dat er in ieder geval ook nog iets als groenten, noten of zaden aan toe is gevoegd.

Sla de koffie nog even over

Ben jij zo iemand die de dag het liefste start met een kop koffie? Probeer deze eens wat later op de ochtend te nemen. Ja, je krijgt er een energieboost van, maar deze krijg je later op de ochtend weer net zo hard terug en dan heb je nog meer zin in koffie. Ook zorgt de cafeïne in koffie voor dehydratie, er wordt ook wel gezegd dat je voor elke kop koffie twee glazen water moet drinken. Je hebt waarschijnlijk zo’n 7 à 8 uur niks gedronken, begin dus met twee glazen water en drink daarna pas iets anders. Een goede kickstart van de dag is warm water met gember en citroen.

Bereid je ontbijtje voor!

Natuurlijk kun je kiezen voor een on the go ontbijtreep, maar liever maak je even tijd voor je ontbijtje en kies je bewust wat je eet. En ook dat hoeft echt niet veel tijd te kosten, helemaal niet als je zorgt dat je een voorraad granola hebt of wanneer je de avond ervoor overnight oats hebt gemaakt. Ook kun je in het weekend een lekker bananenbrood of een verantwoorde ontbijtkoek bakken. Likje pindakaas of roomboter erop en je bent good to go.

Eigen foto’s gemaakt bij By LIMA, Haarlem. 

Dit vind je wellicht ook interessant:
Gezonde start van de dag
Een shotje, juice of smoothie
Goedemorgen tips van Goedele
Food for focus 
Alles over eiwitten 

image_print

Leave a Comment