Hardlopen / TrailrunningRun

Hardlopen in de kou

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 6 januari 2014 2 Comments
hardlopen in de kou

De vrieskou is nog lang niet in aantocht en er wordt zelfs gesproken van lente temperaturen komende week, maar omdat ik een leuk artikel las in Women’s Health over de voordelen van hardlopen bij vrieskou, wilde ik dit onderwerp toch alvast aan bod laten komen. Dan kunnen jullie de informatie op jullie in laten werken en zijn jullie er klaar voor als de kou echt komt! Ik vind het zelf heerlijk om te trainen in de kou, maar na het lezen van dit artikel alleen nog maar meer. Daarom bij deze quote de voordelen die Women’s Health geeft. Laat de vrieskou maar komen!

1. Je gaat sneller. Duursporters presteren beter in de kou. De optimale temperatuur is 5 graden. Train je buiten bij hoge temperaturen, dan wordt je bloedsomloop zwaarder belast en krijgen je spieren minder zuurstof toegevoerd, waardoor het soms kan lijken of je lood in de benen hebt. Heel herkenbaar voor mij!

2. Je hart wordt minder belast. Bij duurtraining in de kou heb je het niet te snel te warm, waardoor je hart minder hard hoeft te pompen en je hartslag stabieler blijft.

3. De kou maakt je blijer. Tijdens duurtraining in de kou maakt je lichaam extra veel van het geluksstofje serotonine aan. Hierdoor kan het wel vier keer zo effectief zijn tegen dipjes als antidepressiva, stellen onderzoekers.

4. Je loopt minder snel een koutje op. In winterse omstandigheden sporten versterkt je immuunsysteem. Onderzoekers denken dat de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten de doorbloeding stimuleren en zo je immuunsysteem versterken.

5. De vorst verjaagt stress. Juist na een dag hard werken doet sporten in de kou je goed. Je zou de spanning beter kunnen verwerken. Als het buiten koud is, heb je al je aandacht nodig voor de training en om warm te blijven, en denk je vanzelf minder aan je werk of andere problemen.

Het volledige artikel, ondersteund met de exacte onderzoekscijfers is natuurlijk te lezen in Women’s Health.

image_print

2 Comments

Hardlopen in de winter met goede voorbereiding - Eat.Run.Love. 26 december 2014 at 10:26

[…] dat het nu echt wat kouder gaat worden met kans op matige vorst en sneeuw. Vorig jaar deelde ik al de voordelen van hardlopen in de vrieskou, zo loop je sneller, maakt de kou je blijer en krijg je minder stress. Maar hardlopen in de winter […]

Reply
Kimberley 6 januari 2014 at 21:49

Je hebt me helemaal overgehaald. Gewoon blijven knallen, hoe koud het ook is!

Reply

Leave a Comment