HealthLove

Doelen stellen en behalen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 6 november 2017 4 Comments
Doelen stellen en behalen

Een paar weken geleden schreef ik een artikel over wat ik ga doen nu de triathlon is afgelopen. Ik maakte daar gelijk even gebruik van de kans om te vragen waar jullie graag over zouden willen lezen en daar kwamen wat vragen gerelateerd aan doelen stellen en motivatie naar boven. Maandelijks schrijft sportpsychologe Susannah een artikel gerelateerd aan motivatie en ook ik heb er al wel eens over geschreven. Maar ik kan nog veel meer vertellen hoor! Zal een aantal artikelen schrijven, vandaag een artikel over doelen stellen en behalen.

Stel een realistisch doel

Een inkoppertje natuurlijk, maar stel een realistisch doel. De invloed van social media is enorm, dus ik kan me heel goed voorstellen dat je je daardoor laat beïnvloeden wanneer je een doel stelt. Maar niemand kent jou zo goed als jijzelf. Wil je een marathon lopen, maar heb je nog nooit een halve marathon gelopen? Ga dan eerst trainen voor een halve marathon. Wil je handstand push ups kunnen, maar heb je moeite met normale push ups? Ga dan eerst trainen voor push-ups. Een doel moet realistisch zijn; zowel in jouw kunnen als in tijd. Maar uiteraard wel een beetje uitdagend! Ik ben helemaal geen waterrat en houd al helemaal niet van de zee, en toch koos ik er voor om een triathlon te doen waarbij je moet zwemmen in zee. Op deze manier houd je jezelf scherp en daag je jezelf uit.

Doelen stellen en behalen

De start van Barcelona Triathlon!

Je grootste motivatie ben je zelf

Bedenk waarom je een bepaald doel wil behalen. Omdat iedereen het doet? Omdat het tof is om het te kunnen? Of omdat je er zelf blij van wordt? De allergrootste motivatie ben je zelf. Daar wil ik mee zeggen dat een doel behalen heel lastig wordt als je er niet zelf voor de volle 100% achter staat. Ik neem even als voorbeeld een marathon lopen. Aan de ene kant lijkt het me heel tof om een marathon te lopen (die van New York dan heh), aan de andere kant weet ik gewoon dat ik niet gelukkig ga worden van de trainingen. Doe ik het dan omdat het tof is om de marathon te lopen en je er dan een beetje bij hoort? Dat is natuurlijk geen goede reden. Mijn allergrootste motivatie om te sporten is echt dat ik iets doe wat ik leuk vind. Ik ga met plezier naar een training toe en kom bomvol energie thuis. De adrenaline die ik er van krijgt en ook de kick dat ik beter word, houden me op de been.

Doelen stellen en behalen

Gebruik een sporthorloge om je progressie bij te houden

Neem een trainer in de arm

Heb je een doel gesteld? Mooi! Weet je ook hoe je dit doel gaat behalen? Met een beetje rondsnuffelen op het wereldwijde web kom je een heel eind. Maar mijn ervaring is echt dat wanneer je een trainer in arm neemt om je met jouw doel te helpen dat je gemotiveerder bent en sneller beter wordt. Een goede trainer zoekt jouw zwakke punten op en gaat daar samen met jou aan werken. Ik heb voor de triathlon een trainingsschema op laten stellen. Ik weet zeker dat ik het op eigen kracht had kunnen doen, maar dan was ik niet zo goed gefinisht als nu. In mijn schema zaten een aantal grote uitdagingen; veel en buiten zwemmen, intervaltrainingen op de fiets en lange duurlopen. Trainingen die ik waarschijnlijk minder had gehad als ik zelf een beetje had aangerommeld. Een trainer helpt jouw om je doelen te behalen en het geeft je houvast in je trainingen. Ook als je in andere sporten een bepaald doel hebt, kun je dit samen met een trainer doen. Zo heb ik nu als doel om mee te doen aan een crossfit wedstrijd, maar ik kan nog geen handstand push ups. Daarom ga ik de komende weken samen met een coach aan de slag om dit sneller onder de knie te krijgen.

Doelen stellen en behalen

Een coach helpt om je beter te worden

Train specifiek

Een beetje in lijn met hetgeen wat hierboven staat, maar wanneer je een doel voor ogen hebt. Train daar dan ook specifiek voor. En daar helpt een trainer ook mee. Toen ik besloot voor Barcelona te gaan, vertelde de triathlon trainer mij dat ik minder moest gaan crossfitten. Ik keek hem aan en dacht: ja, doei. Maar uiteindelijk liep ik vast; ik kon niet én trainen voor een triathlon én blijven crossfitten en in allebei beter worden. Crossfitten ging op een laag pitje en ik ging me focussen op de triathlon. Met succes want ik ging met sprongen vooruit. Om ook maar weer even het voorbeeld van de handstand push ups te gebruiken; elke week wordt bij ons een gymnastics les gegeven. Hier schrijf ik me nu wekelijks voor in zodat ik specifiek voor die movement aan het trainen ben.

Trainen voor pull-ups

Hollow rock om beter te worden in pull-ups

Train met iemand die beter is

Soms kan het heel demotiverend zijn om met iemand te trainen die sterker of sneller is, maar vaak is het juist ook motiverend. Ik probeer me altijd op te trekken aan iemand die beter is. Mijn vriend die sneller fietst, of een meisje in de box die meer gewicht tilt. Dat daagt me namelijk uit om ook net dat stapje extra te zetten, en juist daar wordt je beter van. Je moet gewoon af en toe buiten je comfortzone gaan om beter te worden. Natuurlijk doe je dit niet elke training, want je kunt niet elke training pieken. Probeer daar dus een goede balans in te vinden door bijvoorbeeld één keer per week zo’n training in te lassen.

Doelen stellen en behalen

Fietstraining met mijn vriend en zwager die allebei een stuk beter fietsen

Stap voor stap

En last but not least; je doel behaal je niet binnen een week. En dat hoeft ook niet. Neem de tijd en wordt stap voor stap een beetje beter. Heb je nog nooit op de racefiets gezeten? Begin dan gewoon met een relaxt rondje van 20km. Gewoon om het gevoel te krijgen. Bouw langzaam op naar langere afstanden en snellere tijden. Wil jij graag strict pull-ups voor het einde van het jaar kunnen? Doe dan oefeningen die je daar sterker voor maken; ring rows, pull-ups met een band of hollow rock. Voor je het weet master jij die pull-up en pers je er (vaak geheel) onverwachts een pull-up uit.

Ben heel benieuwd naar jouw doelen! Heb jij een mooi doel behaalt dit jaar, of ben je aan het trainen voor een doel? Tell me!  

image_print

4 Comments

Jolanda 7 november 2017 at 19:33

Goed artikel Jessica, dankjewel!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 9 november 2017 at 21:30

Leuk om te horen, dank je wel!

Reply
Bianca 6 november 2017 at 19:41

Ik ga de strong 12 lopen in Rotterdam. Dit is een obstakel run van 12 km en 40 obstakels. Het lopen dat kan ik maar voor die obstakels ben ik aan het trainen.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 9 november 2017 at 21:31

Wat een mooi doel! Als je het lopen al kan en nu aan het trainen bent voor de obstakels gaat je dat zeker lukken. Succes!

Reply

Leave a Comment