CrossFitRun

Deze CrossFit oefeningen leer je als eerste

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 14 april 2016 2 Comments
Deze CrossFit oefeningen leer je als eerste

Wanneer je net begint met CrossFit worden de meest ingewikkelde termen om je heen geslingerd. Logisch dat je niet alles direct onder de knie hebt, en dat is ook helemaal niet erg! Een aantal oefeningen zijn relatief makkelijk aan te leren, zorg er dus voor dat je die zo snel mogelijk goed onder de knie hebt. Dan heb je de basic movements onder de knie die je ook weer in andere WOD’s kunt toepassen.

30 unbroken double unders

Bij CrossFit AKA begint binnenkort weer de challenge voor de double unders. Wanneer je een half jaar of langer een abonnement hebt word je geacht 30 double unders te kunnen. Alexander – eigenaar van CrossFit AKA – vindt namelijk dat dit een essentiΓ«le en de eerste skill is die je goed zou moeten beheersen. Je traint met de double unders coΓΆrdinatie en balans. In een aantal trainingen wordt naar de double under toe getraind zodat je de kans krijgt om ze te leren beheersen. Kun je ze dan nog steeds niet, dan mag je onder toeziend oog van een hele groep 500 burpees doen. Ik beheers ze nog niet goed genoeg, dus dat wordt trainen de komende tijd!!

De perfecte squat

De perfecte squat in CrossFit land gaat tot onder parrallel, dat houdt dus in dat je bovenbenen horizontaal met de grond zijn, maar liefst nog iets dieper. Wanneer dat niet lukt, kan dat diverse oorzaken hebben zoals heupen die niet flexibel genoeg zijn of bilspieren die niet sterk genoeg zijn. Belangrijk is wel om deze movements onder de knie te krijgen, want een goede squathouding komt bij diverse oefeningen terug: overhead squats, wallballs, squat cleans, box jumps, burpees en thrusters. Benieuwd naar de variaties van de squat? Lees dan even deze blog!

De kettlebell swing

Toevallig schreef ik er een paar weken geleden nog een blog over; mijn favoriete kettlebell oefeningen waarbij de kettlebell swing absoluut op nummer 1 staat. Een intensieve oefening waarbij de uitvoering extreem belangrijk is. Bij een kettlebell swing leer je een goede “hip-hinge” (beweging waarbij je de heupen naar achteren beweegt, een neutrale wervelkolom houdt en de knieΓ«n heel licht gebogen) en agressieve heupstrekking aan. Deze gebruik je ook weer bij deadlifts, cleans en snatches.

Push-ups en ring rows

Push-ups en ring rows probeer ik stiekem zoveel mogelijk te vermijden, terwijl je er hartstikke veel aan hebt bij andere “upper body” oefeningen. Ook om de pull-up onder de knie te krijgen is de ring row essentieel. Je leert je schouders goed activeren, lichaam goed aan te spannen en je wordt snel sterker.

Burpee

Als laatste wil ik nog even de burpee noemen. De reden daarvoor is dat bij ons de regel geldt dat als je te laat komt, je 50 burpees moet doen en als je helemaal niet komt opdagen 100 burpees. Voordat de les begint terwijl iedereen rustig een warming-up aan het doen is. Jammer joh. Nu is het mij nog nooit overkomen, maar ik weet wel dat je kapot gaat van 50 burpees, laat staan 100. Aangezien burpees ook zeer regelmatig terugkomen in WOD’s, ben ik er maar liever goed op voorbereid. Burpees dus, je leest in deze blog hoe je een goede burpee uitvoert! Overigens is de CrossFit burpees een “flat belly burpee” waarbij je je lichaam op de grond laat vallen in plaats van in een plank springt.

Het liefst zou ik hier ook nog rennen en roeien aan toe willen voegen, maar daar is niet zoveel aan te oefenen. Dat moet je gewoon doen, en nog een keer doen, en nog een keer doen. Dan word je vanzelf beter!

Bron: UnScared CrossFit

image_print

2 Comments

Double Unders leren - Eat.Run.Love. 26 juni 2016 at 15:30

[…] ook: – Voor wie CrossFit eng of spannend vindt – Deze CrossFit oefeningen leer je als eerste – CrossFit oefeningen voor […]

Reply
Linda 14 april 2016 at 06:40

Op de dubble unders na ben ik aardig bij 😊😊

Reply

Leave a Comment