LovePersoonlijk

Innerwave detox part I

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 30 oktober 2014 6 Comments
innerwave detox

 In januari dit jaar deed ik een driedaagse sapkuur, dit beviel mij erg goed dus ik wist toen al dat ik het wel nog een keer wilde doen, maar dan het liefst vijf dagen. Een aantal weken geleden vond ik dat het tijd werd voor weer een detox. Ik eet behoorlijk gezond, maar de afgelopen tijd merkte ik dat ik ongemerkt veel onnodige dingen in mijn mond stopte. En daar voelde ik me niet prettig bij. Daarom was het tijd voor weer een detox, even een reset van de mindset. Vorige keer deed ik de sapkuur via Sapmeesters waarbij je kant en klare sapjes mee krijgt. Aangezien ik zelf een goede blender en slowjuicer heb, leek het mij leuk om het een keer zelf te doen. Voordeel hiervan is ook dat je vooral sappen kunt drinken die je ook daadwerkelijk lekker vindt. En zo kwam ik uit bij Innerwave.

Innerwave is een 17-daags detox programma onder leiding van Patrick Willems, de recepten worden samengesteld door Rens Kroes. Met deze detoxkuur bouw je 5 dagen af, doe je 5-7 dagen een sapkuur en bouw je 4 dagen weer op. Dit alles gaat samen met zogenaamde Powergoodies.

Nog even; waarom een detox? Detox betekent het reinigen van het lichaam. Vroeger werd dit in de vorm van het innemen van kruiden en het masseren van het lichaam gedaan. Tegenwoordig ligt het heel erg voor de hand om ongewenste signalen van ons lichaam te verhelpen met medicijnen. Door te sapvasten in combinatie met reinigende, voedende en herstellende powergoodies, geef je je spijsvertering organen rust, zodat het lichaam grondig gereinigd en weer versterkt kan worden.

Nadat ik informatie had opgevraagd bij Innerwave werd ik persoonlijk opgebeld door Patrick om alles door te spreken. Naar aanleiding van dit gesprek heb ik besloten om het uitgebreide detoxpakket te nemen waar ook darmspoelingen bij horen. Een dag later kreeg ik het pakket al binnen met daarin 3 boekjes met recepten/dagmenu’s (voor elke fase 1), een aantal powergoodies en de darmspoelingset. Omdat ik op dat moment nog aan het trainen was voor de halve marathon besloot ik in overleg met Patrick te wachten tot na de halve marathon. Mijn lichaam moest eerst nog herstellen en dus ben ik afgelopen zaterdag begonnen met fase 1.

Rens Kroes heeft een dagmenu samengesteld, maar ik moet heel eerlijk bekennen dat ik hier wel een beetje mijn eigen draai aan heb gegeven en me niet helemaal heb gehouden aan de regels (zo at ik op dag 2 nog een bakje yoghurt tegen de regels in, oeps). Ook startte ik met het nemen van Chlorella tabletten, Innerlife en Green Kamut; de laatste twee allebei ontzettend vies. Sorry, kan er niks anders van maken.

Innerlife creëert volume in de darmen en helpt bij de verwijdering van toxines uit de ingewanden en darm. De groene enzymen dragen bij aan een goede vertering. De voedingstoffen die in chlorella te vinden zijn (o.a. vitaminen, mineralen, eiwitten, vezels en hoge concentratie van antioxidanten en chlorofyl) kunnen een krachtig reinigende werking op het bloed en de darmen hebben. Daarnaast bevatten ze bijna alle voedingstoffen die je lichaam nodig heeft, prefect om een grote schoonmaak in je lichaam te houden. De laatste powergoodie die je in de eerste fase neemt is green kamut.Deze draagt bij aan het herstel van zuur en PH-waarde, vult tekorten van vitaminen en mineralen aan, en kan groei van schadelijke schimmels en bacteriën remmen.

innerwave detox

Vandaag begint fase 2, de sappenkuur! Omdat ik veel sport, adviseerde Patrick mij om niet alleen sappen te drinken omdat ik dan in een hele korte periode veel opgebouwde spieren te snel afbreek. Daarom ga ik nu voor een sappenkuur die bestaat uit 2 sappen en 2 smoothies per dag, waarbij ik 1 smoothie eventueel mag vervangen door een groentensoep. Ik heb een hele berg groenten en fruit in huis gehaald en heb een eigen menu’tje aan de hand van alle gegeven opties en mijn favorieten gemaakt.

Voor wie nieuwsgierig is; onderstaande heb ik de afgelopen vijf dagen gegeten. Ik heb me in grote lijnen aan het voorgeschreven menu gehouden, havermout en brood was gewoon toegestaan. Ook mager beleg zoals hummus, geitenkaas, roomboter, tonijn en biologische notenpasta zijn toegestaan. De eerste fase was daardoor voor mij eigenlijk vrij eenvoudig vol te houden! Een nieuwe update volgt na de sapkuur! Vragen? Stel ze gerust!

Dag1
– Ontbijt: 40 gr havermout met ca 200 ml havermelk, 1 el rauwe cacao, 1 el lijnzaad, 1 peer
– (vroege) lunch: 2 boterhammen met hummus, tomaat, komkommer
– 1,5 uur zweten bij Bikram Yoga
– Tussendoor: 1 rijstwafel met homemade pindakaas, 1 appel, 1 plakje bananenbrood
– Diner: groentelasagne van courgette (geen pasta dus)
– ’s Avonds: 3 chocolade pepernoten (oeps)

Dag 2
– Ontbijt: 40 gr havermout met ca 200 ml havermelk, 1 el rauwe cacao, 1 el lijnzaad, rode vruchten
– High Intensity Bootcamp
– (vroege) lunch bij Anne & Max: 3 volkoren zuurdesemboterhammen met zalm, spinazie, komkommer, wasabi & een juice van rode vruchten
– Tussendoor: 1 rijstwafel met homemade pindakaas, handje druiven
– Diner: zilvervliesrijst met bimi, boontjes, gamba’s en salsa
– ’s Avonds: bakje Griekse Yoghurt met handje walnoten (niet volgens plan, maar het avondeten was mislukt waardoor ik te weinig heb gegeten)

Dag 3
– Ontbijt: smoothie van banaan, rood fruit, havermelk, 3 el havermout, lijnzaad, hennepzaad
– Tussendoor: plakje bananenbrood
– Lunch: salade van bimi, boontjes, tomaatjes, tonijn en 2 eieren
– Tussendoor: 1 mandarijn
– Diner: Gestoomde kabeljauw met spinazie, tomaatje, rode ui en zilvervliesrijst

Dag 4
– Ontbijt: smoothie van spinazie, mango, banaan, lijnzaad, hennepzaad
– Tussendoor: Zonnatura Sesamkoekje (1 koekje uit pakje van 3, niet helemaal volgens plan maar had een klantmeeting op werk waardoor er niks anders voor handen was)
– Lunch: 2 speltboterhammen met hummus, tomaat, komkommer, sla
– Tussendoor: 4 wortels, 2 Zonnatura Sesamkoekjes (2 koekjes uit pakje van 3)
– Bootcamp
– Diner @ Venkel: kom pompoensoep met 2 kleine stukjes quinoabrood met hummus

Dag 5
– Rondje hardlopen
– Ontbijt: kickstart ontbijtje van Rens Kroes met aardbeien
– Tussendoor: 1 peer, 1 stukje homemade notenreep
– Lunch: salade met zilvervliesrijst, tomaatjes, komkommer, rode ui, avocado en klein stukje zachte geitenkaas
– Tussendoor: 1 mandarijn en paar ongebrande nootjes (niet eens een handje)
– Diner: quiche met pompoen, spekjes, Griekse Yoghurt

image_print

6 Comments

Innerwave detox part II - Eat.Run.Love. 5 november 2014 at 07:01

[…] dagen alleen maar sappen en smoothies drinken zit er weer op! Vorige week zaterdag begon ik met de Innerwave Detox, en afgelopen donderdag begon mijn sapkuur. In overleg besloot ik 2 sappen en 2 smoothies per dag […]

Reply
Fit diary #16 - Eat.Run.Love. 3 november 2014 at 07:02

[…] Ik was nog steeds niet fit (die verkoudheid gaat maar niet over) en ik begon vorig weekend met de Innerwave detox, waarbij ik vanaf donderdag alleen nog maar sappen en smoothies drink. Drink ja, want vandaag of […]

Reply
Hedwig 31 oktober 2014 at 09:37

Ik vroeg me af wat er mager is aan beleg als hummus, geitenkaas, roomboter, tonijn en biologische notenpasta zijn toegestaan. Ik snap dat het ‘clean’ en gezond is, maar niet mager (wat betreft vet) toch?

Succes verder de komende dagen en ik ben benieuwd hoe het je bevalt!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 31 oktober 2014 at 16:06

Hoi Hedwig, misschien is mager beleg niet het juiste woord. Wat Innerwave bedoelt met mager beleg kun je niet vergelijken met mager beleg in de supermarkt. Het wordt gezien als mager omdat het clean en makkelijk verteerbaar is. Eigenlijk precies zoals je zelf al aangeeft. Wat betreft vetten, in producten als roomboter, hummus en noten zitten gezonde vetten. En juist gezonde vetten zijn zeker goed om te eten, veel mensen zijn daar angstig voor maar dat is helemaal niet nodig. Ik schreef daar ook al eerder een blog over: http://www.eatrunlove.nl/welke-vetten-moet-je-waarom-eten/

Mocht je nog een vraag hebben, stel hem gerust!

Reply
Eline 30 oktober 2014 at 11:12

Brrr darmspoelingen. Ik eet gezond en wil mijn lijf goed onderhouden maar bij darmspoelingen trek ik toch echt de grens!

Reply
Teresa 30 oktober 2014 at 08:58

Ben erg benieuwd naar hoed it afloopt. Of je voldoende energie hebt door alleen sapjes en smooties te drinken op een dag. Succes!

Reply

Leave a Comment