EatNieuws

Je eigen mini detox

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 3 januari 2016 2 Comments
Je eigen mini detox

Voorgaande jaren deed ik in januari vaak een sapvastenkuur, even weer het jaar goed beginnen door mijn lichaam te ontdoen van afvalstoffen. Inmiddels ben ik daar een beetje vanaf, want eigenlijk vind ik het gewoon echt een kwelling om drie dagen alleen maar sappen te drinken. Liever zoek ik een methode die makkelijker vol te houden is en die ook resultaat heeft op de langere termijn. Omdat januari altijd een goed moment is om hier bij stil te staan en veel mensen goede voornemens hebben, deel ik met jullie een aantal tips om een mini detox in januari te doen. Je hebt er niet veel extra’s voor nodig behalve gezond verstand en een beetje wilskracht!

Waarom detoxen

Elke dag opnieuw wordt je lichaam blootgesteld aan zogenaamde giftige stoffen, variërend van uitlaatgassen en sigarettenrook tot bewerkte voeding met kunstmatige e-nummers niet-biologisch(e) vlees, groenten en fruit. In principe is ons lichaam in staat om zelf deze giftige stoffen af te voeren, maar bij een teveel kan het lichaam het niet meer afvoeren. Daarom is het goed om af en toe een detox te doen, zodat je lichaam de tijd en rust heeft om alle afvalstoffen af te voeren. Dit kan op een hele drastische wijze door te gaan sapvasten, maar je kunt er ook voor kiezen om op een iets mildere wijze een detox te doen.

Een mini-detox

Start elke dag met een glas lauwwarm water met citroen
Lauwwarm water met citroen zou de spijsvertering op gang helpen en het immuunsysteem een boost geven. Het is helemaal niet bewezen dat dit echt helpt, maar het biedt wel een bepaalde mindset; je start je dag met een glas water (sowieso goed) en voor je eigen gevoel begin je gezond. Drink het wel met een rietje, want het zuur kan aanslaan op je tanden.

Bedenk goed wat je drinkt 
Het is algemeen bekend dat we minimaal 2 à 3 liter water per dag moeten drinken. Als je sport nog meer, als je te weinig drinkt heeft dit echt invloed op je prestaties. Vooral in de winter kan dit nog wel eens lastig zijn omdat het koud is en je geen dorst hebt. Zorg dan dat je veel kruidenthee drinkt, bijvoorbeeld verse gemberthee (helpt ook weer bij de spijsvertering en is ontstekingsremmend) of witte thee (deze bevat van alle theesoorten de meeste anti-oxidanten). Ik drink veel verse gemberthee: een paar takjes munt, een half schijfje sinaasappel en drie schijfjes verse gember. Heet water erop en je hebt een heerlijk drankje. Wellicht is dit een grote stap voor jou, maar schrap alle frisdrank en sappen uit pak; ik heb dit een aantal jaar geleden gehad en viel spontaan een paar kilo af. Ongemerkt drink je namelijk heel veel calorieën door al die frisdrank, en laten we het nog maar niet hebben over alle suikers. Het is echt niet saai om alleen maar (bruisend) water, thee en af en toe een kop koffie te drinken want je hebt super veel smaak variaties. En als we dan toch bezig zijn, probeer deze maand ook de alcohol te schrappen, nog zo’n geheim caloriebommetje.

je eigen mini detox

Vermijd suiker en bewerkt voedsel
Ongemerkt krijgen we stiekem heel veel suikers binnen. Niet alleen aan de tussendoortjes die je eet is suiker toegevoegd, zelfs aan een pakje kipfilet. Probeer eens wat vaker op een etiket te kijken zodat je weet watje binnenkrijgt. Wanneer je veel suiker eet kom je in een cirkel, je lichaam vraagt alleen maar om meer suiker. Ik heb dit zelf al tijdens de feestdagen gemerkt, na de feestdagen had ik de hele dag door zin in suikerrijke producten. Ik schrok er zelf een beetje van. Maak je tussendoortjes dus zelf, of kies voor een stukje fruit of een dadel om je suikercrush te onderdrukken. Vermijd ook ‘snelle’ koolhydraten zoals pasta, witte rijst en tarwebrood, deze zorgen namelijk ook voor die zogenaamde suikerdip. Ik ben geen voorstander van koolhydraten skippen, maar kies bewust en kies voor bijvoorbeeld volkoren producten, zoete aardappel, quinoa en havermout. In deze blog vind je een handige lijst met producten van snelle en trage koolhydraten. 

Eet veel groenten
Alle wetenschappers zijn het er over eens dat groenten ontzettend goed voor je zijn, het zit boordevol vitaminen, mineralen en vezels en bevatten veel vocht. Allemaal dingen die je lichaam goed kan gebruiken om buikvet weg te werken en fitter te worden. Meer groenten eten, betekent dat je nog liever bent voor je lichaam. En kies dan ook het liefst voor donkergroene groenten, naast al het bovenstaande bevatten deze ook veel chlorofyl. Dit is een stof die je lichaam helpt bij het reinigen van je huid, het schonen van je nieren en het verbeteren van de samenstelling van je bloed. Ook helpt chlorofyl bij het versterken van je immuunsysteem. Denk bijvoorbeeld aan bladgroenten zoals spinazie, peterselie, boerenkool en groene kool. Je kunt deze groentes stomen, roerbakken, rauw eten of verwerken in een smoothie (bron: Inge van Haselen). Ik begin de dag graag met een groene juice of smoothie.

Spice up your food
Veel kruiden hebben een geneeskrachtige werking; zo hebben gember en kurkuma een ontstekingsremmende werking, zorgt kaneel voor een stabilisering van de bloedsuikerspiegel en is (chili)peper goed voor het hart en vetverbranding. Er staat nog een blog op de planning met meer informatie over deze kruiden, maar start de dag bijvoorbeeld met deze havermout met kaneel en kurkuma! 

Zweet afvalstoffen eruit
Veel afvalstoffen worden afgevoerd via je zweet. Ga dus regelmatig naar de sauna of kies voor een les hot yoga. Beiden activiteiten zorgen ervoor dat je enorm gaat zweten en afvalstoffen worden afgevoerd. Neem daarna een koude douche om ook de doorbloeding weer op gang te helpen. Bijkomend voordeel van de sauna is dat je heerlijk ontspannen de dag eindigt en voordeel van yoga is natuurlijk dat het überhaupt ontzettend goed is voor je lichaam. Zelf heb ik tijdje niet kunnen yoga’en en ik mis het echt. Voornemen dus om dat weer op te pakken!

Kies voor rust
Sta extra stil bij de rustmomenten die je pakt; ga op tijd naar bed, wandel een lang stuk (goed voor geest en lichaam) of doe een meditatie. Dit zijn de momenten die ik misschien nog wel het lastigste vind, maar een gezonde en uitgeruste geest zorgt voor een gezond en uitgerust lichaam!

Zelf pas ik eigenlijk alle bovenstaande punten al toe, en velen van jullie denk ik ook. Maar het is altijd goed om er weer even bij stil te staan en de juiste mindset te hebben. Heb jij nog goede tips hoe je voor jezelf een mini-detox doet? 

redenen om te wandelen

image_print

2 Comments

Gezonde theesoorten - Eat.Run.Love. 20 januari 2016 at 11:20

[…] echte theeleut, maar nog nooit een artikel over thee geschreven, realiseerde ik me toen het mini-detox artikel schreef. Dat kan natuurlijk niet. Dus daarom vandaag een artikel over de gezondste en lekkerste […]

Reply
Riemke 3 januari 2016 at 17:52

Wat een fijne tips! Ik drink al heel veel, maar van alcohol kan ik niet afblijven als ik een feestje heb! Maar dat is gelukkig niet zo vaak. En ik zou graag nog meer groenten eten! :) X

Reply

Leave a Comment