HealthRun

De weg naar een fit & strak lichaam

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 23 januari 2015 4 Comments
tips strak lichaam

Hebben jullie wat aan de tips gehad die ik plaatste op 2 januari? Deze tips waren de eerste stapjes naar een summerbody, vooral om ervoor te zorgen dat je het sporten goed volhoudt. Nu wil ik meer specifieke tips geven over hoe je moet trainen voor een fit en strak lichaam. Een afgetraind lichaam; de één houdt ervan, de ander houdt meer van vrouwelijke vormen. Persoonlijk vind ik een afgetraind lichaam erg mooi, ik houd van vrouwen waar je de abs goed ziet zitten. Als dit niet jouw doel is, maar je gewoon lekker in je vel wilt zitten dan hoef je je hier natuurlijk iets minder strikt aan vast te houden. Voor een afgetraind lichaam moet je namelijk hard trainen, heel hard.

De eerste stap is krachttraining, ik schreef hier al eerder over. De vetverbranding gaat tijdens krachttraining omhoog en je bouwt spiermassa op. Wil je echt afvallen? Doe dan een combinatie van krachttraining en cardio, veel mensen denken dat je met cardio training afvalt. Natuurlijk is dat zo, maar je zult meer resultaat behalen met krachttraining. Wanneer je aan krachttraining doet dan moet dat een uitdaging zijn. Dit lijkt voor de hand liggend, maar echt; met dumbbells van 0,5kg verkrijgbaar bij de Action schiet je niks op. Als je een gewicht uitzoekt, moet je max 8-10 herhalingen kunnen doen, daarna moet het te zwaar worden. Wat dat gewicht voor jou is, moet je dus even testen. Zorg daarnaast dat je max 60 sec rust houdt, en dan nog een set doet. Wees niet bang dat je er als een bodybuilder uit gaat zien, dat duurt bij een vrouw echt, echt heel erg lang. Vrouwen hebben namelijk lang niet zoveel testosteron – het hormoon dat zorgt voor spiermassa – als mannen.

tips strak lichaam

Doe oefeningen waarbij je meer spieren in één beweging aanspreekt (compound oefeningen) in plaats van geïsoleerde oefeningen. Oefeningen als deadlifts, lunges, squats, pull ups en kettlebell swings zijn oefeningen waarbij je meerdere spieren aanspreekt. Voordelen van deze oefeningen zijn het opbouwen van meer kracht, hogere hartslag, hogere calorieverbranding en verbetering van coördinatie en balans. Deze oefeningen zijn effectiever dan geïsoleerde bewegingen waarbij je focust op één spier. Overigens zijn deze wel aan te raden wanneer je een bepaalde spier sterker wilt maken in verband met een blessure bijvoorbeeld.

Voeg intervaltrainingen toe om meer calorieën en vet te verbranden, maar ook je kracht te verbeteren. Intervaltraining is soms lastig om alleen te doen; mijn ervaring is dat het erg pittig is en ik daarom liever een andere training doe. Maar geloof mij, regelmatig een intervaltraining doen zorgt voor erg veel resultaat!

Voeding, ik zeg het maar nog een keer; zonder de juiste voeding bereik je geen resultaat. Ik ben van mening dat het wel leuk moet blijven en je jezelf echt af en toe wel mag verwennen met iets lekkers, maar als je meer met gewichten gaat trainen, zorg dan dat je de juiste producten eet. Producten met gezonde vetten en eiwitten (voor het herstellen van de spieren) zoals noten, avocado, eieren, kip etc zijn key voor een gezond voedingspatroon. Persoonlijk vind ik het na een training erg lekker om kwark met noten en fruit te eten, maar veel mensen vinden een proteïne shake ook heerlijk! Zorg vooral ook dat je niet te weinig eet! Je moet je lichaam voeden met de juiste producten om het energie te laten verbranden. Juist als je weinig eet, gaat je lichaam op een gegeven moment in de spaarstand.

tips strak lichaam

Nog zoiets waar veel vrouwen zich aan vasthouden. De weegschaal. Gooi die maar het raam uit. Hoe je kleding zit, is veel belangrijker. Als je aan krachttraining gaat doen, is de kans heel erg groot dat je spijkerbroek losser gaat zitten, maar je in gewicht hetzelfde blijft. Spieren wegen namelijk meer dan vet. Natuurlijk ga ik ook wel eens op de weegschaal staan, het heeft namelijk iets magisch en geeft ook wel een richtlijn. Maar uiteindelijk is het veel belangrijker hoe je lichaam verandert.

image_print

4 Comments

Abs are made in the kitchen - Eat.Run.Love. 31 december 2015 at 07:00

[…] De weg naar een fit & strak lichaam […]

Reply
Ab wheel voor sterke buik en rugspieren - Eat.Run.Love. 11 juli 2015 at 07:02

[…] je met de ab wheel kunt doen is de ab wheel Roll Out. Dit is net als een squat en een deadlift een compound oefening waarbij je meerdere spiergroepen tegelijkertijd aanspreekt. Onderstaande afbeelding laat […]

Reply
Eline 23 januari 2015 at 10:55

Zolang ik nog zoveel moet afvallen sta ik standaard 1 keer per week op de weegschaal. Ik wil mijn vorderingen bij kunnen houden. Als het afvallen stopt en ik een stabiel gewicht heb kan ik me goed voorstellen dat ik mijn kleding als graadmeter neem :)

Reply
Danielle 23 januari 2015 at 07:37

Goed stuk! Zeker over de voeding en de weegschaal. Hoewel ik mij aan af en toe te vaak wegen ook best wel eens schuldig maak!

Reply

Leave a Comment