SportTriathlon

De voordelen van zwemmen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 11 september 2014 8 Comments
12270_1614008635492434_58261971506446517_n

Toen ik een tijdje geleden door Bloggernet werd gevraagd of ik mee wilde doen aan de Amsterdamse Bosbaan triatlon, dacht ik: yes, wat cool, daar doe ik zeker aan mee! Zo gezegd, zo gedaan en een paar weken geleden begonnen de zwemtrainingen. En wat valt dat vies tegen zeg. Ik had verwacht dat ik de triatlon met gemak zou gaan halen, maar daar krabbel ik inmiddels toch een beetje van terug. Voor het hardlopen ben ik uiteraard niet bang, voor het fietsen ook niet (al moet ik wel nog een keer op de fiets stappen), maar voor het zwemmen… Man, wat vind ik zwemmen zwaar. Ik dacht dat ik een goede conditie had, maar zwemmen is toch weer een totaal andere work-out dan hardlopen en bootcamps. En dan heb ik het niet over de standaard schoolslag heh, maar over de borstcrawl. Ik heb moeite met ademhalen, heb zwabberende armen en snel moeie benen. Om nog maar niet te spreken over de kramp die ik zo nu en dan krijg in mijn handen en voeten. Dat wordt de komende weken nog even bikkelen.

Maar nu snap ik ook waarom al die zwemmers zo afgetraind zijn. Mocht je nooit zwemmen, dan zou ik dat toch maar eens overwegen want het heeft behoorlijk wat voordelen voor je lichaam!

Het is een full body work-out: tijdens het zwemmen worden alle spieren aan het werk gezet, in je rug, je armen, je benen, je core. En dat zorgt ervoor dat je veel calorieën verbrandt. Ook zeer geschikt dus als je een paar kilootjes wilt afvallen.

Het is goed voor je gewrichten en ontspant de spieren: na ongeveer een kwartiertje in het water ontspannen de spieren zich. Hierdoor kun je je vloeiender bewegen. Als je spierpijn of een blessure hebt, is het een ideale hersteltraining.

Het is een ideale cardiotraining: je moet je ademhaling meer onder controle houden dan bij hardlopen. Je lichaam vraagt meer zuurstof en je spieren werken harder. Het is daarom een hele goede aërobe training (een lange training die de hartslag en ademhaling verhoogt).

Ideale kickstart van de dag: als je ’s ochtends voor werk of school even een uurtje gaat zwemmen voel je je de rest van de dag relaxed en heel fit (dat heb ik tenminste ervaren). Daarna wel even een goed ontbijt nuttigen, want zwemmen maakt hongerig!

En last but not least, het hoeft allemaal niet zoveel te kosten. Ik ben tot de conclusie gekomen dat een badpak toch wel heel fijn is voor baantjes zwemmen, maar de bikini die je al hebt kan natuurlijk ook. Ook is een zwembril & badmuts handig, maar die hoeven niet zoveel te kosten. Zoek naar een zwembad waar baantjes trekken niet zo duur is. Ik betaal gemiddeld €2 tot €4 per keer.

Genoeg redenen voor mij om ook na de triatlon regelmatig te blijven zwemmen!

Misschien vind je deze artikelen ook leuk

8 Comments

Avatar
Willeke 30 november 2014 at 21:54

Gelukkig is het ook zo, dat wanneer je een zwemmer bent je het zwaar vindt om te moeten hardlopen en te fietsen. Zo concludeer ik dat haha ;) Veel succes! En als je het zwemmen onder de knie hebt, is de 750 meter inderdaad niet zo ver meer!

Reply
Avatar
Eline 11 september 2014 at 13:09

Ik kan echt voor geen meter zwemmen. Ik verzuip niet maar echt vooruitkomen doe ik ook niet :D

Reply
Avatar
Annemieke den Uijl 11 september 2014 at 10:13

Ik zwem sinds kort ook baantjes in mijn eigen zwembad in Frankrijk maar zwem vooral schoolslag en doe er baantjes rugcrawl en borstcrawl tussendoor. Jij klinkt alsof schoolslag niet okay is voor workout. Gebruik je bij schoolslag niet je al je spieren?

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 11 september 2014 at 10:52

Bij de schoolslag gebruik je zeker al je spieren, alleen mijn schoolslag is van het niveau zwemdiploma A. Als je een goede schoolslag beheerst, waarbij je bijv. ook deels onder water zwemt is het zeker zo effectief als een borstcrawl! Ik bedoelde meer aan te geven dat je mijn niveau van zwemmen geen work-out kan noemen en nu dus aan het trainen ben op een goede slag. Ik denk overigens dat ik uiteindelijk de triatlon wel met schoolslag ga doen, maar dan wel eentje waarbij ik ook onder water zwem.

Reply
Avatar
Marijke 11 september 2014 at 09:43

Mijn vriend liep vorige week een trailrun en mocht na aankomst in het plaatselijk openluchtzwembad zwemmen. Voor de eerste keer had hij géén spierpijn de volgende dagen en voelde hij zich meteen erna ongelooflijk fit. Inderdaad een zoveelste bewijs dat zwemmen echt wel goed voor je is!

Reply
Avatar
Mirne 11 september 2014 at 08:55

Ik wil ook graag beginnen met zwemmen, maar de zwembaden hier hebben baantjes trekken op echte onzin tijden. Dat is wel stom.

Reply
Avatar
Sven 11 september 2014 at 07:40

Helemaal mee eens. Ik zwem vooral veel in de winter. Dan is het een prima (lekker warm) alternatief voor hardlopen. Hoeveel moet je zwemmen tijdens de triathlon? Succes met voorbereiden!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 11 september 2014 at 09:31

Dank je wel! Het is ‘maar’ 750 meter, maar voor een niet-zwemmer is dat heel veel. Ondervind je er veel profijt van bij het hardlopen? Dat ervaar ik zelf nog niet zo.

Reply

Leave a Comment