EatProduct & Powerfood Info

De voordelen van grapefruit

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 19 augustus 2015 6 Comments
grapefruit voordelen

Grapefruit, tot een paar weken geleden kon ik ze echt niet waarderen. Maar tijdens de sportvastenkuur moest ik vrijwel elke dag een grapefruit eten of drinken. Waarom, vroeg ik me af. Dat werd al snel duidelijk want grapefruits zijn echte vitamine bommetjes en zorgen voor een strakke lijn! Inmiddels kan ik de smaak wel waarderen – kwestie van wennen, zullen we maar zeggen – en blijf ik zeker regelmatig grapefruits eten.

Vitamine C

De grapefruit is een kruising tussen een pompelmoes en een sinaasappel, is verkrijgbaar met rood en wit vruchtvlees en heeft een licht bittere smaak. In de citrusvrucht zit superveel Vitamine C, ongeveer 1,5 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Vitamine C zorgt voor een goede weerstand en betere opname van eiwitten zoals jullie al eerder konden lezen in het artikel over de supplementen die ik gebruik.Β Ook zit er veel Vitamine A, B1 en B6 in.

Voedingsvezels

EΓ©n medium grapefruit bevat 4 gram voedingsvezels, een deel van die vezels is oplosbaar in de vorm van pectine. Pectine is een natuurlijke cholesterol verlager en is een natuurlijke anti-oxidant die aderverkalking helpt te voorkomen. Voordeel van de hoeveelheid voedingsvezels is ook dat het ervoor zorgt dat je langer een verzadigd gevoel hebt. Dezelfde vezels helpen ook met het verteren van koolhydraten wat grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel helpt te voorkomen.

grapefruit voordelen 5

Vet verbranden

De bittere smaak van de grapefruit komt door de stof Naringenine, een flavonoΓ―de die helpt om beschadigde DNA in lichaamscellen te repareren. Daarnaast zorgt deze stof er voor dat het lichaam vet gaat verbranden in plaats van dat het energievoorraden opslaat. In de jaren ’80 was het zelfs een trend om een grapefruit dieet te volgen door voor elke maaltijd een halve grapefruit te eten. Maar of we daar nu gelukkig van worden…

Doordat het immuunsysteem een boost krijgt door het eten van grapefruit, helpt het tal van ziektes te weren: verkoudheid, astma, kanker, hart & vaatziekten, hoge bloeddruk en nierstenen.

Zeer krachtige anti-oxidant

Als laatste nog even de rozerode kleur, deze komt van het stofje Lycopeen. Dit is een zeer krachtige anti-oxidant die de huid, longen en ogen beschermt tegen UV-licht en/of oxidatie.

Goed, nu we weten dat de grapefruit gezond is, ga ik hem zeker wat meer verwerken in recepten. In een sapje met bijvoorbeeld sinaasappel en citroen vind ik hem erg lekker. Maar ook puur kan ik hem inmiddels goed waarderen. Ik vind de velletjes vrij hard, dus om die niet te hoeven eten, halveer ik de grapefruit overlangs en wip ik met een mesje de partjes uit de grapefruit.

Hebben jullie nog lekkere recepten waarin ik een grapefruit moet proberen?Β 

grapefruit voordelen 2

Bron hoofdfoto

image_print

6 Comments

Renske Around the Blog 20 augustus 2015 at 10:42

Ah ik vind bittere smaken zoals grapefruit zo vies! Maar als het zo gezond is misschien toch maar eens proberen, verwerkt in een smoothie wordt de bittere smaak misschien gemaskeerd!

Reply
Fie 19 augustus 2015 at 16:44

Ik eet graag grapefruit, maar het is altijd zo een gepruts bij mij. Ik (en mijn keukentafel) zitten altijd helemaal onder het sap. Hoe eet je zoiets zonder morsen op?

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 19 augustus 2015 at 20:51

ja dat is een hele uitdaging! Ik wip nu de partjes er met een mesje uit, maar ook dat gaat niet zonder geklieder… Ik zal eens op onderzoek uit gaan ;)

Reply
hanne 19 augustus 2015 at 12:16

heel lekker met venkel en avocado, top combinatie!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 19 augustus 2015 at 20:52

Oh Dat lijkt mij ook een lekkere combinatie! Ga ik eens proberen.

Reply
Danielle 19 augustus 2015 at 09:33

Ik eet de grapefruit vaak door een salade!

Reply

Leave a Comment