EatProduct & Powerfood Info

De voordelen van bessen

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 14 mei 2014 2 Comments
bessen voor gezondheid
Een tijdje geleden kreeg ik het Happinez kookboek “Good food”, een kookboek vol vegetarische recepten. Het voorwoord begint met: Je bent wat je eet. Wat je eet heeft invloed op hoe je je voelt, op je gezondheid. Als je je dat realiseert, kies je voor jezelf en voor wie je lief is. Een mooi gezegde vind ik. In het boek wordt een hoofdstuk besteed aan superbessen die grote hoeveelheden anti-oxidanten bevatten. Zelf eet ik wekelijks bosbessen, door mijn havermout, yoghurt of smoothie. Maar waarom zijn bessen nu eigenlijk zo ontzettend goed voor je?

De echte toppers onder de bessen zijn açaibes, acerolabes en gojibes. Ze bevatten hoge doses vitamine C, maar hebben daarnaast een aantal grote voordelen voor je gezondheid. Al berichtte NU.nl onlangs dat mensen klachten kregen na het eten van gojibessen.

De açaibes wordt al eeuwen door indianen gebruikt om hun uithoudingsvermogen te vervorderen en herstellen na lichamelijke inspanning of ziekte. Daarnaast hebben deze bessen een gunstig effect op het gewicht. Ze stimuleren de darmwerking en het metabolisme wordt er door versneld, waardoor de vetverbranding toeneemt. Açaibessen zijn niet zo goed verkrijgbaar in Nederland, maar je kunt het proberen bij natuurwinkels. Overigens kun je wel makkelijk poeder kopen, ideaal voor in smoothies en heeft een lekkere smaak!

Gojibessen zijn inmiddels algemeen bekende besjes, hoofdzakelijk verkrijgbaar in gedroogde vorm. Ze verhogen de weerstand en versterken het immuunsysteem. Daarnaast reguleren ze de bloedsuikerspiegel, verminderen ze slechte cholesterol, verbeteren de spijsvertering en bevorderen de slaap.

SONY DSC
Een andere, jammer genoeg slecht verkrijgbare, super bes is de acerolabes. Deze bessen werken ontgiftend en wondhelend. Ze stimuleren celvernieuwing en zorgen voor een mooie huid. Deze bes heb ik zelf nog nooit gegeten, maar mocht ik hem een keer tegenkomen dan koop ik die zeker!

Bosbessen worden vaak verward met blauwe bessen (ik betrap mezelf er nu op dat ik dat ook doe *past de inleiding aan*). Bij bosbessen is het vruchtvlees rood, het sap paarsblauw, terwijl bij blauwe bessen het vruchtvlees wit is. Bosbessen bevatten veel anti-oxidanten en verhogen daardoor de weerstand, versterken het immuunsysteem, gaan fysieke en psychische veroudering tegen en zorgen voor een stevige, elastische uit. Daarnaast helpen ze het lichaam bij de afbraak van vet en reguleren de bloedsuikerspiegel. Dat maakt het een perfect ingrediënt tijdens een reinigingskuur of dieet.

En last but not least, cranberries! I love cranberries. Ze bevatten proanthocyanidine, een stofje dat er voor zorgt dat E-coli-bacteriën zich niet aan de blaaswand kunnen hechten. Dagelijks drinken van cranberriesap voorkomt daarmee blaasontsteking. Persoonlijk eet ik ze vooral graag in gedroogde vorm, door de granola of gewoon een handje gemengd met noten. Verse cranberries gebruik ik vaak in een sapje of smoothie, gewoon los vind ik ze veel te zuur.

Genoeg redenen om lekker besjes te eten dus! Ik ga nog eens op zoek naar de acerolabes, ben ik nu ook wel benieuwd naar.

Foto’s zijn door mij zelf gemaakt, informatie komt uit het boek Good food. Naast veel informatie staan er ook heerlijke recepten in, het is te koop voor €24,95.

image_print

2 Comments

Boerenkool: superfood! - Eat.Run.Love. 30 januari 2015 at 14:59

[…] niet voorkomen, daarom is het goed om vaak producten te eten waar veel antioxidanten in zitten (bosbessen zijn hier ook een goed voorbeeld van). Antioxidanten staan er ook om bekend om te zorgen voor een mooie […]

Reply
Julie Hapjesprincess 15 mei 2014 at 20:07

Yummie ! ik eet ze graag door havermout!

Reply

Leave a Comment