Hardlopen / TrailrunningRun

Dam tot Dam training | update

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 30 juli 2015 4 Comments
Gel Nimbus Dam tot Dam

Twee weken geleden dacht ik met volle overtuiging aan mijn Dam tot Dam training te beginnen, de praktijk loopt even wat anders. Het is niet dat ik niet hardloop, ik heb o.a. 4x in de bergen/bossen in Frankrijk hardgelopen, maar ik heb moeite om het schema aan te houden. Ik heb geen idee hoe het komt, maar ik merk dat ik momenteel andere prioriteiten heb. Of eigenlijk gewoon geen zin in duurlopen, geef mij maar korte rondjes. Toch geef ik niet op en heb ik na een clinic die ik maandag kreeg, besloten het helemaal anders te doen.

Laat ik even bij het begin beginnen, Asics heeft mij uitgenodigd deel te nemen aan een Damloop team. Voorafgaand aan de Damloop zijn er drie bijeenkomsten, waarvan afgelopen maandag de tweede was. Deze bijeenkomsten staan in het teken van inspiratie en informatie, en daarbij een training. Maandag kregen we veel waardevolle informatie van Rik Geus – een bekende sportfysiotherapeut die o.a. 3x mee is geweest als sportfysio tijdens de Olympische Spelen – en Robert Lathouwers – voormalig 800 meter sprinter, 2x Olympische Spelen. De laatste vertelde ons alles over zijn trainingen, het klaarstomen voor de Spelen en gaf ons een sprint interval clinic.

Robert Lathouwers

Na afloop stond ons een overheerlijke maaltijd te wachten en tijdens het eten heb ik uitgebreid gesproken met Robert, ik vertelde hem over mijn dilemma en vooral ook mijn ambitie om veel sneller te worden. Hij wilde voor mij graag een nieuwย trainingsschema maken, dusย zo gezegd zo gedaan. Deze lag afgelopen dinsdag al in mijn mailbox. Ik schrok een beetje van de pittige trainingen, maar ga deze uitdaging heel graag aan met als doel sneller worden!

Robert: Ik heb een schema voor Jessica gemaakt puur om de snelheid en tijd te verbeteren op de 16 km. Met de duurlopen onderhouden we de aerobe conditie, met de lange extensieve intervallen schroeven we het tempo langzaam iets op en dan krijgen we als toetje de korte intensieve intervallen. Deze worden vaak vergeten, maar hierdoor gaan we zorgen dat de basissnelheid puur omhoog gaat. Je zult sneller worden: je spieren gaan de snelle vezels gebruik in plaats van alleen de langzame en het zal dus makkelijker worden om een wedstrijd op hoger tempo te gaan lopen dan je gewend bent. Jouw spieren, lichaam en zuurstofopnamevermogen zijn niet gewend aan hoge snelheden, dus als je die niet traint dan zal je ergens een keer blijven hangen qua snelheid. Vandaar dat snelheidstrainingen erg belangrijk zijn, zeker als je doel is om straks 10 km rond de 45 minuten te lopen.

Kleine toelichting op bovenstaande. Zoals jullie weten, loop ik de laatste tijd weinig en liever niet verder dan 10 km. Hier heb ik bewust voor gekozen en ik twijfelde dan ook lang of ik wel voor de 16 km ging. Maar omdat ik het een erg leuke run vind, en ik ontzettend veel mensen ken die ook meedoen, wilde ik toch graag meedoen. Robert is er bij het opstellen van dit schema van uit gegaan dat de Damloop een uitstapje is en mijn basisconditie goed genoeg is. We gaan trainen op snelheid (met het oog op de snelle 10 km) en daarom zijn de hele lange duurlopen zoals die er eerst inzaten eruit gehaald. De laatste paar kilometer ga ik dus op karakter lopen.

Let op; deze manier van trainen is niet geschikt voor beginners. Robert heeft echt gekeken naar mijn basisconditie, verleden en andere trainingen die ik doe. Mocht je interesse hebben in een op maat gemaakt schema, dan kun je altijd even contact opnemen met Robert.

Een paar dingen die Robert mij nog mee gaf en die ik natuurlijk ook met jullie wil delen:

  • Snelheidstrainingen zijn ook belangrijk om een wedstrijd goed door te komen. Stel je loopt een wedstrijd waar het erg druk is en je moet remmen, aanzetten, remmen en weer aanzetten. Wanneer je altijd alleen maar hebt getraind om lange stukken te lopen op een bepaald D1 tempo* dan gaat dit een lastige wedstrijd worden. Tempowisselingen zitten altijd in een wedstrijd, deze vang je beter op als je er aan gewend bent. En laten we het eindsprintje naar de finish niet vergeten, die gaat straks sneller dan ooit!
    * Lees in het vorige artikel over mijn Dam tot Dam training meer over de zones D1 – D2 – D3.
  • De extensieve intervallen vinden plaats in D2, de laatste 2 ร  3 loopjes van deze interval kunnen richting D3 gaan maar niet teveel. Tijdens deze training wil je niet teveel lactaat (zuurstoftekort in spieren) aanmaken.
  • Duurlopen van 90 minuten gaan ten koste van snelheid, hoe langer en langzamer je gaat lopen hoe slomer je wordt. De 70 minuten in dit schema zullen wellicht iets sneller zijn dan gewend, maar het gaat richting wedstrijd specifiek omdat er nog 7 weken te gaan zijn tot de Damloop. In de wintermaanden adviseert Robert wel langere duurlopen voor een goede basisconditie.
  • Robert vertrouwt er in mijn geval op dat 70 minuten genoeg is en dat ik tijdens de wedstrijd een knop omzet. Een marathon loper van 4 uur doet ook geen duurlopen van 4 uur, zonde van de tijd en niet nodig. En kennen jullie sportrusten? Die doen maximaal 14 of 18 km duurlopen als voorbereiding op een marathon.

Goed, ik weet dat dit een hele andere insteek is, en waarschijnlijk dit ook niet voor iedereen van toepassing is. Maar ik houd van uitdaging en ik houd van snelheid. Ik hoop jullie wel te inspireren met dit artikel, heb je vragen? Laat het me weten!

update dam tot dam

Hardloopschoenen op de hoofdfoto; Asics Gel Nimbus 17 Dam tot Dam Limited Edition

image_print

4 Comments

Dam tot Dam | Raceday - Eat.Run.Love. 21 september 2015 at 11:13

[…] weken heb ik al een aantal keer een update gegeven in aanloop naar de Dam tot Damloop; van het omgooien van mijnย trainingsschema, tot een sportvastenkuur tot de laatste tips voor een rustige ademhaling en zelfvertrouwen. Maar was […]

Reply
Dam tot Dam training | update 2 - Eat.Run.Love. 10 september 2015 at 07:02

[…] kijk nog niet super tevreden terug op mijn trainingen; mijn laatste weken waren druk en rommelig en ik besloot redelijk laat mijn trainingsschema om te gooien. De kilometers ren ik wel, afgelopen zondag liep ik nog 13,5 km, maar over een snelle tijd twijfel […]

Reply
Mari Durieux 30 juli 2015 at 08:44

Cool dat je een schema van Robert hebt, ben benieuwd hoe het uitpakt. Nu moet je ook een tijd in gedachten hebben natuurlijk :)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 30 juli 2015 at 09:57

Ja dat heb ik, maar die durf ik nog niet uit te spreken, zal ik over een paar weken doen als ik met het schema bezig ben!

Reply

Leave a Comment