DagboekLove

Dagboek – Weekje Surf & Yoga Retreat

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 22 mei 2017 2 Comments
karma surf retreat algarve

Wow, afgelopen week ging snel! Het ene moment kwam ik aan in Portugal en ging ik allemaal vreemde mensen ontmoeten. Het volgende moment was het alweer tijd om naar huis te gaan en heb ik er een paar nieuwe vrienden bij. Ik was van plan om een dagboekje bij te houden maar realiseer me dat ik niet echt van elke dag heel veel foto’s heb gemaakt. Daarom gewoon een random verslagje met mijn ervaringen, tips en foto’s van afgelopen week. Je kon het een en ander ook al lezen in mijn “Hi vanuit Algarve” blog.

De villa en omgeving

Ik zat dus in een grote villa met zwembad in Villa de Bispo, Algarve, voor een Surf & Yoga retreat. De reis heb ik geboekt via Karma Surf Retreat Algarve. Wat ik me vooraf niet zo realiseerde is dat de villa zo’n 1,5 uur rijden vanaf Faro ligt. Ik had geen auto gehuurd en was dus aangewezen op de taxi. Gelukkig konden we deze wel met elkaar delen, maar het beperkte me toch een beetje om te doen en laten wat ik wil. De volgende keer zou ik dus zeker een auto huren (wat veel mensen normaal gesproken ook doen). De omgeving verder was prachtig, daar kwam ik de eerste dag al achter toen ik een trail van 13,5km liep met Jamie, de host. De villa staat op een golfresort, wat er voor zorgt dat de omgeving prachtig groen, maar ook rustig is.

De mensen

Toen ik een paar dagen vooraf hoorde dat we maar met vier mensen zouden zijn, werd ik lichtelijk zenuwachtig. Wat als het niet zou klikken? Wat als ik helemaal op mijzelf aangewezen zou zijn. Natuurlijk wist ik dat die kans erin zou zitten, maar had er niet echt goed over nagedacht. Gelukkig viel het allemaal mee en waren er een super leuk stel uit Berlijn en een toffe meid uit Hamburg. We hadden een goede klik en konden veel dingen samen delen, maar elkaar ook alleen laten indien daar behoefte aan was. Ik heb er een logeeradresje in Hamburg bij waar ik zeker gebruik van ga maken aangezien ik nog nooit in Hamburg ben geweest!

Verder waren we in goede handen van Sabine en Jamie (gastvrouw en -heer); Tania, Katja en Rosario (koks); Duarte en João (surf teachers) en Jenny en Igor (yoga teachers). Wat een lief, gezellig en tof team. Ze zorgen ervoor dat we ons meer dan welkom voelden, lekker konden eten, aan het einde van de week konden surfen en tot rust kwamen tijdens yoga.

Het programma

Op zaterdagochtend kwam ik aan in Faro, deze dag en zondag hadden we vrij. Zaterdag heb ik gebruikt om lekker te relaxen bij de villa. Zondag ben ik gaan hardlopen en hebben we een SUP tour van 2 uur gedaan. Op maandag begon het echte programma. Van 8.00 tot 9.00 stond er yoga op het programma en van 9.00 tot 10.00 ontbijt. Om 10.00 pikten Duarte en João ons op voor surfen en werden we door hen rond 14.00 weer bij de villa gedropt. De locatie waar we gingen surfen bekeken we per dag, afhankelijk van de weersomstandigheden. Soms reden we 10 minuten, soms een half uurtje. Als we om 14.00 in de villa stond er een overheerlijke, vegetarische lunch klaar. Daarna hadden tot 17.00 om te relaxen om vervolgens weer een uur yoga te hebben. Het avond programma was vrij in te vullen. We hebben een paar keer bij de villa gegeten en zijn een paar keer uit eten geweest.

Het lijkt een heel vol programma, maar alles was eigenlijk heel relaxed. Ik heb alleen de laatste yogales op vrijdag geskipt omdat ik echt even geen zin meer had. Toen heb ik lekker een paar uurtjes extra bij het zwembad gelegen. Op zaterdag vertrok ik weer naar Amsterdam, maar niet voordat ik nog een dagje samen met Wiebke in Faro doorbracht. Een kleinere stad dan ik had verwacht dus na een paar uurtjes rond wandelen hadden we ook dat wel gezien en zijn we lekker in een park gaan chillen. Zo grappig dat daar fietspedalen voor de bankjes stonden dus dat je lekker kon “fietsen”.

Tips voor restaurantjes

Ondanks dat we niet heel veel uit eigen zijn geweest omdat ontbijt, lunch en deels avondeten geregeld was, heb ik wel een paar leuke tips kunnen verzamelen van leuke tentjes waar we zijn geweest.

Salema was voor ons het dorpje wat het meest dichtbij zat, daar hebben we twee keer gegeten. De eerste keer bij Pizzamobile, een Belgische pizzaria die van vrienden van Sabine en Jamie is. De pizza’s waren onwijs lekker en de desserts echt top. Als je in het centrum van Salema bent – wat echt één pleintje is – kun je de pizzaria niet missen. Verder zit hier ook Restaurante Atlântico een eenvoudig visrestaurant met uitzicht op zee. Verwacht geen hoogstaand diner, maar lekkere verse vis. Er is een menu, maar vraag me niet waarom want niets van wat er op de kaart staat was beschikbaar. Op een losstaand bord staan de vissen die ze die dag hebben gevangen.

We hebben twee keer gesurfd bij Zavial Beach, naast dat dit een goed strand is voor beginnende surfers, is er hier ook een super leuke beach bar, Restaurante Zavial. Ik heb er zelf niet gegeten, maar het menu zag er top uit met wat afwijkende, healthy gerechten. Sabine wist me te vertellen dat dit inderdaad een erg goede beachbar is. Wanneer ik terugga (dat ga ik zeker), wil ik hier zeker eten!

Zavial Beach - Atlantico - Belieche Beach

Zavial Beach – Atlantico – Belieche Beach

Ook hebben we twee keer gesurfd bij Belieche Beach wat het meest zuidelijke strand van de Algarve is, het ligt helemaal in het puntje. Het strand ligt tussen rotsen en je moet een flinke afdaling maken om op het strand te komen. Maar die afdaling is het meer dan waard. Waar je bovenop vooral heel veel wind vangt, zit je beneden uit de wind op een prachtig strandje. Bovenop de klif heb je aan de andere kant van het water Terra een super knus en lekker restaurantje waar ze ook weer heerlijk verse vis hebben. Als je geluk hebt en het is helder, zie je een mooie zonsondergang vanaf dit punt (niet als je binnen in het restaurant zit).

De laatste dag in Faro ben ik bij een ontzettend leuk koffietentje geweest, Quente & Frio. Hier hebben we een espresso gedronken en Pastéis de Nata (het bekende Portugese gebakje) gegeten. Naast dat de Pastéis de Nata echt overheerlijk was, was het ook een leuk plekje om te zitten.

Belieche Beach – Terra – Quente & Frio

Ik wist niet zeker of ik het surfen leuk zou vinden, maar ik heb mezelf er ontzettend over verbaasd hoe tof ik het vond. Mijn vriend heb ik ook enthousiast gemaakt, dus ik ga zeker weten nog een keer terug. Het liefst zou ik dit najaar al terug gaan, maar ik weet niet of dat haalbaar is. We zullen zien!

Wat extra informatie over de trip die ik heb geboekt:

• Locatie: Karma Surf Retreat, Algarve, Portugal (dichtstbijzijnde vliegveld is Faro)
  • Pakket: Yoga & Surf
  • Geschikt voor: Beginners en halfgevorderden
  • Prijs vanaf €849
  • www.karmasurfretreat.com

image_print

2 Comments

Jens 22 mei 2017 at 18:11

Hey Jessica, thanks for enjoying your stay at our Karma Surf Retreat. Well written and informative review as well. Fingers crossed you make it back soon to continue your surfing exercise! ;-) Kind regards, Jens

Britt 22 mei 2017 at 07:38

Wauw, wat ziet dat er allemaal heerlijk en lekker uit! Het ziet er inderdaad uit als een geweldige tijd!