HealthLove

Cryotherapie; 3 minuten in -110 graden

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 17 juni 2016 1 Comment
freezlab ervaring

Iedereen aan wie ik vertelde dat ik drie minuten in een cabine van -110 graden ging staan – in mijn bikini – kijkt me verbijsterd aan. Gelukkig was Manon er wel direct voor te porren en zo gingen we samen een paar weken geleden naar de opening van Freezlab. Toen ik de uitnodiging kreeg, was ik gelijk heel nieuwsgierig en liet ik geen moment op me wachten om toe te zeggen, maar naarmate de dag naderde vond ik het toch wel wat spannender worden. Op de dag zelf app’ten Manon en ik over en weer: over de lijst met contradicties, of we wel echt gingen en over de onwetendheid, want wat doet het nu echt.

Bij binnenkomst in Freezlab – gevestigd bij Olympisch Stadion Amsterdam – werden we gelukkig gelijk gerust gesteld. We zijn niet verplicht om erin te stappen en als we gaan, kunnen we elk moment uit de cabine stappen. Ook wordt onze bloeddruk gemeten of het wel echt verstandig is.

Whole body cryo

Voordat we zelf de kou mogen ervaren vertelt Bastiaan – eindverantwoordelijke bij Freezlab – dat cryotherapie een oeroude methode is: het lichaam blootstellen aan extreme kou. Denk aan “The Iceman” perikelen, maar dan slechts drie minuten. De kouprikkel activeert fysiologische processen in het lichaam. Virussen worden bestreden, de bloedcirculatie wordt gestimuleerd en het immuunsysteem en de stofwisseling krijgen een boost. Het lichaam scant zichzelf op slecht functionerende onderdelen en herstelt in razend tempo.

Cryotherapie wordt toegepast bij sporters die sneller willen herstellen en beter willen presteren, maar ook bij chronische pijn en ontstekingen (zoals reuma). In het buitenland wordt het ook veel toegepast na operaties omdat het het herstel versnelt, de pijn bestrijdt en geneest, zonder de mogelijke bijwerkingen van medicijnen.

Cryotherapie voor sporters

Dat Freezlab is gevestigd in het Olympisch Stadion is niet voor niks. Ze hebben een grote aantrekkingskracht op (top)sporters waar kou therapie een heel normaal begrip is. Veel sporters gaan na de inspanning bijvoorbeeld in een ijsbad voor sneller herstel. Drie minuten in een cabine van -110 graden lijkt veel heftiger, maar het is ook veel korter dan een ijsbad.

Sporters hebben baad bij kou therapie voor zowel herstel als prestatieverbetering. Na een blessure herstelt het lichaam sneller, de kans op spierpijn is kleiner en ook ontstekingen en zwellingen krijgen geen kans. Tijdens cryotherapie wordt er energie en endorfine vrij gemaakt, waardoor je je na de sessie als herboren voelt. Ook is er een verbeterde spieractivatie. Cryotherapie kan dus bijdragen in het herstel – bijvoorbeeld na het lopen van een marathon, zoals Manon – maar ook in prestatieverbetering, veel sporters doen crytherapie in aanloop naar een belangrijke wedstrijd.

freezlab ervaring

Voeding, training, stress en kou

Cryotherapie is niet alleen belangrijk voor de verbetering en herstel van sporters, maar ook überhaupt om de hormoonhuishouding in balans te houden. Om het hormonale systeem perfect in balans te brengen, spelen er vier factoren een belangrijke rol zo vertelt hormoongoeroe Ralph Moorman: voeding, training, stress en kou. De laatste wordt eigenlijk regelmatig vergeten en tot voor kort waren er in Nederland ook weinig tot geen voorzieningen voor. Hij juicht Freezlab dus enorm toe.

In zijn visie willen hormonen dicht bij de natuur blijven, dat betekent gezonde en pure voeding, zonder toevoegingen en bewerkingen. Maar ook kort en intensief bewegen in plaats van duursporten, om een optimale hormoonbalans te bereiken duurt in zijn programma een training nooit langer dan 60 minuten. Een ander belangrijk element is het reduceren van stress. Door stress wordt het hormoon cortisol aangemaakt, dit zorgt voor de afbraak van spierweefsel terwijl spierweefsel juist heel belangrijk is voor het basaalmetabolisme (24-uursverbranding). Als laatste zorgen kouprikkels ervoor dat je lichaam meer energie verbruikt om zichzelf warm te houden. Doordat er bij ons altijd warmte voorziening is (denk aan dikke kleding, verwarming etc), is het lichaam minder goed in staat zichzelf warm te houden, terwijl dat juist ervoor zorgt dat ook weer die hormoonhuishouding in balans is.

freezlab ervaring

Onze ervaring met Freezlab

Tijdens de presentatie keken Manon en ik elkaar continu vertwijfeld aan, gaan we dit echt doen? Ja, we gaan het echt doen! Een beetje zenuwachtig pakken we onze badjas, sokken en sloffen aan en vertrekken we richting de kleedkamers. Bikini, sokken, sloffen en badjas aan. Een vreemde combinatie. We nemen plaats in de wachtruimte waarna we naar de voorkamer van de cabine worden geleid. Hier krijgen we nog een hoofdband, een mondkapje en handschoenen. Ook krijgen we kort de instructies: we gaan 20 seconden in een cabine van -60 graden, daarna mogen we naar de volgende cabine en daar blijven we nog maximaal 2 minuten en 40 seconden. Iedere 30 seconden zullen we een seintje krijgen, we mogen ieder moment de cabine verlaten, moeten rustig blijven ademen en geen wanden aanraken. Daar gaan we.

Jessica: “Ik ben echt een enorme koukleum en zie er stiekem heel erg tegen op. Als we de cabine van -60 graden in stappen heb ik net de tijd om twee keer te ademen en dan gaan we al naar de volgende cabine. Dat ging snel! De eerste 30 seconden ben ik de kou in me aan het opnemen, het is best koud. Ik merk dat ik de neiging heb om te kletsen, terwijl Manon heel zen naast me staat. Ik probeer te bewegen, want de kou van de vloer trekt door mijn sloffen heen. De haartjes van mijn armen gaan over eind staan, een rilling trekt door mijn hele lichaam en ik wip van mijn ene voet op mijn andere voet. Dit is wel heel koud. De laatste minuut sta ik te bibberen en krijg ik moeite met ademen, ik spreek mezelf streng toe dat ik rustig in en uit moet ademen, het is bijna voorbij. Net als ik denk dat ik eruit ga stappen, krijgen we het seintje dat het voorbij is. Als ik buiten sta, kan ik alleen maar denken aan het feit dat drie minuten echt niks is. We gaan naar de openbare ruimte, stappen op een trampoline en beginnen te springen. Dit voelt goed! De rest van de middag ben ik mega hyper. Ik weet niet of de spanning eruit komt, of dat het nu het effect heeft, maar ik ben enthousiast.”

Manon: “Ook ik ben geen fan van kou! Zelfs na de sauna ga ik niet in het dompelbad. Ik heb wel weer veel over voor een betere prestatie en herstel. Vandaar dat ik toch meerdere malen na een marathon of zware training 10 tot 20 minuten in een ijs-bad heb gezeten ofwel gestaan. Als het helpt dan ben ik er wel voor te porren. Gelukkig is het ook maar 3 minuten… Wat een vreemde ervaring. We stappen een ijskoude kamer in. Ik focus me op mijn ademhaling om rustig te blijven en check bij mezelf hoe mijn lichaam op deze extreme kou reageert. Voel ik me flauw? Gaat mijn hartslag langzamer of sneller? Ik adem heel rustig en diep in en uit. Praten, dansen, bewegen, komt niet in mij op. De reactie van mijn lichaam op de extreme kou herken ik totaal niet, en ik kan het eigenlijk nergens mee vergelijken. Vervelend kan ik het niet noemen, maar weet ook niet of prettig het juiste woord is. De drie minuten zijn precies op tijd om, want het is toch echt wel héél koud. Verbazingwekkend genoeg ben ik, zodra we uit de koude kamer zijn, ook zo weer terug op kamertemperatuur. Dat is wel anders als je uit een koud bad komt of na een koude regenachtige dag thuis komt. Omdat de luchtvochtigheid zeer laag ligt, droge koud, heeft dit een ander gevoel op de huid en ben je blijkbaar ook weer snel warm. Ik vind dit zeker een prettiger alternatief dan een ijs-bad. Slechts 3 minuten, je huid wordt niet zo rood/blauw en je kunt zo door naar je werk, of iets anders. Net als Jessica voelde ik me zeker ook energiek na de sessie, terwijl ik juist wat vermoeid was en extra hard getraind had om Freezlab goed te kunnen testen. Of het door de ontlading komt of het daadwerkelijk het effect is, durf ik nog niet te zeggen. Al was ik zelfs de volgende dag met trainen erg fit. Tijdens mijn looptraining bleef mijn hartslag lager dan normaal op dezelfde snelheid. Na één sessie vind ik het lastig te zeggen of geen toeval is, maar ik wil dit zeker een langere periode proberen om erachter te komen.

freezlab ervaring

Omdat Manon en ik allebei vrij sceptisch zijn over de daadwerkelijke resultaten, gaan we allebei een maand cryotherapie testen bij Freezlab. Manon rondom haar voorbereiding en herstel van de marathon van Amsterdam, ik na mijn trailrun in Italië en om te kijken of het effect heeft op mijn CrossFit prestaties. Idealiter stappen we dagelijks de cabine in om zo het beste resultaat te meten. We zullen jullie zeker op de hoogte houden van onze ervaringen!

Freezlab is gevestigd in Olympisch Stadion 36, Amsterdam. Alle dagen – behalve dinsdag – geopend van 10.00-19.00. Een proefsessie kost €28.

1 Comment

Sandra 29 april 2017 at 23:04

Hebben jullie het uiteindelijk een maand lang geprobeerd?

Reply

Leave a Comment