CrossFitRun

CrossFit woordenboek

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 29 juli 2016 0 comments
crossfit termen

Ik merk dat CrossFit steeds populairder wordt om te beoefenen. Dat is ook niet raar, want het is gewoon super leuk! Inmiddels train ik alweer zo’n acht maanden bij een CrossFit box, maar ik weet nog wel dat toen ik net begon ik het allemaal maar ingewikkeld vond. Bomvolle trainingen, verschillende onderdelen en talloze afkortingen waarvan ik geen idee had waar ze voor stonden. Regelmatig krijg ik de vraag van mensen, bij CrossFit wordt toch over een WOD gesproken? Wat is dat? En zo zijn er nog wel meer afkortingen waarvan het handig is om te weten waar het voor staat.

Vandaag dus een klein CrossFit woordenboek. Heb je geen idee wat CrossFit überhaupt inhoudt? Lees dan zeker even deze eerste blog over CrossFit terug. En oh ja, als je ervaring hebt met bootcamp, betekent dat niet dat je ook automatisch met CrossFit kunt beginnen. Dat werd deze week haarfijn uitgelegd aan een nieuwe atleet (oeps).

De basis CrossFit termen

En om dan maar gelijk met de deur in huis te vallen: als je wilt beginnen met CrossFit start je met een On Ramp Course (ORC). Dit is een introductie cursus van een paar weken die je dient te doorlopen voordat je echt mag deelnemen aan de zogenaamde WOD’s. In deze cursus leer je de basis bewegingen van het CrossFit en doorloop je de manier waarop getraind wordt.

Er wordt dus getraind in een box. Geen sportschool, maar een box. Vaak een omgebouwde loods, garage of ander vervallen gebouw waardoor het direct een stoere uitstraling heeft.

Elke training doe je een WOD, dit staat voor Workout Of the Day. Deze is elke dag anders en wordt vaak ’s ochtends bekend gemaakt. In de box waar ik train (CrossFit AKA Amsterdam) worden eigen WOD geprogrammeerd, maar ook zogenaamde Benchmarks. Dit zijn internationale geprogrammeerde WOD’s en komen regelmatig terug zodat je ook jouw progressie kunt zien. Er zijn twee soorten tenchmarks: Girls en Heroes. Girls zijn korte, maar heftige workouts vernoemd naar orkanen. Denk aan Angie, Fran, Diane en Helen. Heroes zijn workouts ter ere van overleden soldaten in dienst. Dit zijn vaak juist lange workouts om de fitheid te testen, zoals Murph.

RX houdt in dat je de WOD zoals voorgeschreven uitvoert (as prescribed). Voor mannen en vrouwen gelden andere gewichten en deze worden voorgeschreven. Je hebt altijd te vrijheid om te schalen (lager gewicht te nemen) naar jouw eigen kunnen. Na afloop van een WOD schrijf je je score op een whiteboard. Wanneer je de WOD RX hebt gedaan komt dit achter jouw naam te staan, anders schrijf je op welke geschaalde versie je hebt gedaan. Voor de benchmarks hangt er vaak een algemeen scoreboard in de box. Wanneer je een benchmark RX hebt uitgevoerd en in de top vijf terecht komt, krijg je een ere vermelding op dit bord.

DNF wil je liever niet achter je naam hebben, dit betekent namelijk “did not finish” en houdt dus in dat je de WOD niet kon afmaken binnen de afgegeven tijd. Bij de meeste WOD’s wordt er een timecap afgegeven waarbinnen je een workout moet afronden. Lukt dit niet, dan krijg je een DNF achter je naam in combinatie met het aantal reps (repetitions / herhalingen) wat je hebt gedaan.

Van een PR weet iedereen wel wat het inhoudt, een persoonlijk record! Dit houdt dus in dat je een persoonlijk record hebt gezet op een gewicht dat je hebt gebruikt of een tijd bijvoorbeeld.

Verschillende manieren van trainen

Elke training en WOD is op een andere manier opgebouwd. Ook daar zijn dus veel termen die worden gebruikt.

  • AMRAP – As Many Rounds (of Repetitions) As Possible. Dit houdt in dat je in een bepaalde time cap zoveel mogelijk rondes of herhalingen doet van de oefeningen. Dit doe je uiteraard op je eigen tempo en na afloop schrijf je het totaal aantal gedane herhalingen op.
  • FT – For Time. In deze vorm is het de bedoeling dat je bijvoorbeeld vier rondes van een bepaalde WOD doet. Je bent klaar als je vier rondes hebt gedaan, de tijd die je erover doet is de tijd die je op schrijft op het bord.
  • EMOM – Every Minute On the Minute. In dit geval doe je twee oefeningen, oefening 1 doe je op de even minuut en oefening 2 doe je op de oneven minuut. Bijvoorbeeld: 1. 40 seconden handstand – 20 seconden rust en 2. 50 seconden plank – 10 seconden rust. Deze combinatie wordt meerdere keren herhaald.
  • Buy in – Dit is een eerste oefening die je één keer doet voordat je begint aan de rest van de workout. Een voorbeeld is 2km roeien, en daarna AMRAP shuttle sprints & 5 hand release push ups.
  • Buy out – Dit is hetzelfde als hierboven, maar dan eerst een workout en daarna een laatste afsluitende oefening. Bijvoorbeeld 4 rondes van pull ups en back squats en daarna 2 km rennen
  • 1RM – Dit is een “one repetition max”, hier ga je dus op zoek naar het maximale gewicht dat je kunt liften. Bijvoorbeeld bij de 1RM deadlift ga je in vijf pogingen op zoek naar je maximale gewicht wat je één keer kunt deadliften. Deze vorm heb je ook in 3RM en 5RM.

Afkortingen van oefeningen

Voor bijna elke oefening is wel een afkorting te vinden, maar er zijn een aantal hele standaard afkortingen. Wellicht worden er in jouw box nog andere afkortingen gebruikt, maar deze worden eigenlijk altijd toegelicht door de coach. Hier dus echt een rijtje met basis oefeningen die vaak terug komen. Wil je een hele uitgebreide lijst bekijken, lees dan zeker even de blog van Sebastiaan.

  • HSPU – Handstand Push Ups
  • DU’s – Double Unders of SU’ – Single Unders
  • K2E – Knees To Elbow
  • TTB – Toes To Bar
  • C2B – Chest To Bar
  • MU – Muscle Up
  • BS – Back Squat
  • FS – Front Squat
  • OHS – Overhead Squats – Met de stang boven je hoofd squatten
  • G2O – Ground To Overhead
  • C&J – Clean & Jerks
  • RKBS – Russian Kettle Bell Swings of AKBS – American Kettlebell Swings

Niks aan de hand als je weet wat alles betekent, maar ook niet als je het niet weet. De coaches zijn altijd bereid om alles rustig uit te leggen, dus geen paniek als je iets niet weet! Maar hopelijk brengt dit je weer iets dichterbij een toffe CrossFit les. 

Lees ook: 
CrossFit, wat is het?
– Voor wie CrossFit eng of spannend vindt
Deze CrossFit oefeningen leer je als eerste
– CrossFit oefeningen voor thuis

Leave a Comment