CrossFitRun

Meedoen aan een crossfit wedstrijd

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 24 januari 2017 2 Comments
Crossfit wedstrijd

Had je mij een jaar geleden verteld dat ik mee zou doen aan een CrossFit wedstrijd dan had ik je voor gek verklaard, want hallo dat kan ik toch helemaal niet. En eigenlijk denk ik dat nog steeds, maar weet je? Ik heb daar gewoon maling aan, want ook al eindig is als één van de laatsten, ik heb wel een leuke dag én ik ga tot het uiterste. Lange tijd dacht ik dat je alleen mee kon doen aan een wedstrijd als je alleen tot de allerbeste behoorde, maar CrossFit wordt steeds toegankelijker waardoor de top steeds kleiner wordt. Dat houdt ook in dat steeds meer organisaties een scaled versie toevoegen (zoals Tiglon dit jaar). En dat maakt het leuk, want zo kan iedereen mee doen. Ok, bijna iedereen, want ik ben er toch wel achter dat het handig is ongeveer een jaartje ervaring hebt.

Wat dat betreft is het eigenlijk net als hardlopen. Je leeft toe naar een wedstrijd door de dagen ervoor even rustig aan te doen, een extra uurtje slaap te pakken en goed te eten. Een wedstrijd zorgt ervoor dat je net wat dieper gaat, je grenzen verlegd en PR’s verbreekt. En ook baalt als dat niet lukt. Met een wedstrijd zet je weer een standaard voor de trainingen die gaan komen; want het verbreken van een PR smaakt naar meer. Je wordt er ook beter door.

Zondag deed ik mee aan de Tiglon kwalificaties en ik ben nu nog aan het nagenieten. Maandagochtend werd ik wakker alsof er een vrachtwagen over me heen was gereden, maar dat gevoel had ik in geen lange tijd gehad. Ik heb zoveel voldoening gehaald uit de drie workouts die ik deed. In alle drie de workouts heb ik mezelf overtroffen. In plaats van een hardloopverslagje een keer een CrossFit verslagje!

crossfit wedstrijd

Tiglon Workout 1: 

De RX versie bestond uit 28 wallballs, 18 boxjumps en 8 pull-ups in ronde 1. In ronde 2 werden de pull-ups vervangen door chest to bars en in ronde 3 werden deze vervangen door bar muscle ups. Voor deze drie rondes had je 10 minuten. Omdat mijn pull-ups nog niet zijn om over naar huis te schrijven koos ik voor de geschaalde versie omdat ik bang was dat ik er anders na 1 ronde al af zou liggen. De geschaalde versie leek mij op papier eerste instantie ietwat makkelijk, de box jumps werden namelijk step-ups in combinatie met jumping pull-ups, jumping chest to bars en pull-ups. Uiteindelijk vergiste ik me daar natuurlijk hartstikke in. De wallballs waren ook in combinatie met de step-ups dodelijk. Mijn benen werden zwaar en mijn longen fikten mijn keel uit. Kan me niet herinneren dat ik zo erg eerder heb gedaan, en ik was niet de enige. De workout finishte ik in 9.42, super blij mee want het lukte mij dus ook om de laatste 8 pull-ups er uit te persen.

Na de WOD eet ik een halve Clifbar (de andere helft heb ik ervoor opgegeten) en drink ik flink wat water. Ook neem ik een paar strepsils voor mijn brandende keel.

Crossfit wedstrijd

Tiglon workout 2: 

De tweede workout was voor iedereen hetzelfde; een 3RM hang snatch in 6 minuten. Dat betekent dat je ongeveer 3 attempts kan doen met rust ertussen. Nu zijn mijn snatches niet zo goed en mijn hang snatch al helemaal niet dus dat werd wat. Tussen de eerste en de tweede wod zat ongeveer 45 minuten en mijn benen trilden nog na van de eerste WOD. De bedoeling was dat je zelfstandig zou opwarmen, dus ik besprak met Kim (mede crossfitter en heel wat meer ervaren) de tactiek. Ik heb geen direct vergelijkingsmateriaal, maar heb een 2RM hang snatch op 33,5kg. Deze wilde ik dus sowieso halen. Tijdens het opwarmen ben ik tot 32,5kg gegaan en die ging eigenlijk best goed. De tactiek zou worden dat ik nog een keer met 32,5kg zou openen en dan 35kg zou proberen.

De start was met een lege bar, zodra de piep gaat, kun je de bar laden en beginnen. Mijn eerste 3 hang snatches waren echt om te huilen. De warming-up ging zo lekker, maar deze waren echt dramatisch. Maar goed, ik kreeg ze wel omhoog dus hup 35kg erop. Bij 2,5 minuut deed ik de tweede poging en deze ging eigenlijk beter dan de eerste poging. Yes, PR verbroken. Het voelde goed, dus ik doe er aan elke kant nog 1,25kg bij. 37,5kg. Ook deze krijg ik omhoog. De techniek slaat nergens op en ik gebruik puur kracht om de bar op te tillen. Aan de linkerkant zie ik mijn coach inwendig in huilen uitbarsten, aan mijn rechterkant schreeuwt iemand dat ik er nog meer gewicht op moet doen. Ik probeer nog 38,5kg maar deze krijg ik de derde herhaling niet meer omhoog. Ik moet eigenlijk een beetje lachen om mijn eigen performance, zo ontzettend slecht. Maar hee, ik heb wel een PR waar ik aan kan gaan bouwen!

Crossfit wedstrijd

Tiglon workout 3:

De laatste workout is pas na 1,5 uur dus die tijd gebruikt iedereen om te eten en een dutje te doen. ’s Ochtends heb ik couscous salade gemaakt met kip, gegrilde courgette, tomaatjes en feta dus die peuzel ik lekker op. Ik moet eerste instantie een beetje om lachen om iedereen die op de grond ligt, maar als ik daarna ook even ga liggen merk ik dat het toch wel erg fijn is. Even de ogen dicht en ontspannen. Mijn benen zijn kapot en ik heb eigenlijk geen zin meer. Ik vrees dus voor het ergste.

In het kort, de laatste WOD gaat fantastisch! Ook deze WOD doe ik geschaald wat inhoudt: 150 single unders als buy-in, daarna 3-6-9-12-15-18 etc front squats 25kg – knees to chest – ground to overhead 25kg. Ik wil niet zeggen dat het een eitje is, maar deze gewichten gaan me vrij gemakkelijk af. Het is vervelend dat ik geen toes to bar kan want daardoor ben ik weer gebonden aan de geschaalde versie. Uiteindelijk gaat het super lekker en haal ik ronde 18, waar ik moet beginnen aan ground to overhead.

Crossfit wedstrijd

Crossfit wedstrijd

Na de laatste WOD eet ik een bakje kwark met een peer (mijn nieuwe favoriete, eiwitrijke tussendoortje) en kletsen we nog even na. Naast dat dit een super leuke dag was, weet ik nu nog beter wat ik wil verbeteren (pull-ups & toes to bar zijn toch wel echt een must!)!

Volgende CrossFit wedstrijden

Ik vind het leuk om dit jaar aan een aantal CrossFit wedstrijden mee te doen omdat het elke keer een mooi meetmoment is waar ik sta. Degene die nu op mijn lijstje staan om te doen:

  • The Open (februari-maart, 5 weken op rij op vrijdagavond)
  • Tiglon 2 (april)
  • Tiglon 3 (oktober)
  • The Lowlands Throwdown (oktober)
  • The Amsterdam Throwdown (november)

Heb jij wel eens meegedaan aan een CrossFit wedstrijd? Of heb je nog tips voor leuke wedstrijden? Let me know!

image_print

2 Comments

Marieke 25 januari 2017 at 10:31

Haha, sounds familiar… Overweeg net om dit jaar misschien toch maar mee te doen aan de Open, wel scaled dan ;)
Je blog helpt me weer een klein beetje verder over de streep :D
PS. Fijne schoenen he?

Reply
Debbie 24 januari 2017 at 08:43

Hi Jessica! Ik lees altijd met veel plezier je blogs, helemaal als ze over CrossFit gaan! Vandaag helemaal!!! Afgelopen weekend hadden we een wedstrijd in de box voor leden en het was geweldig! Ik herken heel erg wat je met name in je eerste stuk schrijft, erg leuk! Succes met de komende Tiglons en meer…! Thanks voor je tip over ROMWOD!

Reply

Leave a Comment