CrossFitRun

CrossFit vragen #1

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 5 november 2018 0 comments
crossfit vragen

Die nieuwe feature op Instagram waarbij je vragen kunt stellen, vind ik dus echt leuk. Regelmatig krijg ik vragen over Crossfit, dus nu dacht ik, laat ik ze bundelen. In dit artikel dus een greep uit de vragen die ik heb gekregen. Heb jij ook nog vragen over CrossFit? Laat dan zeker een reactie achter, dan probeer ik binnenkort een vervolg artikel te maken!

Hoe zorg je dat je geen blessures krijgt? 

Door rustig op te bouwen en goed te luisteren naar je lijf en je coach! Volgens veel mensen is CrossFit heel blessuregevoelig, maar in de tijd dat ik CrossFit (nu 3 jaar), heb ik nog nooit een blessure gehad. Of tenminste, niet eentje die specifiek voor het CrossFitten is gekomen. Wanneer je net begint met CrossFit is mijn advies om max drie keer per week te trainen, zo kan je lichaam wennen aan de intensiteit. Vanuit daar kun je dan rustig uitbreiden naar meer als je dat zou willen. Doe daarnaast geen oefeningen die je eigenlijk niet kan, en pak niet teveel gewicht.

Hoe kies je het beste gewicht?

Ook hier weer, goed luisteren naar je lijf en je coach. Wanneer je net begint met CrossFit gebruik je afhankelijk van de oefening alleen de barbell. Dit kun je langzaam opbouwen. Ik bouw de gewichten vaak op in overleg met de coach. Zij zijn mij regelmatig trainen en weten wat ik ongeveer aan kan. Op basis daarvan kies ik een startgewicht en bouw ik gedurende de workout op. Het is me ook wel eens overkomen dat ik toch te zwaar gewicht had gepakt, dan haal ik er gewoon wat af. Liever wat minder gewicht en een goede uitvoering, dan een te zwaar gewicht, slechte uitvoering en kans op blessures. Ik ga er vanuit dat je je in jouw box goede coaches hebt, dus luister daar ook naar :)

crossfit vragen

Wat voor gripjes gebruik je? 

Ik gebruik gripjes van Picsil. Inmiddels gebruikt bijna iedereen bij ons in de box deze gripjes en ze zijn echt top! Ze zijn zeker niet goedkoop, en je kunt ze ook niet in Nederland kopen. Maar met een aantal mensen via de website is een aanrader. Naast de gripjes plak ik tegenwoordig ook mijn duimen af met kinesiotape van Action, tipje! Zo krijg je geen blaren in de duimen van bijv. de rig of barbelle.

Hoe verzorg je je handen na een WOD?

Sinds de gripjes van Picsil zijn mijn handen een stuk beter, maar nog steeds heb ik vrij regelmatig blaren :( Als ik toch blaren heb dan smeer ik deze na de wod direct in met Ripfix. Hierdoor genezen de blaren sneller, er komt een soort laagje overheen en ik heb het idee dat het ook een beetje ontsmet. Verder gebruik ik af en toe een eeltschaaf om eelt van mijn handen te halen. En ik smeer 1x per dag mijn handen in omdat ik überhaupt vrij droge handen krijg van het CrossFitten.

Heb tips voor (handstand) push ups? 

Ja, die wil ik ook wel! Tips voor handstand push ups dan. Na 3 jaar kan ik nog steeds geen RX handstand push ups, maar nu moet ik wel zeggen dat ik vrij slecht in kracht boven mijn hoofd ben. Voor specifiek push-ups heb ik al een keer een heel uitgebreid artikel geschreven, zie hier.  Hier staan goede tips in om push ups te leren en op te bouwen. Voor handstand push ups geldt eigenlijk hetzelfde verhaal: oefenen, oefenen, oefenen. Handstand push ups kun je leren door te starten met je knieën op een box, daarna tenen op een box en daarna tegen de muur met platen onder de abmat. Daarnaast om sterker te worden in de armen en de schouders, kun je bijvoorbeeld strict presses doen. Ik zal even kijken of ik hier binnenkort een apart artikel over kan schrijven!

crossfit vragen

Hoe combineer je CrossFit en hardlopen? 

Op dit moment heeft CrossFit mijn focus – ik train 5x per week – en loop ik één keer per week hard als actieve hersteltraining. Toen ik wel nog wedstrijden liep, liep ik 2x per week hard en deed ik 4x per week een CrossFit training. Naarmate een wedstrijd dichterbij kwam liep ik wat vaker en zette ik CrossFit op een wat lager pitje. Dat ging prima. Wanneer je regelmatig zou willen blijven hardlopen zou ik 1x per week een tempotraining doen en 1x per week een duurloop, met daarbij 3x per week CrossFit.

Wat zijn je doelen voor komend jaar? 

Dat is een heel simpel doel (of tenminste, simpel op papier); kwalificeren voor een wedstrijd! Het lijkt mij ontzettend tof om een keer mee te doen aan een CrossFit wedstrijd waar ik mezelf voor kwalificeer. Dat betekent dat ik overall beter moet worden in alle movements, maar waar ik specifieker voor train is gymnastics (pull-ups, toes-to-bar, handstand push ups) en weightlifing (clean & jerk, snatch).

crossfit vragen

Volg je een gepersonaliseerd schema of het programma van de box?

Leuk dat je dit vraagt! Ik heb heel lang gewoon de box programmering gevolgd, maar zit nu in de zevende week van een gepersonaliseerd schema. Met bovenstaand doel in mijn achterhoofd, moet (wil) ik specifieker trainen. Ik doe nu dus 1x per week personal training met één van onze coaches en hij heeft voor mij een trainingsschema gemaakt waarbij ik een deel van de box programmering doe aangevuld met extra training die ik in de open box doe.

Hoe vaak train je per week en hoe combineer je het met andere sporten en rust? 

Ik volg nu een heel consequent trainingsschema, die er nagenoeg elke week hetzelfde uit ziet. Dit varieert soms wel omdat ik ook een vrij drukke baan heb en niet altijd even flexibel.

  • Maandag: gymnastics (box programmering)+ extra training (meestal stukje kracht en accessory work)
  • Dinsdag: WOD (box programmering) + extra training (meestal weightlifting + sprints, bijv. assault bike)
  • Woensdag: gymnastics  (box programmering)+ extra training (meestal stukje kracht en accessory work)
  • Donderdag: rust
  • Vrijdag: personal training, wisselt per week waar de focus op ligt. Meestal stuk techniek + een workout met mijn weaknesses erin verwerkt
  • Zaterdag: strongfit (box programmering met gebruik van sandbags, sled push & pull, yoke carry etc) + EMOM interval training (meestal met roeien, skiën, wallballs, burpees, box jumps etc).
  • Zondag: rust of actief herstel (rennen, fietsen, roeien)

De eerste drie dagen van de week vind ik het pittigst, omdat ik dan ’s avonds na werk moet trainen en vaak een beetje moet passen en meten. Ik ben toch al gauw 1,5 uur aan het trainen. Daarom vind ik het ook prettig om op donderdag een rustdag te hebben omdat die eerste drie dagen ook zwaar zijn. Op vrijdag ben ik meestal vrij waardoor ik de personal training lekker overdag kan doen. Ook vind ik het fijn om op zondag de vrijheid te hebben om te doen waar ik zin in heb en lekker naar buiten te gaan als het mooi weer is.

Ik heb na een cyclus van 6 weken nu net een rustweek gehad. Een rustweek houdt in minder vaak en minder zwaar trainen. Ik merk dat ik daar ook wel aan toe was, het is fijn om even een week wat minder te doen en daarna weer aan een nieuwe cyclus te beginnen. Dit werkt voor mij, maar ik ben gewend om veel te trainen. Ook denk ik niet dat ik dit een heel jaar volhoud, omdat het wel zwaar is. Maar om te kwalificeren voor een wedstrijd is het prettig om een tijd gerichter te trainen, zo haal je ook het maximale uit je trainingen.

Dat waren de vragen voor nu! Heb jij nog een vraag? Laat een reactie achter in de comments!

Leave a Comment