CrossFitRun

5 CrossFit valkuilen als beginner

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 21 januari 2018 0 comments
CrossFit valkuilen beginner

Een gesprek tussen mijn schoonzusje en mij ging als volgt. Mijn schoonzusje: “Vorige week heb ik CrossFit geprobeerd!” Ik: “Wat leuk dat je het hebt geprobeerd, wat moest je allemaal doen?”. Mijn schoonzusje: “We moesten in een handstand staan en vervolgens door onze armen zakken en weer met kracht omhoog duwen. Best leuk, maar ook wel heel moeilijk. En had een week lang zo’n spierpijn. Ik kon mijn armen niet meer bewegen.” Alle alarmbellen in mijn lichaam gingen af. Wow, wow, wow. Ik: “Je bedoelt dat je handstand push-ups hebt gedaan?”. Mijn schoonzusje: “Oh noem je dat zo? Ik deed gewoon mee met de rest. Maar ik denk niet dat ik nog een keer ga, denk niet dat het wat voor mij is.” Nee, dat begrijp ik als je direct in je eerste les handstand push-ups moet doen. Dan begrijp ik ook zo’n trainer niet. Een goede trainer past de oefening aan naar jouw niveau. Wil jij graag beginnen met CrossFit? Ik zeg doen! Lees ook zeker even dit artikel als je het toch een beetje spannend vind. Maar er zijn ook een aantal CrossFit valkuilen als beginner. En daar ga ik vandaag op in.

Niet laten weten dat je voor het eerst bent

Doe je voor het eerst een lesje CrossFit? Geen probleem! Maar laat het even weten aan de coach. Alleen op die manier kun je goed en verantwoord trainen. Als je zegt dat je al veel ervaring hebt, heb je daar alleen je zelf maar mee. Je beheerst de techniek nog niet, gaat misschien over je eigen grenzen heen en kunt vervolgens een week niet lopen van de spierpijn. Met alle risico’s van dien, want als je niet goed traint is de kans op blessures ook veel groter.

De On Ramp Course niet doen

Als je net begint met CrossFit kun (moet) je een On Ramp Course doen. Hoe dit is opgebouwd is in elke box verschillend, maar meestal is het een cursus van een aantal weken waarin je kennis maakt met CrossFit. De basis bewegingen, de opzet van de lessen en de intensiteit. Het kan heel goed zijn dat je al behoorlijk wat sportervaring hebt en kunt squatten en deadliften, maar daarmee kun je nog niet CrossFitten. Overleg voordat je gaat beginnen dus goed met de hoofdcoach of de On Ramp Course nodig is voor jou.

De verkeerde box uitzoeken

CrossFit boxen schieten als paddenstoelen de grond uit. Dat betekent ook dat er veel meer trainers nodig zijn. En niet iedereen is even goed opgeleid of gekwalificeerd. Echte boxen zijn een affiliate van CrossFit(.com). Dit houdt onder andere in dat de boxen een financiƫle bijdrage leveren aan CrossFit, maar ook dat alle coaches conform een bepaald niveau zijn opgeleid. Ik vind het persoonlijk belangrijk dat een box een echte CrossFit affiliate is, op die manier weet je namelijk dat de kwaliteit goed is. Wil je beginnen met CrossFit? Vraag in je omgeving, zoek op internet en bezoek een paar boxen.

Je scores niet loggen

Het idee van CrossFit is dat je steeds een beetje beter wordt. En om die progressie te meten kun je je scores loggen. Bij ons in de box wordt er met een app gewerkt waar alle workouts in staan. Hier kun je vervolgens je score: aantal reps, gewicht of tijd invullen. Mocht je die mogelijkheid hebben, doe dat dan zeker! Veel workouts worden regelmatig herhaald. Het is fijn om te weten wat jouw tijd of gewicht een paar maanden geleden was. Dan kun je kijken of je zwaarder of sneller kunt zijn en wat je progressie is. Naast dat dit heel leuk is, is dit ook echt heel nuttig.

Te zwaar trainen

In een les staan vaak zo’n 14 mensen te trainen. Het is dan heel verleidelijk om naar je buurvrouw te kijken wat zij doet. Laat je niet afleiden en train voor je zelf. Kies het gewicht dat bij jou past en laat je niet verleiden om toch zwaarder te trainen dan je eigenlijk kunt. De kans dat je een oefening niet meer goed doet is heel groot. Daarnaast ben je sneller uitgeput en kun je de oefening niet afmaken. En ook een blessure ligt veel sneller op de loer. Vergeet niet dat iedereen zijn eigen sterke punten heeft. Misschien lukt die backsquat met 80kg jou niet, maar een pull-up wel!

Ik ben nog steeds dolenthousiast over CrossFit, dus top als je ook gaat starten. Veel plezier!

 

Leave a Comment