CrossFitRun

CrossFit piramide; de basis van CrossFit

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 28 februari 2017 2 Comments
crossfit piramide

CrossFit is bedacht door voormalig gymnasten Greg en Lauren Glassman. In 1996 werd de eerste officiële box in Santa Cruz geopend. Inmiddels zijn we ruim 10.000 boxen over heel de wereld verder. CrossFit heeft voor een hele eigen definitie van fitness gezorgd. Het is anders dan anders en maakt gebruik van diverse fitness standaarden.

Eet vlees en groenten, noten en zaden, wat fruit, weinig zetmeel en geen suiker. Houd hoeveelheden aan die je training ondersteunen maar geen vet aanzetten. Beoefen en train de belangrijke gewichthef-technieken: deadlift, squat, clean & jerk, en snatch. Maak je ook de basiselementen van gymnastiek eigen: optrekken, dippen, touwklimmen, opdrukken, sit-ups, handstand, pirouette, salto, spagaat en statische houdingen. Fiets, ren, zwem, roei enzovoorts, zwaar en snel. Meng deze elementen vijf of zes dagen per week in zo veel mogelijk combinaties en patronen als je kunt bedenken. Routine is de vijand. Houd workouts kort en intensief. Leer en speel regelmatig nieuwe vormen van sport” (Bron: RX guide)

Wie al wat langer bekend is met CrossFit, het zelf doet of mensen in zijn of haar omgeving heeft die CrossFitten, weten wellicht wel dat CrossFit geen sport is maar een levensstijl. Wanneer je aan CrossFit doet, wil je daar over praten. Onderstaande piramide, bedacht door Greg Glassman laat heel duidelijk zien waar CrossFit voor staat en wat belangrijke elementen zijn wil je goed kunnen presteren.

CrossFit piramide

De basis is voeding

Goh, hebben we dat niet vaker gehoord? Zonder goede voeding geen goede prestaties. Glassman: “Good nutrition is the foundation not only for general health, but also for high-performance fitness.”

Voeding is de basis voor het sporten. Eet gevarieerd met een goede balans in eiwitten, koolhydraten en vetten om ervoor te zorgen dat jouw lichaam genoeg energie heeft om de prestatie die het moet kunnen leveren te leveren. CrossFit aanhangers zijn groot voorstander van vlees, groenten, fruit, noten en zaden, weinig zetmeelproducten en geen suiker. Het gaat er vooral om dat je eet wat goed bij jou past. Eet genoeg om te kunnen presteren, maar geen vet te kweken. Uiteindelijk maakt het niet uit of je gewicht wil verliezen, spieren wil opbouwen of wilt pieken; zonder de juiste voeding gaat dit sowieso niet gebeuren.

Lees ook: Sportvoeding de basis

Metabolic conditioning

Oftewel de MetCon workouts, oftewel cardio. Sommige mensen hebben het idee dat CrossFit alleen maar gaat om kracht. Nou, dan heb je het mooi mis. Bij CrossFit wordt misschien niet direct gefocust op cardio – als in: ga maar 5km hardlopen (komt heel af en toe voor) – maar ondertussen ben je aan een uithoudingsvermogen aan het werken waar je u tegen zegt. CrossFit focust erop om elke workout één van de drie energiesystemen van het lichaam te spreken: ATP + CrP systeem, Anaëroob systeem of Aëroob systeem. Ik zal hier nog een aparte blog over schrijven, maar het komt er in het kort op neer dat CrossFit je traint om korte, middelmatige en lange inspanning leveren. Typische cardio / uithoudingsvermogen onderdelen zijn roeien, rennen, touwtje springen en burpees.

crossfit piramide

Gymnastics

Ook wel typische gymnastiek oefeningen, denk aan optrekken, dippen, handstands, toes to bar, push ups etc. Bij deze oefeningen ben je je extra bewust van de controle over je lichaam en de range of motion die je hebt. Mobiliteit en gymnastics zijn belangrijk voor het goed uitvoeren van andere oefeningen. Daarom wordt hier veel aandacht aan besteed.

Weightlifting

Dat waarvan de meeste mensen denken waar het om draait in CrossFit. En dat is deels ook wel zo. Gewichten tillen van de grond en in de lucht gooien, hoe zwaarder hoe beter. Maar dat is dus echt niet waar het alleen maar om draait, en de juiste techniek is hierbij van extreem belang. Daarom worden er in veel boxen ook specifieke Olympic Lifting trainingen gegeven waarbij wordt geoefend op Clean & Jerk en Snatch. Wel is het zo dat je bij het gewichtheffen vaak sneller progressie ziet dan bij andere onderdelen. Voor de eerste drie componenten van de piramide heb je toch vaak meer discipline nodig. Maar uiteindelijk dragen deze drie (ook al zie je misschien minder progressie) wel bij aan de progressie van het gewicht dat je kunt tillen.

Sport

Wat hiermee wordt bedoeld is dat CrossFit veel topatleten klaarstoomt voor een sportieve prestatie. CrossFit is een sport op zich, maar maakt je ook allround sterker en sneller. Iets wat in veel andere sporten goed van pas komt. Mensen die goed in CrossFit zijn, zijn vaak van nature goede sporters. Andersom draagt CrossFit juist weer bij aan een goede sportprestatie. Kijk maar eens naar de CrossFit Games, stuk voor stuk super goede atleten die laten zien wat atletisch, kracht en uithoudingsvermogen is. Als dit geen motivatie is!

crossfit piramide

Foto’s: Vivienne Magalie

image_print

2 Comments

CrossFit en voeding gaan hand in hand - Eat.Run.Love. 12 april 2017 at 06:30

[…] en voeding gaan hand in hand, het is niet voor niets de fundering van de CrossFit piramide, bedacht door Greg Glassman. Een gevarieerd voedingspatroon met een goede balans in eiwitten, […]

Reply
Lucienne 28 februari 2017 at 06:38

Super leuk dat je de laatste tijd meer over crossfit plaatst! Zelf doe ik het al 3,5 jaar met heel veel plezier en lees jouw stukken met veel plezier en herkenning!

Reply

Leave a Comment