CrossFitRunTriathlon

Crossfit en triathlon

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 15 juli 2017 0 comments
Crossfit en triathlon

Toen ik me in een impulsieve bui besloot in te schrijven voor een Olympic Distance Triathlon vergat ik even dat ik mijn crossfit trainingen ook op een wat lager pitje zou moeten zetten. Ik deed 3x een WOD, 1x Olympic Lifting en 1x Gymnastics. Dat kun je natuurlijk niet combineren met het trainen voor een triathlon want als je een beetje goed wilt trainen zit je ook in een triathlon training al snel op 6 tot 8 trainingen per week. In het begin was vrij eigenwijs, maar inmiddels heb ik de knop wel omgezet en ben ik specifieker gaan trainen voor de triathlon. Ik denk dat ik de triathlon ook wel kan finishen met wat minder triathlon specifieke trainingen, maar ik ben te competitief ingesteld om dat risico te nemen. Ik ken mezelf en dan sla ik mezelf achteraf voor mijn kop als het niet goed gaat. Inmiddels heb ik een redelijke balans gevonden door 2 crossfit trainingen per week te doen, gecombineerd met 6 andere zwem-, fiets- en looptrainingen. Daarover volgende week een update! Inmiddels ben ik er trouwens wel achter dat Crossfit en trainen voor een triathlon prima samen gaan en elkaar juist ook versterken. In deze blog drie redenen waarom je als triathleet heel goed kunt blijven Crossfitten en waarom Crossfit en triathlon juist een goede combinatie is.

Kracht, power, wendbaarheid en snelheid

Triathlon is een echte duursport. Net als wanneer je traint voor een marathon train je voor een triathlon vaak lang en langzaam op een sub-maximale intensiteit om vooral uithoudingsvermogen uit te bouwen. Veel duursporters vergeten dat krachttraining heel belangrijk is om beter te worden. Bij crossfit spring je, trek je sprintjes en ontwikkel je kracht die bijdragen aan een overall betere peformance als atleet. Topsporters doen daarom niet voor niks veel krachttraining, en het valt me op dat veel topsporters ook aan crossfit doen!

crossfit en triathlon

CrossFit benadrukt je zwaktes

Oef, dat klinkt heel deprimerend, maar het is wel zo. Door aan Crossfit te doen, ontdek je heel snel waar je zwaktes liggen.

Als je knieën bijvoorbeeld naar binnen zakken bij een squat dan heb je waarschijnlijk niet zo’n goede mobiliteit in de heupen en enkel. Daarnaast zijn je grote bovenbeenspieren dan waarschijnlijk niet zo goed ontwikkelt want die zorgen ervoor dat je je knieën makkelijk naar buiten kunt duwen. Hierdoor is bijvoorbeeld weer een grotere kans op een knieblessure die je kunt oplopen tijdens het rennen.

Een ander voorbeeld: wanneer je ellebogen naar buiten vallen bij een push-up of wanneer je moeite hebt om in een goede plank te blijven staan dan is de kans groot dat je core niet sterk is en moeite hebt met schouderstabiliteit. Dat laatste komt goed van pas voor een goede zwemhouding en een sterke core is ook belangrijk bij het hardlopen.

Mentaal wordt je sterker

Iets wat heel goed van pas komt in die laatste kilometers van de wedstrijd. Wanneer je er mentaal doorheen zit of wanneer de wedstrijd gewoon even niet gaat zoals je wilt. Bij een Crossfit WOD ga je altijd – nou ja, niet altijd – tot het gaatje. Wanneer je buiten adem raakt, moe begint te worden of je spieren beginnen te branden heb je twee keuzes: stoppen of doorgaan. Als je zelf een Crossfitter bent, weet je wat je doet. Je gaat altijd door. Dit kan heel erg van pas komen tijdens een wedstrijd. Crossfit maakt je mentaal sterker en sleept je door alle moeilijke momenten heen.

crossfit en triathlon

Crossfit en triathlon

Ik ben er inmiddels wel achter dat Crossfit het zwemmen, fietsen en rennen niet kan vervangen, maar dus wel bijdraagt aan het beter presteren hiervan. Trainen voor een triathlon doe je niet het hele jaar door. Crossfit is dus perfect om het hele jaar door te doen en tijdens het tri-seizoen zet je het crossfitten gewoon op een wat lager pitje. Maar stiekem kan ik niet wachten om weer voluit te gaan crossfitten!

Foto’s: Vivienne Magali

image_print

Leave a Comment