CrossFitRun

Hoe CrossFit hardlopen verbetert

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 18 november 2016 0 comments
crossfit en hardlopen

CrossFit en hardlopen een goede combinatie? Ja hoor, dat kan prima! Nog steeds zijn er wat hardnekkige geluiden dat krachttraining in combinatie met duurttraining niet goed zou zijn, of tenminste afbreuk op elkaar doet. Maar eigenlijk is het juist een goede aanvulling op elkaar. Ik zie om me heen dat steeds meer hardlopers in aanraking komen met CrossFit, hier enorm enthousiast over zijn en een hardlooptraining inruilen voor CrossFit. Dat dit helemaal geen nadelige gevolgen hoeft te hebben, ben ik het bewijs van. Afgelopen zondag liep ik een PR op de 10km, terwijl ik veel minder hardloop dan voorheen. In deze blog vertel ik waarom elke hardloper aan CrossFit zou kunnen doen. Of andersom!

Hardlopen is een veel voorkomend onderdeel bij CrossFit

Er worden vaak WOD’s geprogrammeerd waar hardlopen onderdeel van is. Ik denk dan eigenlijk altijd YES, terwijl de meeste CrossFitters dan een diepe zucht slaken. Ik zie het als een intervaltraining. Hardlopen tijdens WOD’s zijn altijd kleine stukjes; denk aan 200m, 400m of soms 1000m in combinatie met een andere oefening. De oefeningen die tussen de intervals door doet zijn vaak gericht op uithoudingsvermogen of kracht. Denk aan backsquats, box-jumps, burpees, pull-ups, sit-ups of dips. De zogenaamde Metcon (metabolic conditioning) WOD’s hebben een directe invloed op jouw loopeconomy. Je zult er beter en sneller van worden.

CrossFit zorgt voor een sterker lichaam

En dus minder blessures. Hardlopen staat bekend als een blessuregevoelige sport. Je doet vaak veel van het zelfde, in combinatie met een verkeerde techniek of te weinig rust kan dit zorgen voor blessures op de lange termijn. Met CrossFit train je je hele lichaam en niet alleen specifieke spiergroepen. De combinatie van krachtraining, gewichtheffen, gymnastics en intervallen zorgt ervoor dat de zogenaamde fast- en low twitch spieren worden getraind. Daarbij wordt je houding beter wanneer je meerdere spiergroepen traint wat ook weer zorgt voor minder hardloopblessures.

crossfit en hardlopen

Er wordt getraind op uithoudingsvermogen

De CrossFit games is het grootste CrossFit event wat jaarlijks plaats vindt. Alleen de beste CrossFitters ter wereld kunnen hier aan mee doen en de winnaar gaat met de titel “fittest on earth” naar huis. De deelnemers worden gedurende zeven dagen getest op hun kracht, conditie en uithoudingsvermogen. Traditiegetrouw beginnen de CrossFit games met een zwemevent gecombineerd met andere oefeningen. De duur van deze eerste WOD is altijd relatief lang, en dat laat ook direct zien dat uithoudingsvermogen een grote rol speelt bij CrossFit. Wanneer je uithoudingsvermogen nog niet top is, heeft dit invloed op de langere WOD’s maar zeker ook de kortere. Ondanks dat CrossFit workouts vaak kort lijken, wordt er dus wel degelijk op uithoudingsvermogen getraind.

Een mentale boost met CrossFit

CrossFit zorgt ervoor dat je mentaal sterk wordt. Bij CrossFit draait het altijd om je eigen prestatie. Je wilt in een afgegeven tijd (de WOD) zo’n goed mogelijke prestatie neerzetten. De kunst is dat je jouw workout op de juiste manier schaalt zodat je de WOD kunt finishen. Niemand wil een DNF (did not finish) achter zijn naam hebben staan. De workouts bij CrossFit zijn relatief kort, maar mentaal wel een uitdaging. CrossFitters hebben over het algemeen een goede sporters mentaliteit die ook van pas komt in andere sporten. Je bouwt mentale kracht op die ook weer goed van pas komt bij hardlopen.

Ben jij hardloper en heb jij je al wel eens gewaagd aan CrossFit? Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn!

crossfit en hardlopen

CrossFit foto’s gemaakt door Vivienne Magali, hardloopfoto gemaakt door mijn vriend

image_print

Leave a Comment