CrossFitRun

Mijn Crossfit doelen voor de rest van het jaar

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 6 augustus 2018 2 Comments
crossfit doelen

Instagram heeft een nieuwe feature waarbij je vragen kunt stellen aan mensen. Dat moest ik natuurlijk even uitproberen en het was opvallend hoeveel crossfit gerelateerde vragen ik kreeg. Daar willen mensen dus toch wel graag veel over weten :) Een vraag die ik een paar keer kreeg was wat mijn crossfit doelen zijn. Nou, ik heb een hele lijst, dus die kan ik wel even delen!

Waarom doelen stellen

Van de week plaatste ik een foto waarbij ik al een tipje van de sluier gaf; ik wil graag beter worden in gymnastics. Eén opmerking die ik kreeg was “moet er dan altijd een doel zijn? It’s also big fun.”. Dat klopt helemaal. Er hoeft zeker niet altijd een doel te zijn, maar een doel kan er wel voor zorgen dat je net wat gemotiveerder traint dan wanneer je geen doel hebt. Overigens staan fun bij mij altijd voorop, want in de eerste plaats doe ik een sport omdat ik het leuk vind. Als ik het niet leuk vind, zal ik ook nooit gemotiveerd worden. Ik heb een tijd lang zonder doelen getraind, na de Olympische Triathlon van vorig jaar was ik wel even klaar met doelen stellen. Maar nu merk ik dat ik zin heb om weer doelen te stellen en dan doe ik dat ook!

Mijn crossfit doelen voor de rest van het jaar

Ik heb besloten me dit jaar volledig te richten op Crossfit. Mijn hardlopersknie heeft ervoor gezorgd dat ik lange tijd niet kon hardlopen en daardoor heb ik me automatisch meer gefocussed op Crossfit. Inmiddels kan ik wel weer hardlopen, maar nog steeds doe ik het erg weinig. Ik fiets wel 1 à 2 keer per week. Dit doe ik vooral omdat ik het leuk vind en omdat ik het samen met mijn vriend kan doen. Ik ben trouwens wel een echte mooi weer fietser, zodra het regent of kouder wordt ga ik niet meer. Ok, terug naar die crossfit doelen.

  1. Toes To Bar – Inmiddels kan ik een aantal Toes To Bar (TTB) en doe ik ze ook steeds vaker in de workout. Als ik geluk heb, pers ik er een setje van zeven uit. Als ik geen geluk heb, val ik na één TTB weer dood. Ik kan ze prima per één doen, en dat doe ik dan ook vaak, maar ik ze graag achter elkaar door kunnen doen. Altijd.
  2. Handstand Push Up – Vorig jaar deed ik handstand push ups in een workout met alleen een abmat onder mijn hoofd (dus niet RX waarbij handen en hoofd gelijk aan de vloer zijn). Tegenwoordig ben ik daar een beetje angstig voor geworden dus doe ik ze met een abmat + 5kg plaatje of zelfs met mijn knieën op de box. Tijd dus om dat te verbeteren.
  3. Vrije handstand – Dit kan ik nog helemaal niet, maar mijn ultieme doel is om een handstand walk te kunnen, dan moet ik dus eerst maar eens gaan oefenen op een vrije handstand :)
  4. Lichaamsgewicht squat clean – De squat clean vind ik één van de leukste oefeningen om te doen. Inmiddels kan ik 57,5kg squat cleanen, maar wil er dus nog zo’n 7,5kg bij kunnen cleanen zodat ik mijn lichaamsgewicht clean. Waarom? Gewoon, omdat ik dat leuk vind!
  5. Burpees & box jumps – Ja, deze kan ik natuurlijk gewoon. Maar ik raak nog steeds elke keer zo uitgeput van deze oefeningen en voor mijn idee doe ik ze totaal niet efficiënt. Ik zou ze dus graag wat efficiënter willen doen zodat mijn uithoudingsvermogen beter wordt.

crossfit doelen

Hoe ga ik hieraan werken? 

Je ziet, ik heb niet super concrete doelen. Meer een aantal movements die ik beter onder de knie wil krijgen. De eerste drie zijn typische gymnastics oefeningen, en daarom heb ik besloten om vanaf nu 1x per week een gymnastics les te gaan doen. Hierin staan deze en andere gymnastiek oefeningen centraal en ligt de focus op techniek. Afgelopen woensdag heb ik de eerste les gedaan en dat vond ik super leuk! De squat clean is een typische olympic lift. Bij ons worden ook OLY lessen aangeboden, deze heb ik lange tijd gedaan, maar de laatste tijd is de klad er een beetje ingekomen. Ik wil proberen dit weer op te gaan pakken maar wil ook even kijken hoe dit gaat naast de gymnastics lessen. Mijn grootste focus zijn de gymnastics bewegingen, dus daar ga ik me eerst op richten.

En als laatste zou ik graag willen dat mijn uithoudingsvermogen beter word. Ik heb echt wel een goede conditie. Maar als ik het vergelijk met andere crossfitters, dan zou dit echt nog wel beter kunnen. Een hardloop conditie is wel echt iets anders dan een crossfit conditie. Ik kom zeker goed mee, maar mijn burpees en box jumps zijn wel wat traag. Vooral in de box jumps zou ik wel wat efficiënter kunnen zijn door niet af te stappen, maar af te springen.

Einde jaar zal ik jullie laten weten hoe ik geëindigd ben! Hebben jullie nog doelen gesteld of bijgesteld zo halverwege het jaar?

Foto’s: Barbell Photography

2 Comments

Hanne 10 augustus 2018 at 09:04

Leuk om te lezen! Ik ben nu een paar maanden bezig met Crossfit & blij dat ik eindelijk een handstand tegen de muur kan. De volgende stap is kopstand. Ik vind gymnastics wel leuk, behalve alles waarbij je met je armen aan een bar/rek hangt. Ik overstretch gemakkelijk mijn schouders.
Wat zijn OLY lessen?

Reply
Jessica - Eat.Run.Love 10 augustus 2018 at 10:27

Jaaa,crossfit is leuk heh! OLY = olympic lifting, dus snatchen en clean&jerk.

Reply

Leave a Comment