InspiratieLove

In gesprek met CrossFit atleet Jeremy Reijnders

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 24 februari 2018 1 Comment
jeremy reijnders

De laatste tijd merk ik dat er steeds meer vragen komen over fanatiek sporten en plantaardig eten. Hoe doe je dat en hoe zorg je ervoor dat je voldoende goede voedingsstoffen binnen krijgt. Omdat ik zelf ook niet alle kennis in huis heb, leek het mij leuk om dit te bespreken met iemand die daar veel ervaring mee heeft. En dat heeft Jeremy zeker! Jeremy Reijnders is 23 jaar uit, komt uit Brabant en woont in Amsterdam. Naast zijn studie Sportkunde & Welzijn is hij CrossFit Atleet, CrossFit Coach en personal trainer bij VondelGym. Sinds januari 2015 is hij gestopt met topsport Judo en overgestapt naar CrossFit.

Jeremy is aan het trainen voor de CrossFit Games Open (start 22 februari, en doe ik zelf ook aan mee!), een kwalificatietraject voor de “Europese Kampioenschappen”, waarbij je je vervolgens kan plaatsen voor de CrossFit Games (wereldkampioenschappen). Hier kun je je individueel voor plaatsen of als team. Jeremy wil proberen zich samen met “team Vondelgym” te plaatsen voor de Europese kampioenschappen.

En vandaag vraag ik hem dus het hemd van het lijf over zijn veganistische levensstijl.

Wanneer en waarom veganistisch?

Ik was altijd al geïnteresseerd in gezonde voeding. Zo wilde ik een voedingspatroon dat mijn sportprestaties optimaal zou bevorderen. Na het zien van de documentaire “Forks Over Knives” raakte ik geïnteresseerd in plantaardig eten vanwege het gezondheidsaspect. Daarna ben ik me er goed in gaan verdiepen en heb ik wel meer dan 100 filmpjes en documentaires bekeken en artikelen en boeken gelezen, want ik wilde vlees niet zomaar opgeven.

Tijdens mijn speurtocht kwam ik ook andere redenen tegen om meer plantaardig te eten, zo leerde ik dat het niet alleen om mijn eigen gezondheid ging, maar dat de productie van dierlijke producten ook milieu onvriendelijk was. Ik verbaasde me ook over het feit dat de veeteeltindustrie voor meer vervuiling zorgde dan alle infrastructuur samen.

Pas op het laatst werd ik mij ook bewust van het ethisch aspect. Deze bewustwording kwam na het zien van bepaalde speeches zoals die van Gary Yourofsky en James Aspey. Toen ik me realiseerde dat we dierlijke producten niet nodig hebben om te overleven en ze ook niet vriendelijk waren voor het mileu, zag ik in dat het doden van deze dieren onnodig was. In november 2015 ben ik niet alleen volledig overgestapt op een plantaardig voedingspatroon, maar ook op een veganistische levensstijl.

Jeremy reijnders

Een vraag die ik vaak gesteld krijg is hoe je als veganist toch voldoende eiwitten binnen kunt krijgen.

Waar haal je met name je eiwitten uit?

Dat was ook mijn eerste vraag, maar ik leerde al snel dat er eiwitten in bijna alle plantaardige producten te vinden zijn. Dat wanneer je als normaal persoon genoeg calorieën binnen krijgt je ook genoeg eiwitten binnen krijgt. Wanneer je aan krachtsport doet kun je deze inname verhogen door je calorieiname te verhogen of producten te eten waarvan het eiwitgehalte gemiddeld hoog ligt, zoals peulvruchten (bv: linzen, sojabonen, zwarte bonen, kikkererwten),  graansoorten (bv: quinoa, bulgur, bruinerijst, couscous of freekeh), noten en zaden.

Over welk product ben je het meest verbaast dat daar veel eiwitten in zitten?

Linzen, het eiwitgehalte is zelfs hoger dan van veel vleessoorten!

Gebruik je ook eiwitshakes of repen? 

Yes, voordat ik vegan werd gebruikte ik al de plantaardige eiwitten van Orangefit.

Jeremy reijnders

Kun je een kijkje geven in wat je zoal eet op een dag?

Yes! Ik begin de dag bijna altijd met het persen van een halve citroen die ik op drink met een groot glas water. Daarna maak ik een grote smoothiebowl met allerlei toppings.

‘s Middags eet ik vaak gevulde wraps of een grote salade bowl. ’s Avonds verschilt natuurlijk per dag maar er gaat bijna geen dag voorbij dat ik geen zoete aardappelen eet. Daarna maak ik dan vaak nog bananenijs, ook met toppings. En als tussendoortjes probeer ik altijd zoveel mogelijk fruit te eten.

Er gaan verhalen in de rondte dat mensen die vegan eten juist sneller herstellen na een training en sterker zijn

Hoe ervaar jij dat?

Dit was dus ook mijn voornaamste reden toen ik begon met plantaardig eten, om mijn sportprestaties te bevorderen. Ik merkte voornamelijk in het begin een heel duidelijk verschil. Zo had ik vaak 2, 3 tot zelfs 4 dagen lang spierpijn van mijn CrossFit trainingen. Toen ik overstapte op een plantaardig voedingspatroon merkte ik dat ik eigenlijk nog maar 1 tot maximaal 2 dagen spierpijn had en dat ik hier door zelfs een extra training kon toevoegen in de week.

Jeremy reijnders

Favoriete maaltijd

Dat is toch echt het bananenijs. Dit maak ik bijna elke dag en het is heel simpel. Met een staafmixer of blender mix je een bevroren banaan, bevroren bramen, wat kaneel en amandelmelk samen. En that’s it! Dan kun je er eventueel nog wat toppings overheen doen die je zelf lekker vindt, zoals noten, zaden, muesli, rozijnen of dadels!

Niet vegan cravings

Vooral in het begin miste ik de smaak van sommige dierlijke producten, maar dan dacht ik na over het proces hoe die producten zijn gemaakt en dan verdween die drang al snel. Momenteel heb ik die drang niet meer. En nu weet ik dat voor elk product dat ik ooit lekker vond een plantaardig alternatief bestaat dat net zo lekker kan zijn. Er is sinds kort zelfs een vegan Ben & Jerry’s te vinden in de Albert Heijn, dat was het enige dat ik nog miste!

De laatste tijd eten steeds meer mensen minder vlees, een super goede ontwikkeling!

Starten met veganistisch eten

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om te beginnen met veganistisch eten en er is ook niet maar één ‘juiste’ manier. Voor iedereen werkt wat anders. Ik heb het zelf stapje voor stapje uit mijn voedingspatroon gehaald, zodat de overgang niet te groot was en het hierdoor makkelijker vol te houden was. Veel mensen kiezen er ook voor om de stap in één keer te maken en mee te doen aan een challenge, zoals “veganuary” of de “challenge22’’ waarbij je als het ware begeleid wordt in plantaardig eten.

De quote die ik zelf altijd mee geef is “strive for progress, not perfection”. Vaak hoor ik altijd meteen de punten waar het moeilijk gaat worden om plantaardig te eten (zoals eten bij vrienden) probeer je eerst te focussen op de momenten waar het wel kan en werk vanuit daar verder!

Ben je net als ik geïnspireerd geraakt door Jeremy? Volg hem dan zeker op Instagram!

jeremy reijnders

1 Comment

Angela 6 maart 2018 at 09:12

Inspirerend interview!

Reply

Leave a Comment