RunWorkout

Cross training voor betere prestaties

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 10 januari 2018 15 Comments
Cross training voor betere prestaties

Cross training? Bedoel je niet CrossFit? Nee, ik wil het graag hebben over Cross training! Cross training houdt in dat je een andere training aan je huidige trainingsschema toevoegt met als doel dat je fitter en sterker wordt. Naast dat cross training voor betere prestaties zorgt, voorkomt het ook blessures, heb je sneller herstel en is het ook wel lekker om af en toe iets anders te doen. Eigenlijk is CrossFit wel een vorm van cross training. Binnen CrossFit train je namelijk op een hele diverse manier met als doel een algehele fitheid. Ook het trainen voor triathlons valt onder cross training. Je beoefent drie sporten los van elkaar, maar door ze te combineren wordt iedere sport afzonderlijk ook beter. Zwemmen heeft bijvoorbeeld hele positieve effecten op uithoudingsvermogen wat goed van pas komt bij hardlopen. Ben jij een fanatiek hardloper dan is het ook fijn om krachttraining of yoga er naast te doen.

Je wordt er sterker van

Door cross training te doen wordt je in zijn geheel fitter. Een goede hardloper wordt nog beter als zijn kracht en flexibiliteit beter worden. En eigenlijk geldt dat voor elke sporter dat er wel voordelen te noemen zijn. Als jij yoga toevoegt aan je CrossFit programma waardoor je flexibeler wordt, zul je merken dat een diepe squat ook gemakkelijker gaat. Maar ook toen ik leerde zwemmen, merkte ik dat ik profijt had van het feit dat ik al een tijd CrossFit deed. Daardoor had ik al sterke schouder- en armspieren ontwikkeld die weer goed van pas komen bij zwemmen. Overigens komen die sterke armspieren ook van pas bij ingewikkelde yoga poses!

Cross training voor betere prestaties

Het is nooit saai

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik houd wel van een beetje afwisseling. Elke week 6 keer rennen vind ik een beetje saai. Daarom vind ik CrossFit ook zo leuk. Geen één dag is hetzelfde. Maar ook het trainen voor de triathlon vond ik leuk. Ging ik ’s ochtends zwemmen en stapte ik ’s avonds nog op de fiets. Heerlijk dat dit elkaar ook niet in de weg zat.

Het werkt motiverend

Wanneer training goed gaat, heb je vaak alweer zin in de volgende training. Herkenbaar? Door af te wisselen wordt elke training een feestje. In mijn geval merk ik dat ik door het doen van yoga, beter word in CrossFit en dat zorgt voor motivatie om het te blijven doen. Maar ook toen ik veel hard liep en ernaast krachttraining ging doen, zorgde dat voor de nodige verbetering en motivatie.

Je hebt minder kans op blessures

Ok, je moet niet doorslaan in het aantal trainingen want dan is de kans op blessures juist groter (oververmoeidheid, slecht herstsel). Maar wanneer je de trainingen slim plant en in zijn geheel fitter en sterker wordt is de kans op blessures ook kleiner. Spieren en gewrichten zijn soepeler en kunnen meer aan.

Welke sport wil jij graag naast je eigen sport proberen? 

Nu komt het! Ik mag namelijk 2x een maand abonnement van OneFit weggeven. Dit is de manier om een keer een andere training te proberen naast je huidige trainingen. Voor wie OneFit niet kent: dit is een flexibel sportabonnement waar mee je op talloze locaties lesjes kunt volgen of zelf kunt trainen. Jouw OneFit abonnement is een maand lang geldig in Amsterdam, Den Haag, Utrecht of Rotterdam.

Zelf gebruik ik OneFit in Amsterdam om verschillende yogaklasjes te kunnen volgen, naar het zwembad te gaan, een goede kettlebell training in het park te doen of in de zomer lekker te gaan SUP’en. Op mijn planning staan nog een boksles, boulderen en een goede core training. Wat voor training zou jij willen uitproberen met een OneFit abonnement? Laat een reactie achter in de comments en wie weet ben jij één van de gelukkigen!

Cross training voor betere prestaties

15 Comments

Suzanna 14 januari 2018 at 18:10

Boulderen en yoga lijken mij een mooie combinatie! En dan SUPpen in de zomer. Wat een goed idee dat OneFit!

Reply
Myrle 12 januari 2018 at 17:09

Ik zou graag reageren voor een vriendin van mij. Ik gebruik zelf OneFit al en ben het helemaal met je eens! Mijn vriendin heeft gezondheidsproblemen en deed eerder aan yoga, maar dat is nu best prijzig voor haar. Ik weet dat ze heel graag weer zou beginnen met verschillende vormen van yoga en ook aerial yoga zou willen proberen! :-) Dit zou een leuke kennismaking zijn voor haar.

Reply
Fabienne 11 januari 2018 at 14:59

Aerial yoga! Het lijkt mij dus echt fantastisch om op-se-kop in de lucht verschillende acrobatische yoga pose te doen. Ik word wel al helemaal hyper als ik er aan denk, dus geen idee of je er ook zen van wordt?

Reply
Sieta 11 januari 2018 at 06:48

Schaatsen, en yoga, of sowieso ook boulderen, en misschien ontdek ik wel iets nieuws wat ik nog nooit gedaan heb. Dat lijkt me t leukste van een onefit abbo, nieuwe sporten proberen omdat het altijd weer wat lef vergt om ergens voor de 1e x heen te gaan. Maja, leven is meervoud van… :-)

Reply
Tember 10 januari 2018 at 21:18

Dat zou ik toch wel voor Yoga gebruiken denk ik. Mijn sportschool bied een paar yoga lesjes aan maar de klik is er niet. En ik merk dat ik echt een stijve hark wordt van hardlopen en krachttraining dus ben echt op zoek naar een yoga stijl die bij me past. Maar eigenlijk zou ik alles wel eens willen proberen, het liefst zou ik heel de dag van sport naar sport gaan haha

Reply
Mireille 10 januari 2018 at 12:24

Superleuk dit! Ik heb op dit moment een jaarabonnement bij een ‘gewone’ sportschool. Daar doe ik veel aan krachttraining en conditietraining. Ik zou daarnaast heel graag een aantal hele specifieke trainingen willen volgen, die niet in de sportschool worden gegeven. Denk aan: (hot) yoga, kickbokslessen en bokslessen, crossfit, Krav Magna, MMA, kettle bell training. Allemaal trainingen die binnen 30 minuten rijden van mijn huis worden gegeven. Maar wel bij andere scholen!
Tis dat het te duur is, om twee abonnementen te hebben, maar anders ….! Jouw winactie voor een maand One Fit, zou voor deze sportfanaat een uitkomst zijn. Met het doel mijn grote variatie aan doelen (5 pull ups, volledige toes to bar, 3 keer 80 kg squat, 100 kicks in een minuut en een sparringpartij winnen) in 2018 te halen (jaja, ik wil zoveel…..).
Zinin :-)).

Reply
Dagmar 10 januari 2018 at 11:37

Ha! Wat een toffe actie.. ik ben aan het trainen voor mijn eerste marathon (Berlijn) en wil mijn hardloop trainingen afwisselen met kracht en yoga. En lijkt me een one fit abonnement daarvoor perfect. Daarnaast heeft mijn loonmaatje er al 1 ;)

Reply
Ellen 10 januari 2018 at 10:32

Hey Jessica wat een gave actie weer.
Zelf ben ik nu in traning voor de marathon van Rotterdam en heb ik naast de looptrainingen een zwemtraining toegevoegd…..heerlijk…..ik denk dat ik nog wel iets van kracht zou moeten toevoegen en yoga wil ik ook al een tijdje proberen dus dat zou heel mooi uitkomen 😂
Keep going…

Reply
Cindy 10 januari 2018 at 10:20

Goed idee cross training! Ik zit nu midden in de training voor mijn eerste marathon in maart. 6x per week hardlopen zou ik voor het soepeler maken van mijn spieren eens moeten afwisselen met een yoga klasje.

Reply
Ramona 10 januari 2018 at 10:17

Ik zou heel graag eens wat bokslessen willen volgen! In Rotterdam zijn genoeg opties. Ook yoga trekt me heel erg om na al die lessen een beetje zen te worden!

Reply
Sahidah 10 januari 2018 at 09:50

Leuk! nadat ik onlangs het lidmaatschap van de schermvereniging heb opgezegd, ben ik wel toe om nieuwe sporten/vormen van sporten op een flexibele basis te proberen.

Reply
Femke 10 januari 2018 at 09:23

Leuk! Ik verhuis volgende maand richting Utrecht, dus tijd om een nieuwe addiction uit te kiezen! Zag dat er een dansschool is en ook die outdoor bootcamps lijken me erg tof om naast m’n gewone sportschoolbezoekjes uit te proberen :)

Reply
Esther 10 januari 2018 at 09:00

Ik ben vorig jaar in januari begonnen met Crossfit. Nog steeds vind ik het heel leuk om 2x per week te doen (naast 2x pw cani-cross met de hond). Maar ik merk dat m’n spieren vaak wel stijf zijn, vooral m’n benen. Daarom zou ik graag yoga willen volgen omdat je daar mogelijk weer wat flexibeler wordt. Las in jouw blogs dat je daar ook goede ervaring mee hebt. Dat zou ik dus graag willen toevoegen.

Reply
Suzanne 10 januari 2018 at 08:17

Leuk geschreven! Ik doe zelf veel aan hardlopen, maar heb de OneFit groepslessen in Rotterdam al een paar keer bekeken op de site (twijfel, twijfel…ivm de prijs). Het zou voor mij erg goed zijn om naast het hardlopen wat krachttraining en yoga te doen en er zijn zoveel interessante lessen in de buurt.

Reply
Eva 10 januari 2018 at 07:56

Leuk! Ik wil graag meer verschillende yoga stijlen proberen bij verschillende locaties, dus dit lijkt me top!

Reply

Leave a Comment