EatSport & Voeding

Creatine voor verbetering sportprestaties

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 9 juli 2018 2 Comments
Creatine voor verbetering sportprestaties

Creatine is – net als een pre-workout – zo’n product waarvan ik nooit had gedacht dat ik het zou gaan gebruiken. Maar ik ben het toch gaan gebruiken. Onze CrossFit box is sinds kort een officieel verkooppunt van Flinndal omdat coach Charlotte ambassadeur van dit merk is. Ik vroeg dus aan haar hoe ze over creatine dacht en ze was er zo enthousiast over dat ik toch wel erg nieuwsgierig werd en een zak kocht. Ze adviseerde om het in ieder geval een maand te gebruiken voor er een conclusie over te vormen, maar ze vertelde wel al dat ze het meerdere meiden had geadviseerd en ze er allemaal enthousiast over waren.

Wat is creatine

Creatine is een lichaamseigen stof  die voorkomt in de spieren, hart en hersenen. Het stimuleert spiergroei en helpt energie te leveren aan onze spieren, vooral bij korte en explosieve bewegengen. Daarom is het belangrijk dat hiervan voldoende aanwezig is in het lichaam. In het kort, en hopelijk makkelijk uitgelegd: het stofje ATP (adenosinetrifosfaat) zorgt voor extra energie. In het lichaam wordt dit omgezet naar ADP (adenosinedifosfaat), echter kan dit niet gebruikt worden als energieleverancier waardoor de ATP-voorraad langzaam op raakt. Om toch die energie te kunnen behouden, moet deze voorraad op tijd aangevuld worden en daar kan creatine bij helpen, het helpt de aanmaak van nieuwe ATP. Creatine vind je in dierlijke producten, maar kun je dus ook in de vorm van een supplement nemen.

Wat doet creatine

De inname van creatine zorgt voor een verhoging van de hoeveelheid creatinefosfaat in de spieren. Hierdoor zijn je spiercellen beter in staat om een explosieve beweging vol te houden en krijg je een beter uithoudingsvermogen. Na een aantal weken zorgt dit ervoor dat je meer lichaamskracht en spiermassa krijgt en in staat bent om bijvoorbeeld meer gewicht te tillen of een explosieve beweging (zoals een box jump of burpee) beter en langer vol te houden.  Je kunt vaak een hoger trainingsvolume aan en ontwikkelt meer kracht en meer vetvrije massa. Dit komt uiteindelijk allemaal ten goede van betere sportprestaties. Overigens is het gebruik van creatine met name nuttig als je kracht- en explosieve trainingen (zoals sprinttraining) doet. Voor duurlopers is het effect niet dusdanig bewezen.

Hoe gebruik je het

Creatine als supplement gebruik je in poedervorm. De aanbevolen hoeveelheid is 3 gram per dag, naast een gezonde levensstijl en gevarieerde voeding. Voedingssupplementen zijn geen vervanging voor gezonde voeding. Het maakt niet zoveel uit wanneer je de creatine neemt omdat het niet zoals een pre-workout directe invloed op je prestaties heeft. De creatine van Flinndal is makkelijk te doseren omdat er een maatschepje bij zit dit precies 3 gram bevat. Zelf neem ik het in de ochtend met mijn andere supplementen. Ik doe een maatschepje in een espressokopje, giet er wat water op en drink het in één slok op. Daarna neem ik direct nog een glas water. Creatine kan er voor zorgen dat er extra vocht wordt vastgehouden in de spieren (heb ik zelf geen last van) waardoor het slim is om een halve tot een hele liter water extra per dag te drinken.

Mijn ervaring

Het is natuurlijk altijd lastig te zeggen wat het echt doet, omdat ik niet weet hoe ik me had gevoeld als ik geen creatine gebruikte, maar ik voel me de afgelopen weken fit. Ik merk dat CrossFit me goed af gaat en dat ik steeds vaker workouts RX kan doen. Ik houd workouts voor mijn gevoel beter vol en voel me energiek. Zelf ervaar ik geen bijwerkingen. En de prijs voor de creatine van Flinndal – goedgekeurd voor topsporters door NZVT*, dus van hele goede kwaliteit – is in mijn ogen zeer goed te noemen: €9,95 voor 3 maanden. Baadt het niet dan schaadt het niet, zullen we maar zeggen!

Benieuwd of jij creatine wel eens hebt gebruikt of het overweegt te gaan gebruiken.

*NZVT: Nederlands Zekerheidssysteem Voedingssupplementen Topsport.

2 Comments

Hanne 9 juli 2018 at 14:14

Leuk en interessant artikel! Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, omdat zoiets me niet drinkbaar lijkt. Ik koop ook enkel proteïnerepen & geen proteïnepoeder meer, omdat ik het absoluut niet lust. Het is vervelend om een grote zak creatine te kopen & het dan weg te moeten gooien.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 9 juli 2018 at 22:48

Dat kan ik me heel goed voorstellen en dat dacht ik ook! Daarom was ik zo blij met de tip van Charlotte. Een maatschepje Creatine is maar 3 gram (ongeveer een theelepel). Hier giet ik dus een klein laagje water op (in een espressokopje), even roeren en met één slok is het weg. Het is smaakloos en echt totaal niet vies. Daarna drink ik nog een glas water en geloof mij, je hebt niet eens door dat je dit hebt genomen!

Reply

Leave a Comment