RunWorkout

Core training voor gevorderden

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 2 februari 2018 7 Comments
Core training voor gevorderden

Zoals jullie weten ben ik altijd in om nieuwe dingen te proberen die ook nog eens uitdagend zijn. Met mijn OneFit abonnement is het super makkelijk om naast mijn standaard CrossFit en Yoga routine ook nieuwe dingen uit te proberen. Laatste stuitte ik op de les “More than Core” bij Studio Anna Mora. De naam deed mij vermoeden dat dit wel eens een pittige les kon worden, maar daar deins ik niet voor terug. Benieuwd wat dit inhoudt en zie je zo’n uitdagende les ook wel zitten? Lees dan snel verder!

More Than Core

Op de website staat dat More Than Core een combinatie is van Pilates en de movement cultuur van Ido Portal. Ik moet bekennen dat ik nog nooit van hem heb gehoord, maar er gaat er een wereld voor mij open als ik wat meer informatie over hem opzoek. De les begint met een aantal stretches waarbij je leert hoe je om moet gaan met je core en mobiliteit van de ruggengraat. Daarna komen er wat pittiger oefeningen om de hoek te kijken om de core verder op te warmen. De les wordt afgesloten met uitdagende grond oefeningen of oefeningen met de TRX. Lerares Annemieke geeft hier elke les een andere invulling aan. Wanneer ik de les volg, gaan we aan de slag met de TRX.

Core training voor gevorderden

TRX plank to pike

Het is een tijd geleden dat ik met een TRX heb getraind dus ik knijp hem stiekem wel een beetje als ik deze zie hangen. We warmen de core goed op. Alle oefeningen zijn langzaam en gecontroleerd. Heel anders dan wat ik met andere sporten doe, dus ik moet me goed concentreren. Mijn core is lekker aan het branden. Annemieke is super oplettend en enthousiast en helpt iedereen in de goede posities komen. En dan komt de oefening waar we de hele les al naar toe trainen: de plank to pike met hulp van de TRX. Annemieke legt uit dat het nu de bedoeling is dat we alle bewegingen die we net hebben geoefend gaan samenbrengen in deze oefening en deze zo gecontroleerd mogelijk uit voeren. De uitdaging begint al als ik mijn voet in de TRX moet krijgen. In de plank positie trillen mijn spieren al en dan begint het feest. Ik moet zeggen dat het mij aardig goed af gaat, maar ik vind het wel ontzettende zwaar. Na de les heb ik een voldaan gevoel, maar het is wel heel anders dan een les CrossFit waar ik na een uur uitgeblust op de grond lig. Het is een rustige maar pittige les en terwijl ik dit schrijf heb ik al spierpijn in mijn core.

Core training voor gevorderden

De movement cultuur van Ido Portal

Annemieke laat zich inspireren door Ido Portal die bekend is vanwege zijn Movement Culture. Alles wat hij doet draait om in beweging zijn. Tijdens zijn onderzoek naar de beste bewegingsstijl of discipline, kwam hij er achter dat het niet gaat om een specialist zijn, maar dat je veel meer baat hebt bij generalisme. Gewoon overal goed in zijn, niet perfect, maar de beste potentie van jezelf. Dit doet mij ook best wel denken aan de CrossFit cultuur en Annemieke vertelde ook dat ze daar veel inspiratie uit haalt. In de More than Core les komen elementen die Ido Portal gebruikt naar voren om de les een uitdagende maar bovenal fun factor te geven.

Controle van het lichaam

Tijdens More than Core wordt de mobiliteit en controle, die we met Pilates oefeningen hebben getraind, getoetst met super krachtige oefeningen. In de Pilates wereld zijn alle bewegingen voorspelbaar en volledig onder controle. Dit omdat het repertoire vast staat. In de Movement Culture vragen ze zich af of we nog steeds met controle kunnen bewegen in onvoorspelbare omstandigheden. Annemieke biedt het trainen van reactie vermogen, ritme en focus aan door middel van het werken met een partner. Werken in partners gebeurt bij Pilates niet of nauwelijks. Geprikkeld of aangemoedigd worden is altijd leuk en dit geeft More than Core dan ook echt een speels en sociaal tintje.

Core training voor gevorderden

Volg samen met mij een More Than Core les!

Samen met OneFit en Studio Anna Mora organiseer ik een More Than Core les en jij kunt er helemaal gratis bij zijn. Lijkt het je leuk om er bij te zijn? Laat dan een reactie achter en wie weet zie ik jou op 11 februari!

Details en locatie van het event:

  • Datum: 11 februari
  • Tijd: 13.45 inloop, 14.00-15.00 les, 15.00-15.30 nakletsen en drankje
  • Locatie: Studio Anna Mora, Nieuwe Looiersstraat 21a, Amsterdam

Kun je er niet bij zijn, maar wil je wel met OneFit trainen? Via Eat.Run.Love. krijg je €25 korting op je eerste maand!

Core training voor gevorderden

7 Comments

Diana 10 februari 2018 at 17:59

Ik kom! Leuk!

Reply
Lois 6 februari 2018 at 14:50

Hey! Klinkt goed! Ik loop zelf graag hard en doe daar sinds n tijdje ook pilates/ barre lesjes naast om mn core te verstevigen. Dit lijkt me een hele gave les om te proberen.

Reply
Joanie 3 februari 2018 at 11:09

Lijkt me heel leuk om mee te doen!

Reply
Nicoline Smit 2 februari 2018 at 16:00

Hoi! Ook mij lijkt het super leuk om hier bij te zijn. Een sterke core hebben is niet alleen belangrijk bij sporten maar ook voor je algemene houding. Lijkt mij heel leuk om hier aan mee te doen.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 4 februari 2018 at 15:41

Leuk als je erbij bent! Ik stuur je een mailtje met alle details!

Reply
Sarah 2 februari 2018 at 09:35

Hoi! Het lijkt me super leuk om hier bij te zijn. Een sterke core is natuurlijk voor alle sporten super belangrijk en zeker ook voor crossfit. Plank to pike doen we ook wel eens met crossfit in lage ringen, super zwaar inderdaad.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 4 februari 2018 at 15:41

Leuk als je erbij bent! Ik stuur je een mailtje met alle details!

Reply

Leave a Comment