HealthRun

Cardiotraining is niet slecht voor krachtsporters

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 28 april 2016 2 Comments
cardiotraining krachtsporters

Zelf ben ik een groot voorstander van cardio- en krachttraining, maar er wordt nog vaak gedacht dat deze twee niet samen gaan. Vooral bij krachtsporters heerst het idee dat duurtraining hen hindert en ze er minder sterk van worden. Onderzoek laat nu zien dat duur- en krachttraining prima gecombineerd kunnen worden zolang er maar voldoende rust zit tussen de trainingen. Sporters die zowel hun duurvermogen als hun maximale kracht willen verbeteren, kunnen het beste minstens 6 uur rust houden tussen twee trainingssessies.

Wanneer je logisch nadenkt zijn er veel sporters die zowel hun duurvermogen als kracht willen en moeten verbeteren. Het een sluit het ander niet uit. Denk maar eens aan voetballers. Zij leggen meer dan 10 kilometer per wedstrijd af, maar moeten ook explosief kunnen sprinten en schieten. Zij zullen dus zowel hun duurvermogen als spierkracht moeten trainen om succesvol te zijn.

Actieve eiwitten na de training

Na krachttraining worden bepaalde eiwitten extra actief en zorgen voor de aanmaak van nieuwe spiervezels waardoor de spieren dikker en sterker worden. Na duurtraining worden juiste andere eiwitten actief die zorgen voor een verbeterd energieverbruik. Deze processen in de spiercellen duren ongeveer drie uur. Een populaire aanname is dat ze elkaar hinderen, maar er is geen bewijs voor dat dit komt door de processen op spiercelniveau. Volgens de onderzoekers komt het eerder door oververmoeidheid. Tijdens het onderzoek bleek dat sporters die gecombineerd trainden veel zwaarder belast werden dan degenen die maar één trainingsvorm uitvoerden. Na een zware duurtraining deden ze krachttraining. De vermoeidheid kan er voor zorgen dat er minder gewicht getild kan worden dan degene die geen duurtraining heeft gedaan. Dat lijkt mij ook een logische conclusie.

Voldoende rust

Een beetje logisch nadenken zorgt voor de conclusie dat voldoende rust na een training heel belangrijk is. Hoeveel herstel er nodig is hangt af van het type (duur)training. Hardlopen is bijvoorbeeld meer belastend dan fietsen en heeft dus een langere herstel periode. Uit het onderzoek komt naar voren dat sporters na ongeveer zes uur weer volledig te belasten zijn.

Nu zijn er weinig recreatieve sporters die binnen zes uur weer zullen gaan sporten, maar vooral topsporters, duursporters en fanatieke sporters doen dat wel. Zo train ik zelf ook wel eens twee keer op een dag: ’s ochtends hardlopen en ’s avonds CrossFitten. Kan dus prima, mits je maar genoeg tijd neemt om te herstellen en de totale trainingslast niet leidt tot oververmoeidheid. Het is dus belangrijk om je trainingsschema zo in te richten dat je voldoende afwisseling hebt.

cardiotraining krachtsporters

Bron: Topsport Topics

 

 

image_print

2 Comments

Jet 29 april 2016 at 20:28

Interessant artikel!

Reply
Marvin 28 april 2016 at 10:29

Precies! Zelf ligt de nadruk in mijn trainingen wel bij krachttraining, maar ik vind cardio ook erg belangrijk. Een goed uithoudingsvermogen (en gezond cardiovasculair-systeem) is ook iets waar ik naar streef :)

Reply

Leave a Comment