RunWorkout

Calisthenics, wat is dat?

posted by Manon 2 december 2016 1 Comment
calisthenics wat is dat

Caliswat? Calisthenics. Manon probeerde het uit!

Calisthenics is gebaseerd op oefeningen uit de gymnastiek met vaak ritmische oefeningen en over het algemeen zonder apparatuur. Het is in wezen lichaamsgewicht training bedoelt om kracht, conditie, en flexibiliteit te verhogen, door middel van bewegingen zoals het trekken, duwen van jezelf, buigen, springen, of swingen met alleen lichaamsgewicht als weerstand. Naast het verbeteren van spierkracht en uithoudingsvermogen, heeft het ook voordelen voor psychomotorische vaardigheden zoals evenwicht, beweeglijkheid en coördinatie. 

“Mooie kracht”

Bekende oefeningen die behoren tot calisthenics zijn bijvoorbeeld pull-ups en push-ups, en allerlei variaties daarop. Het woord calisthenics komt van de twee Griekse woorden kalos (κάλος), wat “mooi” betekent, en sthenos (σθένος), dat staat voor “kracht”. Mooie kracht dus.

calisthenics

Watch & Learn @Vondelgym Oost

#purekracht

Voor de lancering van PROTEIN #purekracht, volg ik een workshop Calisthenics in de nieuwe Vondelgym in Amsterdam Oost. De workshop wordt gegeven door twee wereldtoppers. Wereldkampioene Melanie Driessen en Nederlands kampioen Jaco Poot geven een demonstratie waarin zij het woord Calisthenics, mooie kracht, zeker eer aan doen. Zie hier Melanie en Jaco in actie!

Melkunie wilt met hun nieuwe campagne #purekracht sporters motiveren hun doelen te bereiken, en laten met deze Calisthenics workshop zien dat je eigenlijk altijd en overal kunt sporten. Voor de meeste oefeningen heb je helemaal niets nodig. Wil je jezelf echt uitdagen dan kom je met een klimrek, een rubberen band en wat inspiratie van YouTube een heel eind.

calisthenics wat is dat

“back lever”

Hoe ik het er vanaf bracht

In de eerste instantie was ik een beetje zenuwachtig voor deze workshop omdat ik niet de sterkste krachtsporter ben. Pull ups en push ups vermijd ik liever, juist omdat ik er niet zo goed in ben. Jaco begint met een super stoere variatie van een push up inclusief handje klap en een draai. Hij verzekert ons dat aan het eind van de les, wij het allemaal ook kunnen. Ik denk dan nog dat hij een grapje maakt. We beginnen met normale push ups; regular, small, en wide stands. Dan komt de klap erbij. Het lukt en langzaam begin ik er meer vertrouwen in te krijgen. Uiteindelijk moet ik Jaco gelijk geven en lukt het ons allemaal… Al ziet het er nog lang niet zo soepel uit als dat Jaco het heeft voorgedaan… maar toch, het begin is er.

Dan demonstreert Melanie de pull ups. We beginnen met gewone pull ups en dan met smalle en brede grip. We mogen er een band bij gebruiken die het wat lichter maakt en daar maak ik dankbaar gebruik van. Vervolgens werken we toe naar een ‘muscle up’ en een ‘back lever’. Ik kan niet zeggen dat ik het helemaal voor elkaar heb, maar ik weet nu in ieder geval hoe ik er naartoe kan werken.

Lees ook: trainen voor een pull-up

calisthenics wat is dat

We eindigen met een interval; 45 sec/10 sec rust; jump squats, lunges, planks en mountain climbers. Daarna mogen we bijkomen en herstellen. De PROTEIN kwark met 20 gram eiwit komt daarbij goed van pas.

Lees ook: Alles over eiwitten

PROTEIN #purekracht calisthenics

#purekracht

Ik vond het super leuk om op deze manier kennis te maken met deze jonge sport. Zo jong dat er helaas nog weinig training in wordt gegeven in Nederland. Gelukkig is er veel online te vinden en kan je veel oefeningen eenvoudig zelf beoefenen waar en wanneer je wilt. De volgende keer dat ik weer in het Amsterdamse bos de klimrekken voorbij loop, stop ik deze keer misschien wel even om wat Calisthenics oefeningen te doen. Wat jij?

Hoofdfoto: Demonstratie Calisthenics van Wereldkampioene Melanie Driessen en Nederlands kampioen Jaco Poot

image_print

1 Comment

Patty 10 december 2016 at 15:45

Dit lijkt me ook echt super leuk om eens te doen naast gewoon hardlopen! Alleen met het woord ‘ritmisch’was ik wel een beetje van slag haha, ik ben totaaaaaaaaal a-ritmisch en a-flexibel lol :D! Ik probeer wel veel Yoga om me wat soepeler te kunnen laten bewegen, ma na m’n spierscheur in september is m’n flexibiliteit tot een nulpunt gedaald; vooral in m’n kuitspieren, op de een of andere manier kan ik nu echt heel weinig met rekken/strekken. Ach, wie weet wordt het nog eens beter ;)!

Reply

Leave a Comment