EatFeiten & Fabels

Brood is gezond!

posted by Kirsten - Salvedo Health Clinic 5 maart 2016 3 Comments
Brood is gezond

De laatste tijd ben ik een aantal samenwerkingen gestart met experts waarvan ik vind dat ze enorm veel waarde toevoegen aan de blog. Hoog op mijn wensenlijstje stond een sportdiëtiste omdat ik denk dat er heel veel vragen zijn over voeding in combinatie met sport. Een paar weken geleden ontmoette ik Kirsten en na een enorm goede klik hebben we afgesproken dat Kirsten één keer per maand een blog gaan schrijven voor Eat.Run.Love. Vandaag de eerste blog dus!

Kirsten is diëtiste en gezondheidswetenschapper en gespecialiseerd in sportvoeding doordat ze de internationale sportspecialisatie “Sports Nutrition”succesvol heeft afgerond. Als sportdiëtiste is Kirsten actief geweest met sporters van ADO Den Haag, AFC Ajax, alpine snowboarders, talent zwemmers en talent volleyballers. Naast het geven van sportvoedingsadvies, is ze zelf altijd actief sporter geweest.

Ik kijk enorm uit naar de blogs van Kirsten, mochten jullie vragen hebben voor Kirsten, laat het dan vooral weten in de comments. Naast dat Kirsten blogs gaat schrijven, ga ik zelf ook een traject in met Kirsten om te kijken waar ik mijn voeding kan optimaliseren om sterker te worden. Ik heb net mijn eetdagboek bij haar ingeleverd en ben enorm benieuwd naar het advies. Daarover later zeker meer! Lees nu snel verder voor de eerste blog van Kirsten, over Brood! Een enorm veel besproken onderwerp.

♦ Blog geschreven door Kirsten ♦

Brood gezond! Of niet?

Meerzaden brood, extra donker brood, speltbrood, volkorenbrood … Er is op dit moment ontzettend veel discussie omtrent brood. Om te begrijpen wat er wel of niet goed is aan brood, is het belangrijk om het verschil tussen suikers en koolhydraten te begrijpen. En van suikers en koolhydraten zijn nog al veel verschillende soorten. Al die soorten hebben andere namen en scheikundig gezien hebben ze een andere samenstelling. Ze hebben daardoor ook allemaal een andere werking in je lichaam.

Verschillende suikers

Gewone witte suiker kennen we allemaal. Deze suiker bestaat voor 100% uit glucose. Glucose is een eenvoudige suiker. Naast glucose zijn er heel veel andere soorten suiker. Ze hebben één ding gemeen, ze vallen allemaal onder de noemer koolhydraten, ook de gewone witte suiker. Brood bevat verschillende koolhydraten, zeg maar: eenvoudige (gewone suiker) en ingewikkelde koolhydraten. Een onwijs belangrijk verschil!  Waarom? Omdat elk type koolhydraat een eigen kwaliteit heeft. Een eenvoudige suiker voorziet je lichaam razendsnel van energie. Dat kan heel handig zijn als je snel energie nodig hebt tijdens het sporten. Ingewikkelde koolhydraten werken anders. Het ene type ingewikkelde koolhydraat zorgt voor een geleidelijke vorm van energie en een ander type wordt niet (geheel) door het lichaam afgebroken, maar zorgt wel voor een goede darmwerking. Juist, dat is een vezel!

Het gaat er uiteindelijk niet om OF je brood en koolhydraten eet, maar WELKE koolhydraten je eet. Je lichaam heeft koolhydraten nodig om energie uit te halen. Dat kan een lichaam niet alleen uit eiwit en vet. Maar door te veel snelle eenvoudige suikers stijgt het suikergehalte in je bloed te snel. Hierop reageert je lichaam door te veel insuline aan te maken om de suikers netjes uit je bloed te halen en op te slaan in spierweefsel, waar het gebruikt kan worden als energie. Vervolgens daalt het suikergehalte in je bloed weer heel snel. Gevolg? Je kan je moe voelen en hebt last van een energiedip. Dat is ook niet goed. Het gaat dus om een goede balans van verschillende koolhydraten en die balans is voor iedereen weer anders.

Volkorenbrood? Ja!

Even een vergelijking: in een snee witbrood zit maar liefst 21 gram koolhydraten,  in een snee volkoren bruinbrood zit 14 gram koolhydraten. Dat wijkt niet heel veel van elkaar af. Alleen is de samenstelling van de koolhydraten in deze sneetjes brood heel verschillend. Witbrood bevat de meeste eenvoudige suikers, maar liefst 10 gram per snee. Een snee volkorenbrood bevat slechts 0,7 gram eenvoudige suikers. Omgekeerd betekent het dat van alle suikers in brood het volkorenbrood voor 93% uit ingewikkelde suikers bestaat en witbrood slechts voor 52% uit ingewikkelde suikers bestaat.

Zoveel ‘suiker’ zit er dus helemaal niet in brood. Daarnaast krijg je met 5 sneetjes volkorenbrood al 1/3 van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels binnen. Daarnaast zit er in volkorenbrood ook jodium en een aantal B-vitamines. Jodium mis je bijna volledig in je voeding als je geen brood eet (én geen vis eet). Artsen zijn al begonnen met het waarschuwen dat er meer mensen schildklier problemen kunnen krijgen door het tekort aan jodium in de voeding, omdat mensen tegenwoordig geen brood meer willen eten vanwege de ‘suikers’.

3 Comments

Marvin 5 maart 2016 at 09:35

Soms ‘irriteer’ ik me een beetje aan iedereen die brood vermijdt, gluten- en lactosevrij eet omdat dit gezonder zou zijn. Alleen wanneer je een intolerantie voor deze voedingsstoffen hebt is het nodig om ze te vermijden, voor de rest kan iedereen prima melk drinken en gerust een broodje eten. Volkorenbrood het liefst natuurlijk ;)

Reply
Mirjam 7 maart 2016 at 20:31

Helder en duidelijk verhaal!!
Ben benieuwd naar meerdere stukjes van haar en haar visie.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 8 maart 2016 at 12:21

Leuk om te horen Mirjam! Mocht jij specifieke vraagstukken hebben, laat het dan zeker weten.

Reply

Leave a Comment