RunWorkout

Boksen voor een strak lichaam

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 14 juni 2015 0 comments
boksen

Wie mij al iets langer volgt en de sportdagboeken leest, weet dat ik sinds een half jaartje weer aan het boksen ben. Tijdens mijn studententijd heb ik getraind bij het USC en daarna een tijdje in het centrum van Amsterdam. Ik baalde hier echter van de vieze ruimte, de drukte en niet fijne sfeer, dus dat ik stopte was logisch. Al snel begon ik het te missen, maar inmiddels heb ik een hele fijne, nieuwe sportschool gevonden waar ik minimaal 1x per week ga kickboksen.

Maar waarom ben ik nu zo fan van (kick)boksen? Het is één van de pittigste sporten die er is, je verbrandt (afhankelijk van de vorm) zo’n 800 calorieën per uur. Verwacht een zware conditie / intervaltraining. Veel mensen denken dat je met name je armen traint, maar niet is minder waar. Het is een total body workout en zorgt voor het strakker en sterker worden van de core.

De les wordt altijd gestart met een pittige warming-up om vervolgens een aantal oefeningen op techniek te doen.l Dit wordt afgewisseld met oefeningen gericht op conditie, core en kracht. Denk aan burpees, jump squats, planken, push ups en sit ups. Deze oefeningen worden vaak gecombineerd met stoten of trappen op de zak. Door de korte intervallen werk je heel sterk aan je uithoudingsvermogen. Je werkt aan je core doordat je continu je lichaam indraait en spieren aanspant.

boksen

Je hoeft niet bang te zijn voor blauwe plekken of een bloedneus, wel voor spierpijn en vermoeidheid. Je traint met zijn tweeën op een zak, niet tegen elkaar. Er is dus geen fysiek contact en dat zorgt ervoor dat je helemaal los kunt gaan op de zak, zonder dat je zelf pijn hebt (behalve als je gevoelig bent voor blauwe plekken, want een zak kan ook nog best hard zijn). Persoonlijk vind ik dit de leukste training die er is, maar er zijn ook veel mensen die het sparren juist wel heel leuk vinden.

Wil jezelf echt uitdagen? Train dan eens één op één met je trainer. Ik heb laatst een padtraining gedaan; ik dacht dat ik een goede conditie heb, maar dit was echt loodzwaar. Bij een padtraining heeft de trainer stootpads (soort stootkussentjes) aan, waar je als leerling tegenaan stoot en trapt. Waar je bij een zak relatief stil staat, beweeg je hier veel meer omdat de trainer natuurlijk niet stil blijft staan.

Voordat je aan boksen begint is het handig als je conditie enigszins op peil is, de eerste lessen zullen zwaar zijn, maar het resultaat mag er dan ook wel zijn. Ik vind het echt fantastisch en boek lichamelijk snel resultaat. Daarbij is het een perfecte combinatie met hardlopen omdat je werkt aan je core die je bij het hardlopen weer heel goed kunt gebruiken.

image_print

Leave a Comment