InspiratieLove

Boek || De FIT Methode

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 26 september 2017 0 comments
De fit methode

Regelmatig ontvang ik boeken om te reviewen, meestal zijn dit kookboeken maar soms zit er ook een lifestyle boek bij. Zo ook de FIT Methode. Samengesteld door een team van personal coaches, sportdiëtisten en professionals biedt de FIT methode een plan voor een fit lichaam. In dit boek staat zoals ze zelf omschrijven alle essentiële kennis die elke sporter en nog-niet-sporter tot zijn beschikking zou moeten hebben. Ik moet toegeven; het is een zeer compleet boek met veel achtergrond informatie. Dit vind ik zelf erg interessant om ook beter te kunnen begrijpen hoe jouw lichaam werkt en waar het behoefte aan heeft.

Zo werkt de FIT methode

Bij de FIT methode begin je natuurlijk met het vaststellen van jouw doel. Je kunt drie doelen nastreven: vetverlies, spieropbouw en fitter worden. Het boek helpt je jouw startsituatie vast te stellen en jouw doel te formuleren. Vervolgens stel je je eigen plan op welke passend is bij jouw doel. Wanneer je een compleet pakket bestelt (je kunt alleen het boek bestellen of het boek incl. toegang tot de community) heb je tevens de mogelijkheden om je voeding bij te houden in een app, meer trainingsschema’s te ontvangen en vragen te stellen aan een coach.

3 pijlers voor een fit lichaam

De FIT methode gaat uit van drie pijlers: Mindset, Training en Voeding. Het is belangrijk om deze drie pijlers goed in balans te houden, het resultaat is dat je je fitter gaat voelen. Het boek legt zoals je al merkt geen focus op afvallen, maar echt op fitter worden.

Binnen de drie pijlers wordt achtergrond informatie gegeven. Bijvoorbeeld; hoe formuleer je een goed doel, hoe ga je om met valkuilen en tegenslagen, hoe haal je het maximale uit je training en hoe bereken je je eigen energiebehoefte.

De inhoud van het boek is te veelomvattend om hier nu in detail op in te gaan, maar om een kleine impressie te geven laat ik zien wat je per pijler kunt verwachten.

Mindset

Jouw mindset is misschien wel het belangrijkste als je een bepaald doel voor ogen hebt. Zonder de juiste mindset zal het heel erg lastig worden om jouw doelen te behalen. Belangrijk hierbij is de motivatie die hebt. Bedenk waarom je wilt veranderen, houdt het bij jezelf en maak het zo leuk mogelijk zijn punten om rekening mee te houden. Daarnaast is het belangrijk om gezonde gewoontes te creëren en dus ook te bedenken waar het mis gaat en jij op de automatische piloot gaat.

De fit methode

Beweging, training & herstel

Dit is een zeer omvangrijk hoofdstuk en is zowel interessant voor de beginnende als de gevorderde sporter. Allereerst wordt er ingegaan op beweging in het algemeen en waarom we meer zouden moeten willen bewegen. Er wordt ingegaan op trainingsleer, energiebronnen en hoe spieropbouw verloopt. Maar je komt ook alles te weten over cardio, krachttraining, wanneer je wat moet doen, hoe vaak en hoe veel. Er staan favoriete oefeningen in voor vrouwen en voor mannen. En, niet geheel onbelangrijk er wordt aandacht besteed aan rust, actief herstel en overtraining.

De fit methode

Voeding

Het laatste hoofdstuk is ook zeer uitgebreid met heel veel achtergrond informatie over voeding. Wat is een gezond voedingspatroon, hoe zien de macro’s eruit en wat houden deze in. Je kunt je eigen voedingsschema maken, je vindt een voorbeeldboodschappenlijstje en leest ook tips over hoe je omgaat met honger en om kunt gaan met feestjes, borrels en etentjes buiten de deur. In het boek zelf zijn weinig recepten te vinden, alleen wat ontbijtrecepten. Dit had van mij wel wat uitgebreider gemogen. Wanneer je het complete pakket bestelt, krijg je er ook via de mail nog een aantal recepten bij.

De fit methode

Al met al vind ik de FIT methode een zeer compleet en informatief boek, welke een handige handleiding kan zijn als je op zoek bent naar een fitter leefpatroon. Het boek zelf kost €29,95, het complete pakket €59,95. Met de code “eatrunlove5korting” krijg je €5 korting op zowel het boek als het complete pakket.

image_print

Leave a Comment