HealthLove

Blijf positief tegen jezelf

posted by Susannah - De Prestatiekwekerij 11 juni 2016 0 comments
blijf positief

♦ Blog geschreven door Susannah 

Ja, dat is iets wat je waarschijnlijk al veel vaker hebt gehoord – blijf positief tegen jezelf. Je hoort het niet alleen in sport, maar vooral ook als tip om gelukkiger te zijn in het algemeen. Als sportpsycholoog vind ik de manier waarop je tegen jezelf praat heel erg belangrijk, en in deze blog ga ik proberen uit te leggen waarom ik dat vind. Enerzijds leg ik uit hoe zelfspraak werkt, maar ik wil jullie ook wat vertellen over hoe ik zelf heb ervaren wat de impact is van positief zijn tegen jezelf in plaats van negatief. Ik hoop dat ik je in dit korte stuk kan overtuigen om het meer te doen, want het heeft mij echt geholpen naar een ‘state of mind’ waarin ik het gevoel heb ik dat ik de wereld aan kan, en wanneer ik positieve zelfspraak train met sporters zeggen ze dit ook.

Gebeurtenissen vs. jouw kijk daarop

Onze omgeving en alle gebeurtenissen daarin zijn wat ze zijn – ze zijn objectief. Maar hoe je met die wereld omgaat en wat je er dus uit kunt halen, is helemaal afhankelijk van of je je negatieve of je positieve bril op hebt – je kijk op dingen is subjectief. Hoe je iets ziet wordt bepaald door wat je in het verleden hebt meegemaakt, wat belangrijke mensen in je omgeving vinden en deels ook je persoonlijkheid. Een voorbeeld: Anna en Liz lopen samen over straat. Een man met een grote hond komt hen tegemoet op de stoep. Anna is dol op honden; ze hadden thuis ook altijd huisdieren; ze denkt “wat leuk!”. Liz is bang voor honden omdat haar moeder ooit is gebeten door een hond in haar bijzijn. Zij denkt “aah eng!”. De situatie – een man met een hond komt de dames tegemoet lopen, is objectief. Maar Anna en Liz kijken er beiden heel anders naar. Anna voelt zich blij en op haar gemak. Ze loopt op de man af en vraagt of ze de hond mag aaien. Liz voelt zich gespannen en bang. Zij steekt de straat over en loopt op de andere stoep vlug door.

In dit voorbeeld denk je misschien – tja, Liz kan het toch niet helpen dat ze bang is voor honden? Maar daar ben ik het niet mee eens. Als Liz graag wil leren omgaan met honden, bijvoorbeeld omdat haar nieuwe vriend een hond heeft, kan ze leren haar beeld van honden te veranderen. In ernstige gevallen heeft ze hier professionele hulp bij nodig, maar in veel gevallen kun je jezelf trainen door bewust te zijn van de vier G’s: gebeurtenis, gedachten, gevoelens, gedrag.

Hoe je tegen jezelf praat lijkt een eigenschap van jezelf te zijn, omdat je het al doet voordat je er erg in hebt, en omdat je normaal gesproken niet stilstaat bij wat je tegen jezelf zegt. Je bent je soms wel bewust van het gevoel dat het achter laat wanneer je uitgepraat bent tegen jezelf. En die link tussen zelfspraak en gevoel is heel belangrijk – zodra je die begrijpt, kun je beginnen met sturen hoe je je voelt

Zelfspraak is een vaardigheid

Ik kan je vertellen, je zelfspraak is niet een eigenschap die vast ligt, het is een vaardigheid. Eentje die je kunt trainen en die je met oefening ook kunt veranderen. In het begin voelt het onwennig en misschien zelfs geforceerd om positiever te zijn tegen jezelf dan normaal, maar zodra je eraan gewend raakt en meer let op de inhoud van je boodschap aan jezelf en begint het effect te hebben.

Het is net als fietsen. Een vaardigheid die je zo geoefend hebt dat je er niet meer bij stilstaat hoe je het doet. Als ik jouw fiets zou ombouwen zodat je stuurt met je achterwiel in plaats van je voorwiel, zou dat in het begin heel moeilijk zijn, en misschien zou je ook niet vooruit komen de eerste paar dagen. Maar met oefening zou je er beter van worden, en met nog veel meer oefening fiets je straks gewoon weer door de drukke winkelstraat, een hand aan je stuur en in de andere je telefoon, een grote boodschappentas bungelend aan je stuur en je beste vriendin achterop – zoals een echte Nederlandse betaamt.

Er zijn een paar belangrijke punten wanneer het gaat om zelfspraak. Hier som ik de punten op die ik het meest belangrijk vind:

  • Formuleer je doelen altijd als een winst-doel, in plaats van een vermijd-verlies-doel. Dus wel: ik wil 6 minuten per kilometer lopen, en niet: ik mag niet langzamer dan 6 minuten per kilometer. Dit lijkt triviaal, maar een winst-doel houdt je meer gefocust op wat je wilt behalen en is daarom motiverender.
  • Zie het niet halen van je doelen als een leermoment, en niet als falen. Wees nieuwsgierig in plaats van gefrustreerd. Zeg tegen jezelf: “goh, dat had ik niet verwacht. Ik wil weten waarom het anders was dan ik verwachtte”. Dit geldt trouwens ook voor onverwachte gebeurtenissen. Het is geen reden voor stress of paniek, maar een mogelijkheid om nieuwsgierig te zijn en wat te leren.
  • Zeg het tegen jezelf als je iets goed hebt gedaan, zoals een trainingsdoel halen. Zeg bijvoorbeeld: “yes, deze kan ik weer afstrepen!”. Even stilstaan bij je kleine successen geeft een blij gevoel en dat gevoel blijft langer hangen dan de gedachte die erbij hoorde.

Toen ik me bewuster werd van hoe ik tegen mezelf sprak (dit heb ik gedaan met een logboekje) schrok ik wel een beetje. Door terug te lezen wat ik dacht, realiseerde ik me dat als iemand dat tegen mij zou zeggen, ik daar echt niet harder of beter van zou worden. Het op papier zien was echt anders dan het alleen denken. Daarom raad ik iedereen aan om te schrijven. Ik merk dat ik veel makkelijker nieuwe uitdagingen aanga omdat ik niet zo bang ben te mislukken – ik heb immers alleen kennis te winnen. En toen heb ik ervaren dat hetgene waar ik echt een kick van krijg is groeien. Beter worden, sterker, sneller. En daar krijg je veel meer van als je positief tegen jezelf bent. Deze goede ervaringen sneeuwballen daarna, en nu ben ik waar we nu zijn.

Ik zou zeggen – ga ervoor en leer hoe heerlijk het is om positief in het leven te staan!

image_print

Leave a Comment