LovePersoonlijk

Blessures; frustratie van een fit girl

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 12 november 2014 5 Comments
think, do, be positive

Sinds de halve marathon 19 oktober is het aantal keer dat ik heb hardgelopen op één hand te tellen. Om heel eerlijk te zijn, heb ik slechts drie keer hardgelopen en alle drie de keren kwam ik niet verder dan 5 km. Na de halve marathon ben ik ziek geworden en voelde ik me pas het weekend erop weer een beetje fit. Ik ben toen op zondag een high intensity bootcamp gaan doen, maar we hebben allemaal kunnen lezen hoe dat is afgelopen. Deze les was behoorlijk intensief (iets te intensief) na een week ziek zijn. Er werd geen plekje in het bos onbenut gelaten, dus op de plek iets rustiger aan doen was geen optie. Op dat moment voelde het goed – mijn tong hing op mijn tenen, dat terzijde – maar toen ik twee dagen later opnieuw ging bootcampen voelde ik heel snel dat er een spiertje in mijn lies erg pijnlijk was. Bang dat ik iets overbelast had, heb ik die bootcamp heel rustig aan gedaan. Daarna heb ik dus drie pogingen tot hardlopen gedaan, maar helaas waren deze alle drie niet heel succesvol. Daarnaast ben ik zelfs twee keer aan het einde van de straat weer gekeerd. De laatste poging was afgelopen zondag, en ook toen ging ik gedesillusioneerd weer naar huis. Thuis gekomen besloot ik een core training van Kayla Itsines te doen en bij de bicycle ab knakte de spier in mijn lies heel hard. Het lijkt er dus op dat er gewoon een spier knel zat, maar ik heb nog geen nieuwe poging tot hardlopen gedaan om dat ook daadwerkelijk te testen.

Maar ja, wat doe je als sportverslaafde als je eigenlijk niet datgene kan doen wat je wil doen? Alternatieven zoeken! Stilzitten is geen optie namelijk voor mij. Door positief en creatief te denken kom je een heel eind. Kun je niet hardlopen? Bedenk dan wat je wel kunt doen om de blessure waar je last van hebt te ontlasten. In mijn geval kan ik prima thuis wat oefeningen doen zoals squats & core training. Ook is (bikram) yoga of zwemmen een goed alternatief als je niet intensief kunt sporten.

Wees positief:
When you focus on problems, you’ll have more problems.
When you focus on possibilities, you’ll have more opportunities.

Van nature kan ik behoorlijk pessimistisch zijn, maar bij de pakken neer zitten heeft geen zin. Zo was ik zondag behoorlijk gefrustreerd en begonnen aan een gefrustreerde fit diary. Uiteindelijk ben ik blij dat ik deze niet gepubliceerd heb, want daar schieten jullie, maar ook ik niets mee op. Een strenge toespraak naar mezelf: Wees positief, bekijk het van de positieve kant en zoek een alternatief. Van zielig in een hoekje zitten word je echt niet gelukkiger. Maandagavond stond ik in een nieuwe boks gym en heb ik me volledig uitgeleefd zonder ook maar ergens last van te hebben, kijk dat geeft me moed! Een nieuwe hardlooppoging laat nog even op zich wachten, maar die gaat er zeker komen. En dan gaan we echt trainen voor die snelle 10km.

Moraal van het verhaal? Last van een blessure? Zoek naar alternatieven, want die zijn er. Echt. Mocht je het lastig vinden om een alternatief te vinden, laat het mij dan weten, ik denk graag mee!

image_print

5 Comments

Caroline 24 december 2014 at 12:45

Zeer herkenbare situatie…momenteel aan het herstellen van een scheur in mijn kuitspier

Reply
Daisy 22 november 2014 at 16:17

Dank je, deze had ik even nodig. Ik kan al drie maanden niet hardlopen zoals ik dat graag doe en ook na twee maanden fysio zie ik nog geen duidelijke resultaten. Nog steeds kan ik niet verder dan vier km rennen en dat terwijl ik juist gewend ben drie keer per week minimaal 8 km te rennen. Ik ben nu wel ook andere dingen aan het doen, maar dat gevoel van hardlopen is niet te vervangen. Bedankt, ik zal het weer positief gaan zien!

Reply
Fit diary #17 - Eat.Run.Love. 17 november 2014 at 07:03

[…] opgevallen dat er afgelopen week geen fit diary is verschenen, in plaats daarvan schreef ik over de frustraties van mijn blessure waardoor ik al een aantal weken nauwelijks heb hardgelopen. Deze week begon heel lekker met een […]

Reply
Ester 12 november 2014 at 09:22

Het frustrerende van blessures is dat over het algemeen alleen rust helpt. En dat is iets wat voor actieve personen heel moeilijk is! Maar je hebt gelijk: er zijn zoveel alternatieven :-) Zoek die nieuwe uitdaging en je vindt je weg wel.

Reply
Manon 12 november 2014 at 09:02

Oh ik ken de frustratie! Ik zit de hele tijd met m’n scheen, die elke keer weer pijn begint te doen. Overbelast denk ik, maar als ik rust pak en hem een hele tijd niet heb gevoeld speelt ie weer op… Hopen dat het met rustig aan doen en verstevigende oefeningen goedkomt

Reply

Leave a Comment