RunYoga

Bikram Yoga

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 2 december 2013 4 Comments
cropped-Yoga

Ik heb wat nieuws ontdekt: Bikram Yoga. Nooit gedacht dat ik enige vorm van Yoga leuk zou vinden, maar toch moet ik toegeven dat ik Bikram Yoga heerlijk vind. Op aanraden van een collega sloot ik een proefweek af, want: goed in combinatie met hardlopen, heerlijk om je hoofd leeg te maken en niet zo soft als andere vormen van yoga. Deze combinatie sprak me aan. Als ik enige vorm van sport beoefen moet het heftig zijn, ik wil zweten, tot het gaatje gaan en spierpijn krijgen. Ik zou yoga niet als een vorm van sport moeten zien, maar het gebruiken om tot rust te komen. Maar toch, als ik er 2x per week een uur aan besteed wil ik wel wat voelen.

Bikram Yoga dus. Ik was wat sceptisch en door verhalen om me heen ook wat bang. 1,5 uur in 40 graden is niet niks kan ik je vertellen, maar het viel me alles mee. Ik vond het zelfs de eerste keer al leuk. De oefeningen kon ik nog alles behalve, maar ik kwam bezweet en ontspannen de zaal uit. Die week ben ik 4x geweest, ja dat is veel. Maar ik wilde perse weten of ik het leuk vond en het niet voor die ene keer leuk was. Na die week heb ik een abonnement afgesloten, dus ja, ik ben hooked.

Voor de mensen die niet weten wat bikram yoga is: in 1,5 uur tijd neem je 26 posities aan die elk 2 keer worden uitgevoerd. De zaal heeft een temperatuur tussen de 34 en 40 graden. Door de warmte wordt je flexibel (voorkomen van blessures) en ga je hevig zweten (lichaam ontgiften). Het doel is leniger en krachtiger worden. Juist als je blessuregevoelig bent of snel last hebt van bijv. je rug zoals ik, is deze vorm van yoga zeer geschikt. Elke keer worden de posities in dezelfde volgorde uitgevoerd.

bikram yoga houdingen

De eerste keer werd ik op sommige momenten duizelig. Dit is normaal en de docent waarschuwt ook dat dit kan gebeuren. Je mag de zaal dan niet verlaten, want dan wen je nooit aan de warmte, maar je moet rustig op je knieën gaan zitten. Ook ben ik echt een stijve hark, dus ik zat met verbazing naar mensen om mij heen te kijken. Wat je overigens beter niet kunt doen, want dan verlies je je balans. Inmiddels ben ik 6 keer geweest en merk ik nu al verbetering. Dat gaat dus best snel. En – ik mag niet op de zaken vooruit lopen – ik heb het gevoel dat hardlopen nu al soepeler gaat. De laatste drie hardlooprondjes waren alledrie behoorlijk snel voor mijn doen.

Mijn trainingsschema van het moment? 2x Bikram Yoga, 2x hardlopen en 2x kickboks zaktraining (hier komt nog een aparte post over). Het lijkt veel, maar tot nu toe houd ik het vol en kan ik het inplannen. Bikram Yoga is heftig, maar lichamelijk niet zo belastend, je zou zelfs op één dag kunnen hardlopen en Bikram Yoga doen.

Ja, ik raad Bikram Yoga aan! Hebben jullie het wel eens geprobeerd?

4 Comments

Nog steeds fan van Bikram Yoga - Eat.Run.Love. 11 oktober 2014 at 11:34

[…] het eerst Bikram Yoga (eigenlijk überhaupt yoga), dus het werd tijd voor een kleine update. In deze post over Bikram Yoga lees je er alles over voor het geval je niet weet wat het is. Ik vond het heerlijk, en toch, na een […]

Reply
Welke vorm van yoga past bij jou? - Eat.Run.Love. 3 augustus 2014 at 21:35

[…] Yoga Over Bikram Yoga schreef ik al eerder, ik heb dit zelf namelijk een tijdje gedaan. Bij Bikram Yoga voer je 26 houdingen achtereenvolgens […]

Reply
Sasha 14 januari 2014 at 17:31

Ik krijg van joggen, niet dezelfde mentale frisheid als van bikram yoga. Ook heb ik van joggen een andere soort van moeheid. Bij bikram is dat meer full-body, bij joggen vaak alleen (overmatig) de benen.

Ik heb overigens het afgelopen jaar last gekregen van mijn knie tijdens het joggen. Dus ik ben daar mee gestopt.

Reply
Jessica 15 januari 2014 at 21:14

Ik snap precies wat je bedoelt, ik voel ook een ander soort moeheid. Toch behoort hardlopen ook tot mijn favoriete sporten omdat je lekker in de buitenlucht bezig bent. Wat vervelend dat je last kreeg van je knie. Weet je waardoor het komt? Het kan zijn dat je verkeerde schoenen hebt – te oud of niet geschikt voor jouw voeten – waardoor je last krijgt van je knie. Mocht je het zeker willen weten dan kun je altijd bij een gespecialiseerde hardloopwinkel een filmpje laten maken om de juiste schoenen te bepalen. En daarna weer rustig aan opbouwen!

Reply

Leave a Comment