HealthLove

Bij inspanning hoesten en benauwd

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 8 februari 2017 0 comments
Bij inspanning hoesten

Tijdens – of eigenlijk na – de eerste WOD van de Tiglon qualifiers raakte ik heel erg benauwd. Een schrapende keel, piepende longen, moeilijke ademhaling en een heel naar hoestje. En dat bleef nog een paar uur zo. Niet alleen ik, maar ook een ander meisje had er last van. De rest van de middag vergrepen we ons aan de Strepsils om de keel een beetje te verzachten maar het hielp niet echt. ’s Avonds had ik er ook nog een beetje last van, maar de volgende dag was het weg. Een 1500 meter hoestje noemde mijn coach het. Een wat voor hoestje? Nooit van gehoord, daar moest ik induiken.

Bij inspanning hoesten en benauwd

Na een korte maar hele intensieve inspanning kan het zo zijn dat je last krijgt van kortademigheid, een piepende ademhaling, hoesten tijdens of na het sporten of pijn bij het ademen. Dit kan zo intens zijn dat je de activiteit waar je mee bezig bent moet stoppen. Deze klachten worden veroorzaakt door vernauwing van de luchtwegen, de bronchiën. Bij een intensieve inspanning stroomt er een grote hoeveelheid lucht langs de slijmvliezen. De luchtwegen koelen af en de slijmvliezen drogen uit. Dit zorgt voor een prikkelend effect op de slijmvliezen waardoor een astma-aanval met kortademigheid kan worden uitgelokt. Dit kan ook voorkomen bij niet-astmatische sporters en wordt ook wel sporters-bronchitis genoemd.

1500 meter hoestje

De klachten treden dus voornamelijk op bij intensieve sportinspanningen. Bekend is de 1500 meter hoest bij schaatsers, zij krijgen er last van doordat koude lucht langs de luchtwegen stroomt en sneller zorgt voor afkoeling en uitdroging van de longen. Maar kortademigheid is ook bekend bij voetballers die intensieve sprints uitvoeren. In principe kan het bij elke intensieve (duur)sporter optreden.

Nadat de inspanning is gestopt houden de klachten vaak nog een paar uur aan. De inspanning is de uitlokker van de vernauwing van de luchtwegen. Hoe intensiever de spanning, hoe heftiger de klachten. Je hebt met name kans op deze klachten na een virus of griepje, in koude (of droge lucht) omstandigheden, bij emotie of stress, tijdens zware wedstrijdbelasting of bij overtraining.

In mijn geval was de boosdoener de eerste workout waarbij we in 10 minuten tijd 3 rondes van 28 wallballs, 18 box jumps en 8 (variaties van) pull-ups moesten doen. Ik was een klein beetje zenuwachtig, opgewonden en binnen no time schoot mijn hartslag omhoog. Tijdens de workout kon ik mijn ademhaling nog wel redelijk onder controle houden, maar zodra ik klaar was werd ik een hijgend paard dat maar niet klaar was uithijgen.

Voorkomen van sporters-bronchitis

Net als bij zoveel klachten helpt een goede warming-up bij het voorkomen van sporters-bronchitis. Als je weet dat je een intensieve training of wedstrijd te wachten staat, is een vrij intensieve warming-up van zo’n 15-20 minuten belangrijk. Tijdens de warming-up wek je de zogenaamde “refractaire” periode op. Dit is een periode waarin je als sporter min of meer ongevoelig wordt voor een astma-inducerende prikkel. De duur van deze periode bedraagt ongeveer 2 tot 3 uur.

Nu had ik zelf wel een warming-up gedaan, maar blijkbaar niet intensief genoeg. Maar ik kan je vertellen; ik vond het heel vervelend om dit te ervaren. Bij de volgende qualifiers besteed ik dus zeker nog wat meer aandacht aan mijn warming-up. Heb jij er wel eens last van gehad?

Bronnen: NLcoach, Sportzorg.nl

Leave a Comment