HealthLove

Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 27 augustus 2017 0 comments
Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad

Afgelopen week was het veelvuldig in het nieuws: de Gezondheidsraad heeft nieuwe beweegrichtlijnen opgesteld. Volgens de nieuwe beweegrichtlijnen zouden volwassenen wekelijks ten minste twee en een half uur matig intensief moeten bewegen en kinderen dagelijks minstens een uur. Ook worden voor beide groepen spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen. De nieuwe beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad vervangen drie bestaande beweegnormen. Deze drie normen voor bewegen waren:

  • De Nederlandse Norm Gezond Bewegen die adviseert op minstens vijf dagen per week minimaal een half uur matig intensief te bewegen door bijvoorbeeld stevig door te lopen
  • De Fitnorm die aangeeft op minstens drie dagen per week minimaal twintig minuten zwaar intensief te bewegen door bijvoorbeeld hard te lopen
  • De Combinorm, waarvoor je aan de Beweegnorm en/of Fitnorm dient te voldoen.

De nieuwe beweegrichtlijnen

Een klein beetje een open deur als je het mij vraagt; maar bewegen is gezond voor alle leeftijdsgroepen zo geeft de Gezondheidsraad aan. Het gaat dan om matig intensief bewegen waarbij de hartslag omhoog gaat en de ademhaling versnelt. Een stevige wandeling kan dus al voldoen.

De Gezondheidsraad benadrukt nog eens dat beweging zorgt voor een lager risico op hart- en vaatziekten, diabets en depressieve symptomen. Uit onderzoek dat ze gedaan hebben blijkt dat de effecten toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt. Bij ouderen zorgt bewegen bovendien voor een lager risico op botbreuken en verbetert het de spierkracht en loopsnelheid. Ook voor kinderen is beweging super belangrijk; het verlaagt het risico op depressieve vormen, verbetert de insuline gevoeligheid en botkwaliteit en verlaagt het de BMI en vetmassa. Verder verbetert beweging de fitheid en spierkracht.

Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad

En wat houden die richtlijnen dan concreet in?

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 2,5 uur per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel. Kinderen doen er goed aan minstens een uur per dag matig intensief te bewegen.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen. Voor kinderen wordt aangeraden om dit drie keer per week te doen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

Hoeveel we nu bewegen

Ik schrok daar eerlijk gezegd een beetje van, maar uit onderzoek blijkt dat maar 45% van de Nederlandse bevolking aan bovenstaande richtlijnen voldoet. Wow, dat is weinig heh! Het blijft dus een uitdaging om mensen aan het bewegen te krijgen en daar zou meer aandacht aan besteed moeten worden. Wat al heel erg kan helpen is als mensen bewegen meer integreren in hun dagelijks leven, bijvoorbeeld door lopend of op de fiets naar school of werk te gaan.

Zelf heb ik absoluut geen moeite om de richtlijnen te halen, maar ik begrijp ook wel dat dit voor veel mensen een grotere uitdaging is. Ga eens bij jezelf na of je aan deze richtlijnen voldoet en zo niet, wat je er aan zou kunnen doen. Mocht je tips willen, let me know! Dan schrijf ik er nog een keer een artikel over.

Bron: Gezondheidsraad

image_print

Leave a Comment