RunTriathlon

Barcelona Triathlon; Here I come!

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 21 maart 2017 11 Comments
Barcelona Triathlon

Het is nu echt officieel; ik heb me ingeschreven voor de Olympische afstand van de Barcelona Triathlon op 8 oktober. 1500 meter zwemmen, 40 km fietsen en 10 km hardlopen. En ik vind het retespannend jongens! Waar ik eerst dacht; dat doe ik wel even, denk ik nu toch wel oh jee; ga ik echt 1500 meter op zee zwemmen? Daar zie ik echt het meeste tegenop. Maar ik kan niet meer terug. Ik heb me samen met de broer van mijn vriend ingeschreven. En gelukkig hebben we goede supporters want mijn vriend en de vrouw van zijn broer gaan ook mee. We maken er dus gelijk een gezellig weekend van. De tickets zijn geboekt, het appartement staat in optie en het startbewijs is binnen. Het enige wat we nog moeten regelen is een fiets. Na wat onderzoek hebben we besloten deze bij een aangesloten organisatie te boeken. We nemen onze eigen pedalen mee, en misschien neem ik ook mijn eigen zadel mee. De komende tijd zal ik jullie meenemen in mijn voorbereiding!

De voorbereiding voor de Barcelona Triathlon

Ondanks dat 8 oktober nog heel ver weg is, ben ik nu toch al aan het nadenken over mijn voorbereiding. En dan met name de voorbereiding met betrekking tot zwemmen. Ondanks dat het helemaal geen zin heeft om me daar druk om te maken – dan maak ik het alleen maar erger voor mezelf – doe ik dat toch. Kan ik het wel? Vorig jaar heb ik 750 meter schoolslag gezwommen. Maar dit is wel echt andere koek; het is een dubbele afstand en op zee, dus je hebt met hele andere omstandigheden te maken. Ik ben begonnen met zwemtraining, maar heb eerlijk gezegd niet de illusie dat ik op 8 oktober een perfecte borstcrawl kan. Het enige wat ik dus kan doen is me zo goed mogelijk erop voorbereiden en er het beste van maken.

Ik heb nog twee officiële zwemtrainingen staan, daarnaast wil ik minimaal 1x per week naar het zwembad, maar ik moet toegeven dat ik daar de afgelopen periode geen prioriteit aan heb gegeven. Het zwembad waar ik heen ga is om 7 uur ’s ochtend al superdruk waardoor ik gewoon niet echt relaxed mijn training kan doen. Zodra het buitenbad open is en de weersomstandigheden het toelaten, wil ik daarheen gaan. Daarnaast biedt Zwemanalyse in de zomer gratis buitentrainingen aan, die wil ik dus ook zeker een aantal keer gaan doen ondanks dat ik daarvoor naar Utrecht moet rijden. Dan kan ik gelijk oefenen met zwemmen met een swimsuit. Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor een swimsuit, ik zal daar binnenkort een apart artikel over schrijven.

Qua hardlopen en fietsen maak ik me niet zo heel druk. Ok, ik heb de laatste tijd heel erg weinig hardgelopen, maar mijn basisconditie is prima dus ik pak dat heel makkelijk weer op. In de winter heb ik niet op de racefiets gezeten – zo’n diehard wielrenner ben ik niet – maar nu het voorjaar aanbreekt begint het weer te kriebelen. Ik heb vorige week zondag al 30km gefietst en twee dagen later weer 15km omdat ik mijn auto naar de garage moest brengen. En dat ging me niet heel slecht af.

Barcelona Triathlon

Mijn trainingsschema

Momenteel ligt de focus heel erg op CrossFit. In principe blijft dat de komende maanden wel zo, maar daarnaast wil ik wel iets specifieker gaan trainen. Ik heb nog niet super goed nagedacht over mijn trainingsschema voor de komende maanden, maar nu aan het begin van het seizoen maak ik me daar nog niet zo druk om. Het plan is in ieder geval om 1x per week te zwemmen en daarnaast 1x in het weekend een duurtraining te doen. Ik heb het idee om hier verschillende vormen van te doen: lange duurtraining op de fiets waarbij ik in ieder geval langer dan 40km op de fiets zit, koppeltrainingen waarbij ik wielrennen combineer met hardlopen om de overgang te oefenen en duurlopen van zo’n 10-15km. Ook met hardlopen wil ik wel iets langere afstanden dan 10km lopen omdat ik op die manier ook mijn uithoudingsvermogen train. Idealiter loopt ik dan doordeweeks nog een korte afstand van zo’n 6-8km.

Als ik mijn trainingsschema wat concreter voor ogen heb, zal ik deze ook zeker met jullie delen!

Voorbereidende wedstrijden

In aanloop naar de Barcelona Triathlon wil ik wel wat wedstrijden doen om het gevoel alvast een beetje te krijgen. Vorig jaar deed ik voor het eerst de 1/8ste Bosbaan Triathlon, deze wil ik dit jaar weer daarnaast wil ik nog een paar wedstrijden doen om het wedstrijdritme erin te houden. Dit mogen ook gewoon hardloopwedstrijden zijn omdat ik op die manier mezelf ook blijf motiveren.

De wedstrijden die ik al op de planning heb staan:

Daarnaast dus nog een paar hardloopwedstrijden, maar ik ga nog even bedenken waar en wanneer ik die wil doen. Komende zondag doe ik in ieder geval mee met de Zandvoort Circuit Run!

Ondanks dat ik het wel heel spannend vind omdat ik me nog niet zo zeker voel over het zwemmen, heb ik er nu al mega veel zin in. Want hoe tof is het om op zee te zwemmen en vervolgens langs zee te fietsen en rennen met het centrum van Barcelona als skyline. En wat maak ik me eigenlijk nu al druk, ik heb nog 6,5 maand om te trainen!

Wat is jouw uitdaging voor dit jaar? 

Barcelona Triathlon

Barcelona Triathlon

Bron foto’s: El Digital Barcelona

image_print

11 Comments

Mijn motivatie om te sporten - Eat.Run.Love. 26 juni 2017 at 07:00

[…] ik zou nu al op zien tegen alleen maar hardlooptrainingen. Toen besloot ik te gaan trainen voor een Olympisch triathlon. De afwisseling van sporten, de korte en explosieve tijdsduur past veel beter bij […]

Reply
Een nieuw trainingsschema in aanloop naar de Olympische triathlon - Eat.Run.Love. 29 mei 2017 at 06:30

[…] er is, ik krijg er veel energie van en merk veel vooruitgang. Maar ik heb me ook ingeschreven voor de Olympische triathlon in Barcelona, wat toch wel een andere tak van sport is. Iedereen om me heen zegt dat ik dit makkelijk ga halen […]

Reply
Eveline 23 maart 2017 at 09:00

Leuk!!! Ik heb hetzelfde doel voor dit jaar! Ga zondag de sprint afstand doen, dan over 2 weken weer, en dan hopelijk ergens eind van het jaar de olympische! Qua zwemmen, ik train nu 1 a 2x per week in het zwembad en 1 x per week in de zee en ECHT je gaat met sprongen vooruit hoe meeer je het doet!! Ik heb intotaal 20 keer een half uur les gehad, en zodra je weet wat je moet doen is het daarna echt gewoon een kwestie van het opbouwen en oefenen! :) You can do it!!!

Reply
Yvonne 22 maart 2017 at 16:56

Gaaf! Succes met trainen!

Reply
Eveline 22 maart 2017 at 14:06

Wat super gaaf! Misschien dat ik ook wel mee ga doen aan de Amsterdam Zwemloop, je blog bracht me op een idee. Maar eerst kijken hoe vrijdag mijn eerste keer hardlopen gaat na 3 maanden!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 22 maart 2017 at 23:36

Oh wat spannend! Laat me weten, dan kunnen we misschien samen inschrijven :) Sowieso leuk om een keer samen te gaan zwemmen!

Reply
Karolien 22 maart 2017 at 11:11

wow zo leuk, hier ben ik wel heel erg jaloers op.
Ik deed vroeger ook aan triatlon, maar heb nu een 3 jarig zoontje en dan wordt al dat trainen wel moeilijk.
Ik loop en zwem nu nog, maar fietsen lukt niet meer.
Maar als ik dit lees, kriebelt het zo hard ;)

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 22 maart 2017 at 23:38

Wat leuk dat je vroeger ook triathlons deed! Waar een wil is, is een weg? Misschien weer een keer proberen met een korte afstand? Dan kost je training ook minder tijd!

Reply
Sarah 21 maart 2017 at 13:09

Wow super. Ik zou graag een trail lopen maar ik moet eerst herstellen van een blessure iliotibiale bandsyndroom :(
Ik heb recent een marathon in Barcelona gelopen en u zal zeker genieten. Het is daar geweldig (sfeer, organisatie, weer….) alles was prima behalve mijn blessure aan de knie.. Ik kijk ernaar uit om je verhaaltjes te lezen. Ik zou graag zwemmen maar het is nog moeilijk om een stap naar een andere sport te maken. Liefs en veel plezier

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 22 maart 2017 at 23:36

Oh wat vervelend dat je een blessure hebt, hopelijk herstel je snel weer en kun je mee doen aan leuke wedstrijden! Een stap naar een andere sport is altijd spannend, maar ook heel leuk :) Biedt weer motivatie en uitdaging!

Reply
Ruurdje 21 maart 2017 at 08:06

Wow, tof! Ik ga meedoen aan de vrouwentriatlon in Utrecht (2 weken voor de andere). De Amsterdamse klinkt ook wel tof, even kijken of die uitkomt. Hoor graag over je ervaringen!

Reply

Leave a Comment