EatReceptenZoete tussendoortjes

Bananenbrood met extra eiwit

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 24 april 2016 7 Comments
Bananenbrood met extra eiwit

De laatste weken ben ik weer meer bezig met mijn voeding, dat betekent dat ik weer aan het tracken ben en let op mijn macro’s (eiwitten, koolhydraten en vetten). Op dit moment probeer ik – op advies van Kirsten – lager in mijn vetten te zitten. Omdat ik veel train, eet ik meer koolhydraten en meer eiwitten. Bananenbrood blijft een favoriet tussendoortje, maar ik doe er vaak noten (hoog in vetten) in. Dit keer maakte ik dus een wat meer calorie-arm bananenbrood door geen noten te gebruiken, maar wel extra eiwitten toe te voegen. Hiervoor gebruikte ik vloeibare eiwitten van Two Chicks, ideaal want zo gooi je ook geen eigeel weg. Ondanks dat ik weet dat heel veel mensen dat doen, vind ik dat erg zonde. Ook voegde ik proteïnepoeder van PowerBar toe, mijn nieuwe favoriet. Heb je al gezien dat je kans maakt op een recovery pakket van PowerBar?

Dit bananenbrood vind ik een heerlijk tussendoortje, maar ik eet het ook als ik ’s ochtends om 7.00 ga sporten. Dan besmeer ik twee plakken met wat jam (zo’n 250 calorieën), precies genoeg energie voor een ochtend workout! Na de training eet ik een eiwitrijk ontbijt en dan ben ik good to go!

Bananenbrood met extra eiwit – 12 plakken

Verwarm de oven voor op 160 graden.

Pureer de bananen in een keukenmachine. Voeg de kwark en de eiwitten toe en pureer nogmaals. Doe nu de droge ingrediënten bij het mengsel en mix goed door. Het wordt een vrij kleverig beslag.

Bekleed een cakeblik met bakpapier. Om dit goed te kunnen doen, kun je het bakpapier even natmaken onder de kraan. Goed uitknijpen en vervolgens kun je het heel eenvoudig vormen. Giet het beslag in de cakevorm en zet 60 minuten in de oven.

Zoals ik het artikel al begon, heel lekker met een laagje jam (ook pindakaas is erg lekker)! Eet smakelijk!

Voedingswaarde per plak: 106 calorieën
6,6 gram eiwit – 17,4 gram koolhydraten – 0,5 gram vet

Bananenbrood met extra eiwit

Bananenbrood met extra eiwit

Houd je van bananenbrood? Probeer dan ook zeker eens deze recepten:
Bananenbrood met havermout en chocolade
Bananenbrood met cranberries en noten

7 Comments

Rieneke 26 oktober 2017 at 14:57

Wat een fijn receptje! Kan ik het volkoren meel ook vervangen voor havermeel?
Groetjes Rieneke

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 27 oktober 2017 at 21:38

Ja dat kan zeker!

Reply
Jodie 9 juni 2016 at 09:02

Hoi,
Ik heb deze gister gemaakt, maar hij blijft bij mij van binnen nattig/niet gaar. Ik heb hem een half uur langer in de oven gedaan, met de hoop dat hij gaar werd. Ik heb gewoon eiwit gebruikt ipv Two Chicks Egg White. Wat doe ik verkeerd?
Bedankt alvast!

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 26 juni 2016 at 14:53

Hi Jodie, wat vervelend dat het is mislukt. Ik heb zojuist nog een keer het bananenbrood gemaakt, maar nu met normale eiwitten. Heb ze afgewogen en 65 gram eiwit staat gelijk aan 2 eiwitten. Ik begrijp nu dus ook dat hij mislukt is bij jou. Excuus voor het verkeerd vermelden, heb het gelijk aangepast in het recept! Hopelijk wil je hem nog een keer maken en lukt hij dan wel!

Reply
Eiwitrijke tussendoortjes - Eat.Run.Love. 22 mei 2016 at 07:00

[…] eentje met chocolade of cranberries te maken. Maar eentje die heel “plain” is, is het bananenbrood wat ik onlangs op de blog plaatste met toegevoegd eiwitpoeder. Heerlijk met een laagje jam of […]

Reply
Suzan 24 april 2016 at 23:18

Hai jessica! Lijkt me erg leuk te proberen! Kan je de bananen en het eiwitpoeder ook vervangen door bv meer meel en kwark? Dank je wel alvast!

Reply
Jessica
Jessica 25 april 2016 at 09:56

Eiwitpoeder kun je zeker vervangen door meel! Bananen zou ik zelf niet vervangen door kwark omdat het dan erg klef wordt, de banaan zorgt juist voor wat luchtigheid. Maar je kunt het altijd proberen! Succes!

Reply

Leave a Comment