EatSport & Voeding

Eén op de drie Nederlanders presteert beter dankzij een banaan

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 11 augustus 2016 1 Comment
bananen sporten

Bananen zijn een vast onderdeel van mijn voeding; ze vullen, geven energie en zijn gewoon erg lekker. Uit het vuistje, verwerkt in een tussendoortje of als topping op kwark; ik doe het allemaal. En met mij nog vele anderen. Het bekendste sportfruit in Nederland is de banaan zowel onder topsporters als onder recreatieve sporters. Zeven op de tien mensen zeggen een banaan te eten voor, tijdens of na het sporten. Ook geven twee derde van de ouders hun kind een banaan mee als ze gaan sporten. De reden hiervoor is dat de banaan snel energie geeft, dat vindt maar liefst 80% van de Nederlanders. Eén op de drie mensen zegt zelfs beter te presteren tijdens het sporten als hij of zij een banaan heeft gegeten.

Dit is niet zo gek want een banaan bevat maar liefst 27 gram koolhydraten per stuk. Tijdens het sporten verbruik je onder andere koolhydraten, een goede koolhydraat voorraad is dus heel belangrijk. Vooral wanneer je langer dan anderhalf uur sport is het belangrijk om jouw voorraad goed aan te vullen. Een banaan is door het aantal koolhydraten een perfect onderdeel van een gevarieerd dieet voor sporters en is een goede fruitsoort om net voor of tijdens het sporten te eten.

Een rijpe banaan bevat evenveel calorieën als een onrijpe banaan

Het Bananenonderzoek – uitgevoerd door PLUS onder ruim duizend Nederlanders – laat ook zien dat er onwetendheid is over bananen en dan vooral over het aantal calorieën. Eén op de vijf Nederlanders is van mening dat een rijpe banaan meer calorieën bevat dan een onrijpe banaan, en ik moet bekennen dat ik dat ruim een jaar geleden dacht. Sandra Buijng, (sport)diëtiste van onder andere Kiki Bertens, vertelt dat dat onzin is: “hoe rijper de banaan, hoe meer korte koolhydraten – lees: suikers – hij bevat, dus hoe sneller je de energie in je lichaam opgenomen kan worden. Maar in principe maakt dat voor het aantal calorieën niet uit.”

Bananen zijn geen dikmakers

Het is belangrijk om gevarieerd te eten, maar in principe is er niks mis mee om elke dag een banaan te eten. Eén banaan bevat zo’n 120 calorieën en een groot percentage van de dagelijks benodigde vitamines en mineralen. Een banaan bevat 14% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid aan kalium, 10% voor magnesium en 25% van je vitamine B6 behoefte.

bananen sporten

Aantal verbruikte calorieën tijdens 1 uur sporten, uitgedrukt in bananen

Niet alleen in combinatie met sporten is de banaan populair want 90% van de mensen die deelnamen aan het onderzoek vinden bananen gewoon lekker. Bijna een derde noemt het zijn of haar lievelingsfruit, een op de tien eet elke dag een banaan en een op de vijf zegt niet zonder bananen te kunnen.

Bananen zijn erg veelzijdig en worden veel gebruikt in bananenbrood en smoothies. Toch eet 87,3% het liefst een banaan uit het vuistje. Hoe hij dan wordt gegeten is per persoon verschillend. 40% vinden rijpe bananen lekkerder dan onrijpe bananen, het zelfde aantal geeft juist de voorkeur aan onrijpe. Ik hoor bij team onrijpe bananen – behalve als ik ze verwerk in een bananenbrood of smoothie – waar horen jullie bij?

Nog even mijn favo recepten met banaan op een rijtje:

1 Comment

Pre-workout snacks - Eat.Run.Love. 30 april 2017 at 07:00

[…] het altijd goed! Ik schreef zelfs al eens een ode aan een banaan omdat uit onderzoek blijkt dat één op de drie Nederlanders beter presteert dankzij een banaan. Een banaan kan ik dus echt een kwartier voor mijn training eten en dan nergens […]

Reply

Leave a Comment