LovePersoonlijk

Balans tussen werk en privé

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 19 januari 2017 2 Comments
Balans tussen werk en privé

Het is woensdagavond 22.00 als ik dit tik. Ik heb net mijn werkmail afgesloten (deadlines!) en nog geen blog voor donderdag gepland. Ik twijfel of ik nog een blog ga tikken, maar besluit het toch te doen. Eat.Run.Love. is een hobby, maar stiekem inmiddels ook uitgegroeid tot werk. Ondanks dat jullie echt niet elke dag op een artikel wachten – ik ben erachter gekomen dat 33% mijn blog 3 à 4x per week bezoekt en 32% mijn blog (bijna) dagelijks – wil ik toch graag een artikel klaar zetten. Vooral omdat ik het leuk vind en energie krijg van de bezoekers die Eat.Run.Love bezoeken. Maar de balans tussen werk en privé is daardoor soms ver te zoeken. Want hallo, het is echt niet leuk voor mijn vriend als ik elke dag laat uit werk kom, ga sporten, eten en daarna wéér mijn laptop open klap. Daarbij is het eigenlijk ook niet al te best voor mijn eigen innerlijke rust en herstel, terwijl ik daar juist altijd zo op hamer bij iedereen.

Ik weet zeker dat ik niet de enige ben met een volle agenda. Kinderen, etentjes, deadlines en andere verplichtingen, het lijkt wel of iedereen “always on” is en moet zijn. Maar waarom eigenlijk? Het is zo fijn om af en toe gewoon even in die “uit” modus te gaan. Gewoon even geen verplichtingen en niks doen. Het boek Nooit meer te druk heeft mij al een heleboel inzichten gegeven, maar deze tips gaan daar ook zeker bij helpen! Op naar een goede balans tussen werk en privé!

Werk slimmer, niet langer

Maak een prioriteiten lijstje en geef elke taak een maximale tijd mee waarin je het gaat afmaken. Vermijd meetings zonder duidelijke doelen (ha, daar kan ik zelf ook nog wat van leren: in mijn werk heb heel vaak “nutteloze” meetings, zonde van mijn tijd) en probeer je dag indien mogelijk flexibel in te delen. Ben jij ’s avonds het meest productief, doe dan bijvoorbeeld wat meer en gebruik de ochtend voor andere dingen. Maak aan het einde van de dag een lijstje met punten die je de volgende dag wilt doen zodat je ook weer met een leeg hoofd gaat slapen.

Neem pauze en ga sporten

Onder werktijd sporten is heerlijk en ook bewezen effectief. Daarna ben je weer scherper en fris om je taken gedaan te krijgen. Dit kost wel al gauw 1,5 uur dus ik kan me voorstellen dat je dat tijdens een dag op kantoor niet gedaan krijgt. Wanneer je thuis werkt en je je tijd wat beter zelf kunt indelen is dit wel een optie, probeer het eens uit. Probeer anders in ieder geval van je werkplek weg te gaan om te lunchen (dus niet lunchen achter je bureau). En daarnaast 10 minuten te wandelen om je hoofd leeg te maken, een frisse neus te halen en weer vol energie achter je computer te kruipen. Probeer het eens een tijdje, je zult merken dat je met minder stress thuis komt.

Plan een afspraak om te relaxen

Je maakt afspraken met vriendinnen om te gaan borrelen, met je baas om een deadline te halen en met jezelf (of anderen) om te gaan sporten. Waarom dan niet ook een afspraak maken om te relaxen? Gewoon echt even uitschakelen. Op de bank liggen en social media en het nieuws checken is niet relaxen, je lichaam en hersenen blijven daarmee actief. Boek een massage, ga naar een spa of maak een lange wandeling waarbij je de natuur echt in je opneemt. Je zult merken dat je als herboren thuis komt. Veel mensen gaan in het weekend bijvoorbeeld een lange strandwandeling maken, alleen of samen met iemand, dit is echt heel fijn!

Geniet van het moment

Door de waan van de dag ben je vaak bezig met wat je hierna moet doen. Ondanks dat je het wellicht niet wil gebeurt dat wel. We zijn druk druk druk en moeten nog dit en moeten nog dat. Niet doen! Wees je bewust van wat je aan het doen bent; ben je aan het eten? Geniet dan ook echt even van het eten zonder bezig te zijn met snel wegwerken zodat je weer verder kunt. Je zult ten eerste merken dat je veel bewuster bent van wat je eet, maar dat het ook een vorm van ontspanning biedt. Geniet van de kleine momentjes in de dag. Een mooie roze lucht, iemand die naar je lacht, een training die lekker gaat of het feit dat je 8 uur hebt geslapen. Sta er even bij stil voordat je weer verder gaat.

Goed genoeg is goed genoeg

De meeste mensen streven naar perfectie, maar perfectie is eigenlijk heel zeldzaam en nooit heel duurzaam. Wanneer je iets goed genoeg vindt betekent dat helemaal niet dat je iets slechts doet. Bij perfectie focus je je vaak op iets kleins wat je perfect wil maken, maar bij iets goed genoeg vinden houd je vaak het grotere plaatje in zicht. Goed genoeg betekent vaak ook dat je open staat voor nieuwe dingen in plaats van afgeremd te worden doordat je bang bent om te falen.

Ha, dit laatste vind ik echt een mooie gedachte om mee af te sluiten. Vaak wil je wel streven naar perfectie maar is dat helemaal niet nodig. Vaak zie je zelf iets wat anderen helemaal niet zien. Vaak ben je zelf heel kritisch terwijl anderen heel blij zijn met wat je doet. Het is helemaal niet nodig om je zelf altijd maar te pushen tot het uiterste. Lief zijn voor jezelf en genieten van de dingen die je doet is het aller belangrijkste.

Foto: Curaçao November 2016, bron tekst: The Huffington Post

2 Comments

Karin 19 januari 2017 at 21:02

Deze blog ga ik vast en zeker nog vaker lezen, gewoon als herinnering 😉
Mooi geschreven!
Groetjes Karin

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 21 januari 2017 at 12:25

Wat leuk om te horen, dank je wel Karin!

Reply

Leave a Comment