RunYoga

Anuloma Viloma pranayma voor ontspanning

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 9 juni 2015 0 comments
Anuloma Viloma

Op Ibiza hebben we tijdens de yogalessen heel veel aandacht besteed aan Pranayama’s; het beheersen van de ademhaling. Elke les startte met een aantal ademhalingsoefeningen, waarvan Anuloma Viloma er een van is. De manier van uitoefenen vind ik erg bijzonder, daarnaast is hij heel eenvoudig thuis te doen.

Anuloma Viloma is het afwisselen tussen beide neusgaten tijdens het ademhalen (Anuloma is afwisselend, Viloma is tegennatuurlijk). Het is één van de meest effectieve oefeningen om lichaam en geest te reinigen. Bij veel mensen is het natuurlijk ritme van de Shushumna  verstoord zijn. Shushumna is een kanaal voor prana; één van de vijf vitale levenstromen waarmee als het ware energie kan worden ingeademd. Het vormt de levenskracht die iedereen nodig zou hebben om op mentaal, fysiek en emotioneel vlak te kunnen functioneren. Door Anuloma Viloma wordt het ritme van shushumna weer hersteld en komt de gelijkmatige doorstroming van de prana weer in evenwicht.

Deze ademhalingsoefening is perfect om angst en stress weg te nemen en volledig tot rust te komen. De yogadocente vertelde ook dat je met deze oefening ontdekken in welke staat jouw lichaam is, bijvoorbeeld als je niet kunt slapen. Houd één neusgat dicht en haal adem, doe vervolgens hetzelfde met je andere neusgat. Is het makkelijker om door je rechterneusgat te ademen? Dan betekent dat dat je lichaam nog actief is. Is het makkelijker om door je linkerneusgat te ademen? Dan bevindt jouw lichaam zich in een ruststand. Voor het slapen gaan is het dus van belang dat je linkerneusgat meer open is. Is dat niet het geval dan kun je deze oefening doen om de prana in balans te brengen, waarna je als een roosje slaapt!

Hoe doe je deze ademhalingsoefening?

  1. Ga in kleermakerszit zitten.
  2. Leg je linkerduim en –wijsvinger tegen elkaar en leg deze hand op je linker knie.
  3. Houd nu je rechterhand op (palm van je af wijzend) en buig je wijs- en middelvinger naar binnen.
  4. Leg nu je rechterduim op je rechterneusgat en adem uit door je linkerneusgat.
  5. Adem 4 seconden in door je linkerneusgat en leg vervolgens je rechter ringvinger op je linkerneusgat. Houd 16 seconden vast.
  6. Laat nu je rechterduim los en adem in 8 seconden uit door je rechterneusgat.
  7. Adem weer 4 seconden in en leg je duim weer terug op je rechterneusgat. Houd 16 seconden vast.
  8. En laat je ringvinger los van je linkerneusgat en adem 8 seconden uit.
  9. Doe in totaal 9 rondes.

In het begin voelt het misschien een beetje raar, maar als je hem een aantal keer doet, heb je hem snel onder de knie. Zorg dat je diep inademt zodat je genoeg adem hebt om vast te houden. Je zult zien dat na deze oefening het inademen van lucht door de neus meer in evenwicht is en hier heb je in het dagelijks leven profijt van!

Kenden jullie deze ademhaling al? 

Tight & top van Baseative via Fitgirl.nl

image_print

Leave a Comment