HealthLove

Als je voorbereiding niet gaat zoals je bedacht had…

posted by Susannah - De Prestatiekwekerij 29 juni 2017 0 comments
Als je voorbereiding niet gaat zoals je bedacht had

♦ Blog geschreven door Susannah 

Je bent al een tijd aan het trainen en een tijd geleden heb je je ingeschreven voor het event. In overleg met een trainer heb je een schema gemaakt en je weet precies hoe je het aan gaat pakken. Elke week werk je netje de trainingen af en op de dag van het event verschijn je topfit aan de start. Dat is in ieder geval de bedoeling.

De praktijk ziet er toch iets anders uit. Al in de tweede week van je schema krijg je het heel druk op je werk waardoor je een paar keer langer moet doorwerken, een vriendin of familielid krijgt ernstig de griep en je gaat in huis helpen. Of je wordt zelf ziek en kan een paar dagen niet trainen. Vrijdag is het toch wel heel verleidelijk om nog een wijntje te drinken waardoor je zaterdag niet helemaal fit bent voor je training. Zo gaat het. Als je geen topsporter bent, komen alle dingen van het leven tussendoor en kan je schema in de war raken. Zelfs bij topsporters gebeurt het wel eens.

Zelfregulatie!

Wat doe je dan? Er is nog geen man overboord als je je schema niet precies kan volgen. Ook als je geen topsporter bent, kun je wel een succesvolle atleet zijn, en een van de belangrijkste kenmerken van een succesvolle atleet is dat zij om kan gaan met tegenslagen en in staat is het plan aan te passen als er onverwachte dingen gebeuren.

In verschillende onderzoeken is gekeken naar jonge talenten in de topsport gedurende de jaren waarin ze van junioren doorgroeiden naar senioren. Wetenschappers wilden weten wat het verschil was tussen de sporters die het wel haalden en de sporters die het niet haalden, en het belangrijkste verschil, eigenlijk het enige verschil dat gold voor alle succesvolle junioren, was dat ze zelfregulatie toepasten. Ze waren in staat om op zichzelf te reflecteren en om hun aanpak te wijzigen waar dat nodig was.

Zelfregulatie, hoe ziet dat eruit? Hieronder is het in een schema weergegeven:

cirkel van ontwikkeling

Je stelt doelen (het plan), daarna voer je het uit (actie), daarna kijk je hoe dat ging (evaluatie) en tenslotte reflecteer je. In de reflectie bedenk je of je je aanpak moet wijzigen voordat je doorgaat. En dit kun je ook doen wanneer je traint voor een event of wedstrijd.

Houd het proces in de gaten

Trainen voor een event of wedstrijd is een proces. Wanneer je begint met trainen en je eerste schema maakt, heb je al een idee van hoe je het wil gaan doen. Hierbij is het belangrijk om te onthouden dat dit alleen maar een (vaag) idee is. Naarmate je meer getraind hebt, en het event dichterbij komt wordt het idee van wat je gaat doen op de grote dag steeds duidelijker. Accepteer dat het zo gaat: je kunt niet voorspellen hoe je voorbereiding zal lopen en naarmate D-day dichterbij komt, weet je steeds beter hoe je het zult doen.

Dit betekent natuurlijk niet dat je helemaal geen schema hoeft te maken, want gericht trainen helpt je altijd sneller sterker te worden dan zomaar wat doen. In het trainen kun je echter wel regelmatig evalueren. Wanneer je evalueert, kijk je terug hoe het trainen is gegaan en welk resultaat het heeft gehad. Houd daarbij rekening met alle dingen in je leven. Lukt het om dit schema goed vol te houden, gezien alle andere dingen die je doet? Wil je misschien je schema aanpassen, of wil je wat strenger voor jezelf zijn zodat je beter aan je schema kunt houden?  Door regelmatig te evalueren wordt het makkelijker om kleine aanpassingen te doen, en kun je jezelf regelmatig ook weer een motivatie-boost geven omdat je even nadenkt over waarom je zo hard aan het trainen bent.

Dit evalueren hoeft geen lange sessie te zijn, doe het een keer per week op de fiets terug van je training, of zelfs tijdens een duurtraining.

Je schema is niet heilig

Mijn belangrijkste tip bij het trainen is dat het schema niet heilig is. En het is ook niet zo dat als je je schema aanpast naar de omstandigheden dat je je doel niet meer zult halen. Als je jezelf wat meer rust gunt wanneer je een griepje hebt opgelopen, zal je sneller herstellen en kun je vaak de achterstand ergens anders weer inhalen. Als je het schema niet aanpast, blijf je kwakkelen en ben je waarschijnlijk op de lange termijn minder goed uit. Dit geldt ook voor jezelf wat rust geven als je het heel druk hebt op je werk, of privé. Wees flexibel en blijf jezelf herinneren aan waarom je het sporten leuk vindt. Focus liever niet teveel op het schema zelf, dat is alleen maar een middel om je doel te bereiken.

Ik ben benieuwd wat je ideeën zijn na het lezen van dit artikel, en wat je ervaringen zijn met het aanpassen van je trainingsschema. Laat het me weten in de comments hieronder! Ben je nieuwsgierig naar meer tips en inspiratie van de sportpsycholoog om mentaal sterker te worden? Kijk dan eens op mijn website, en instagram!

image_print

Leave a Comment