EatProduct & Powerfood Info

Alles over havermout

posted by Jessica - Eat.Run.Love. 14 februari 2015 8 Comments
havermout voordelen

Dat havermout een veelzijdig ingrediënt is om mee te koken, wordt nog eens benadrukt in het boek Havermoutje. En door dagelijks een portie havermout te eten, zouden we gezonder en langer kunnen kunnen leven. Maar wat zijn nu nog meer belangrijke voordelen van het eten van havermout?

Bevordert de stofwisseling

Havermout is rijk aan voedingsvezels, welke zorgen voor een goede stofwisseling en spijsvertering. Vezels werken als een smeermiddel voor de darmen waardoor de maag-darmwerking optimaal verloopt.

Energiebom voor sporters

Sporters eten vaak havermout voor of na het sporten en dat is niet voor niks.Havermout bestaat uit trage koolhydraten. Dit betekent dat je lichaam er lang over doet om de havermout te verbranden met als gevolg veel en langdurig energie en geen hongergevoel. Dit draagt ook weer bij aan een gezond gewicht. Havermout zorgt voor een snellere vetverbranding en bevat veel eiwitten wat het spierherstel bevordert.

Bevat vitamines, mineralen en antioxidanten

Havermout zit bomvol goede stoffen zoals ijzer (bloed & zuurstoftransport), magnesium (energiestofwisseling), silicium (botten & bindweefsel), Vitamine B (zenuwstelsel) & E (spieren & weefsels). Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het de kans op hart- en vaatziekten kan verkleinen.

Gunstige invloed op cholesterol

Uit onderzoek blijk dat bij regelmatige consumptie het LDL-cholesterol (ook wel slecht cholesterol genoemd) met 5 tot 10% kan verlagen. Het verlagende effect is de danken aan de aanwezige vezel bèta-glucaan, een oplosbare vezel die in de darmen veel vocht opneemt en zorgt dat het slechte cholesterol zich niet kan binden (bron: Havermoutje).

Bovendien is het een erg goedkoop product om aan te schaffen en kun je er dus ontzettend veel kanten mee op. Een aantal recepten op Eat.Run.Love. die havermout bevatten:

Havermoutrepen zonder noten
Baked carrot oats
– Spinazie-feta burgers
– Granola met citroen en gember
– Homemade mueslikoekjes

mueslikoekjes zonder suiker

image_print

8 Comments

Havermout is gezond: 6 redenen om NU te beginnen met het eten van! 19 februari 2017 at 20:03

[…] meer lezen over deze lekkere graansoort? Jessica van Eat.Run.Love schreef een tijdje geleden ook een leuk artikel over deze gezonde […]

Reply
Alles over eiwitten || essentieel voor spierherstel en -opbouw - Eat.Run.Love. 13 maart 2015 at 09:15

[…] over eiwitten, terwijl dit voor sporters extreem belangrijk is. Ja, ik schreef over hennepzaad en havermout, beiden producten waar veel eiwitten inzitten, maar ik heb nog niet eerder verteld waarom dit zo […]

Reply
Eline 16 februari 2015 at 11:27

Ik gebruik havermout vaak om mee te bakken, havermoutpap vind ik niet zo super lekker.

Reply
Maurits 14 februari 2015 at 18:32

Ik ben totaal niet van de havermout, maar die koekies zien er wel echt heerlijk uit. Wellicht toch eens gaan maken.

Reply
Jessica - Eat.Run.Love.
Jessica - Eat.Run.Love. 15 februari 2015 at 15:30

Ik was dat ook nooit, maar het ligt er ook maar net aan hoe je het klaar maakt! De koekjes zijn echt overheerlijk!

Reply
Andrea 14 februari 2015 at 13:50

Ik ben niet zo’n fan van havermout maar ga het toch weer eens proberen :)

Reply
Esmée 14 februari 2015 at 08:45

Leuk om te lezen hoe havermout precies goed is voor je lichaam :) Ik vind het heerlijk om te eten, het is zo veelzijdig! X

Reply
Manon 14 februari 2015 at 07:37

Leuk zo’n informatief artikel. Ik eet ook enorm graag havermout, geeft me een lekker verzadigd gevoel en het is natuurlijk ook gewoon heel lekker!

Reply

Leave a Comment